• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När sotar en kinavärmare mest?

Hasse-K

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2026
Fortsättning från Bengtics tråd
Post in thread 'Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87'
Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87

Jag frågade ChatGPT:

Jag har en Bureck termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?
Jag har en Burek termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?

Svaret blev:

Flest sotproblem får du nästan alltid av att låta den gå på låg effekt hela tiden.

Minst sot får du av att köra på hög effekt – även om det innebär start/stop via Burek-termostaten.

Varför detta gäller med Bureck-termostat

En Bureck-termostat stänger av och startar brännaren helt, till skillnad från vissa originalpaneler som bara modulerar effekten. Jämförelsen blir då:

Låg effekt kontinuerligt

• Lägre förbränningstemperatur

• Sämre förgasning av dieseln

• Ofullständig förbränning

• Sot byggs gradvis upp i:

• brännkammare

• glödstift

• avgasslang & ljuddämpare

✅ Tyst och jämn värme

❌ Mest sot över tid

Hög effekt med start & stopp

• Hög förbränningstemperatur

• Mycket renare förbränning när den väl går

• Sot som bildas vid start bränns ofta bort under drift

• Mindre beläggningar i kammaren

✅ Renast drift

❌ Lite mer slitage på glödstift p.g.a. fler starter

Om svaret är rätt vet jag inte men det är samma erfarenhet som jag har efter 1 1/2 år med en Bureck termostat. Jag fick sota värmaren i vintras när jag var i Spanien men då hade jag kört den på låg effekt sen jag började använda Burek för att den går tystare då. Efter det har jag kört den på läge 5 av 6 effektsteg. Jag ska pocka sönder den till våren när jag tar ut husbilen och se hur mycket sot det finns i den nu.
Jag har bytt ett glödstift sen jag började använda Burek. En kostnad på ca 250 kr och en kvarts jobb.
Jag bytte glödstift förra vintern också på väg ner till Spanien. Så 2 glödstift på 3 års användning.

Vad är era erfarenheter?

Det är en sån här jag använder:
Jag har kört värmaren i stort sett kontinuerligt sen i maj förra året när jag köpte min Bureck. I början på steg 2 och efter att jag sotat den i februari på steg 5. Den håller temperaturen inom en grad. Har den på 21 gr på dagen och 17 på natten. Den sköter nattsänkningen automatiskt. Bara att programmera tid och tem som man vill ha det. Jag är mycket nöjd hittills.

Senast ändrad:
Hej..Jag håller på att testa med två termostater Enl youtube film
Bureck kostar idag ce 1200kr
Hejsan, sådana termostater funkar både bra och länge, ett par sådana har bl.a. suttit och styrt fläktar till ventilationen av kylskåpet i husbilen ca. 13år nu tror jag utan att ge upp.
Jag såg en variant av annan vanlig rumstermostat till dieselbrännarna ,den var lite rörig med strömförsörjningen, och har inte hittat den nu direkt tyvärr.
Men en box och ev. några små spänningsreulatorer så allt kan drivas med 12V skulle passa bra.
Grejen går ut på att använda en "vanlig" till och från rumstermostat hels med lite elektronik så man kan bestämma gradskillnaden mellan till och frånslag så det inte blir för ofta, kanske också inställningar för nattsänkning m.m.
Grejen är att man använder en sådanhär VEVOR.....
Skärmbild 2025-12-08 170527.webp
....liten fjärrkontroll som automatiskt ger startsignal och stoppsignal så värmaren kör sin rätta cykel även med en vanlig termostat.
Man plockar ut en kabel för signalen som går till knapparna till och från, och varsin kabel från utgången på knapparna.
De sladdarna dras till ett relä som växlar utgång när rumstermostaten slår om.
(Måste hitta den lite röriga YouTube filmen för bättre förståelse.)
Men grejen med många sådana här mindre fjärrkontroller som bara skall ge någon enkel signal för typ stopp och start, funkar bra om knappen hålls inne jättelänge eller hela tiden tills andra knappen ger signal. I detta fallet att reläet ligger till tills reläet slår om när termostaten slår om (går att testa för säkerhets skull) men om man trycker in knappen och inte släpper den eller om reläet fortsätter att vara draget så slutar många små enkla fjärrkontroller att sända efter ca. 4sek. eller lite mer som verkar standar på dem, kanske för att spara batteri om de ligger i kläm och börjar sända m.m.
Det finns exakt samma kontroller att köpa som man kan klona från originalet och de har ett litet "vanligt" 12V batteri i stället vilket gör att en sådan kan ju kopplas in på 12V om man vill slippa lösa batterier eller ev. några små spänningsregulatorer för funktion helt utan batterier.

Skall leta reda på YouTube filmen senare idag förhoppningsvis.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Det där ska jag testa också

Jag kollade för "skojs skull" på rumstermostater, och enklast skulle ju vara en helt mekanisk med bara till och från, eller en lite mer elektronisk för mer inställningar.... Men det verkar lite svårt att hitta någon där man kan ställa tempskillnaden på till och frånslag så man kanske kan få lite längre mellan, så att värmaren inte går för ofta och för kort stund........
Men då dök tanken upp, varför en riktig rumstermostat när man (som du) redan har eller kan köpa de där termostaterna som du nu labbar med.
En sådan går ju att ställa in massor med parametrar i och dessutom säkerhetsbegränsningar på flera sätt samt själva tempavkännaren på en sladd så den kan sitta en bit ifrån en ev box med allt inbyggt även displayen och kanske fjärrkontrollen (ev. i 12V utförande eller med en liten spänningsregulator för 3V) fastsatt där också, båda synliga så man kan se dioden och displayen och ev. även kunna använda den för att ändra värmestegen i brännaren m.m....... Nackdelen blir ju att det blir besvärligare att ändra på önskad rumstemperatur med en sådan termostat, om man nu inte kan fixa det genom att ändra/ljuga med tempavkännarens värde in till kortet med en liten vridpot. Själv har jag inte användning just nu för en dieselvärmare så det får räcka med dumma idéer så länge :msn_laugh:.

M.v.h. JANKRO.

Min fjärrkontroll är 3v och den släpper inte kontakten när jag trycker tex på knappen..såg att det finns köpa 12v från amazon.
Aj då, jag har tryckt på flera små fjärrkontroller med "nyckelring" hemma, även NEXA's minsta slutar sända efter ca fem sekunder. Alltid finns det något som stökar till det.

M.v.h. JANKRO.

Jag kollade för "skojs skull" på rumstermostater, och enklast skulle ju vara en helt mekanisk med bara till och från, eller en lite mer elektronisk för mer inställningar.... Men det verkar lite svårt att hitta någon där man kan ställa tempskillnaden på till och frånslag så man kanske kan få lite längre mellan, så att värmaren inte går för ofta och för kort stund........
Men då dök tanken upp, varför en riktig rumstermostat när man (som du) redan har eller kan köpa de där termostaterna som du nu labbar med.
En sådan går ju att ställa in massor med parametrar i och dessutom säkerhetsbegränsningar på flera sätt samt själva tempavkännaren på en sladd så den kan sitta en bit ifrån en ev box med allt inbyggt även displayen och kanske fjärrkontrollen (ev. i 12V utförande eller med en liten spänningsregulator för 3V) fastsatt där också, båda synliga så man kan se dioden och displayen och ev. även kunna använda den för att ändra värmestegen i brännaren m.m....... Nackdelen blir ju att det blir besvärligare att ändra på önskad rumstemperatur med en sådan termostat, om man nu inte kan fixa det genom att ändra/ljuga med tempavkännarens värde in till kortet med en liten vridpot. Själv har jag inte användning just nu för en dieselvärmare så det får räcka med dumma idéer så länge :msn_laugh:.

M.v.h. JANKRO.
Värmaren behöver en inputs för att starta och en för att stänga darför behövs två termostater …jag trodde att jag klarar med en växlande relä som slött 5 v som är signa till värmaren men det blir för kort intervall med inpulsen..det funkar bra med två termostater men det är roligt att testa.

M.v.h. JANKRO.

Nu kan jag inget om dieselvärmare, men kom på att jag haft en termostat legat jättelänge i min kundvagn på Amazon (hade tänkt ha den till att reglera temp i min bobatterilåda) kanske en sådan kan styra en dieselvärmare (?)

Värmaren behöver en inputs för att starta och en för att stänga darför behövs två termostater …jag trodde att jag klarar med en växlande relä som slött 5 v som är signa till värmaren men det blir för kort intervall med inpulsen..det funkar bra med två termostater men det är roligt att testa.
Jo att använda de två som ren signalstyrningstyrning med två tillslagsmöjligheter på olika temp förstår jag, jag syftade på att använda en i stället för en vanlig rumstermostaten som då styr relät med bara on eller off, som då i sin tur fodrar en fjärr som slutar sända efter X antal sekunder även om knappen eller reläet fortfarande har kontakten sluten åt ena eller andra hållet.
Tycker också att det är roligt att testa.
(Det finns ju också små kort som kan ge både fördröjt reglerbart tillslag på en signal och fördröjt reglerbart frånslag efter det att signalen har upphört:p.) Har en som fördröjer frånslaget på en dränkpump med några sekunder efter kranen stängs så det finns lite tryck i system även där kranarnas brytare normalt direkt styr pumpen.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Nu kan jag inget om dieselvärmare, men kom på att jag haft en termostat legat jättelänge i min kundvagn på Amazon (hade tänkt ha den till att reglera temp i min bobatterilåda) kanske en sådan kan styra en dieselvärmare (?)

Ja troligen, med reservation på tempskillnad mellan till och frånslag samt ev. att en fjärr som behövs slutar att sända signalen fast knappen är påverkad som finns med i inläggen.
Svårt att veta vad som går att ställa och hur signalerna ligger även på en sådan termostat men kan ju kolla upp rejält, eftersom man egentligen behöver två olika kortare till/On signaler och inte till och från signal, vilket man kan säga är största problemet.
Verkar vara en "kusin" till de som sacce experimenterar med.

M.v.h. JANKRO.

Senast ändrad:
Tillbaka
Toppen