Hasse-K
HBK Medlem
Fortsättning från Bengtics tråd
Post in thread 'Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87'
Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87
Jag frågade ChatGPT:
Jag har en Bureck termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?
Jag har en Burek termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?
Svaret blev:
Flest sotproblem får du nästan alltid av att låta den gå på låg effekt hela tiden.
Minst sot får du av att köra på hög effekt – även om det innebär start/stop via Burek-termostaten.
Varför detta gäller med Bureck-termostat
En Bureck-termostat stänger av och startar brännaren helt, till skillnad från vissa originalpaneler som bara modulerar effekten. Jämförelsen blir då:
Låg effekt kontinuerligt
• Lägre förbränningstemperatur
• Sämre förgasning av dieseln
• Ofullständig förbränning
• Sot byggs gradvis upp i:
• brännkammare
• glödstift
• avgasslang & ljuddämpare
Tyst och jämn värme
Mest sot över tid
Hög effekt med start & stopp
• Hög förbränningstemperatur
• Mycket renare förbränning när den väl går
• Sot som bildas vid start bränns ofta bort under drift
• Mindre beläggningar i kammaren
Renast drift
Lite mer slitage på glödstift p.g.a. fler starter
Om svaret är rätt vet jag inte men det är samma erfarenhet som jag har efter 1 1/2 år med en Bureck termostat. Jag fick sota värmaren i vintras när jag var i Spanien men då hade jag kört den på låg effekt sen jag började använda Burek för att den går tystare då. Efter det har jag kört den på läge 5 av 6 effektsteg. Jag ska pocka sönder den till våren när jag tar ut husbilen och se hur mycket sot det finns i den nu.
Jag har bytt ett glödstift sen jag började använda Burek. En kostnad på ca 250 kr och en kvarts jobb.
Jag bytte glödstift förra vintern också på väg ner till Spanien. Så 2 glödstift på 3 års användning.
Vad är era erfarenheter?
Det är en sån här jag använder:
Jag har kört värmaren i stort sett kontinuerligt sen i maj förra året när jag köpte min Bureck. I början på steg 2 och efter att jag sotat den i februari på steg 5. Den håller temperaturen inom en grad. Har den på 21 gr på dagen och 17 på natten. Den sköter nattsänkningen automatiskt. Bara att programmera tid och tem som man vill ha det. Jag är mycket nöjd hittills.
Post in thread 'Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87'
Fiat Ducato Cosmos Weinsberg -87
Jag frågade ChatGPT:
Jag har en Bureck termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?
Jag har en Burek termostat som startar och stoppar brännaren. Vilket ger mest sot, om man kör brännaren på hög effekt med start och stopp eller låter den gå på låg effekt hela tiden?
Svaret blev:
Flest sotproblem får du nästan alltid av att låta den gå på låg effekt hela tiden.
Minst sot får du av att köra på hög effekt – även om det innebär start/stop via Burek-termostaten.
Varför detta gäller med Bureck-termostat
En Bureck-termostat stänger av och startar brännaren helt, till skillnad från vissa originalpaneler som bara modulerar effekten. Jämförelsen blir då:
Låg effekt kontinuerligt
• Lägre förbränningstemperatur
• Sämre förgasning av dieseln
• Ofullständig förbränning
• Sot byggs gradvis upp i:
• brännkammare
• glödstift
• avgasslang & ljuddämpare
Hög effekt med start & stopp
• Hög förbränningstemperatur
• Mycket renare förbränning när den väl går
• Sot som bildas vid start bränns ofta bort under drift
• Mindre beläggningar i kammaren
Om svaret är rätt vet jag inte men det är samma erfarenhet som jag har efter 1 1/2 år med en Bureck termostat. Jag fick sota värmaren i vintras när jag var i Spanien men då hade jag kört den på låg effekt sen jag började använda Burek för att den går tystare då. Efter det har jag kört den på läge 5 av 6 effektsteg. Jag ska pocka sönder den till våren när jag tar ut husbilen och se hur mycket sot det finns i den nu.
Jag har bytt ett glödstift sen jag började använda Burek. En kostnad på ca 250 kr och en kvarts jobb.
Jag bytte glödstift förra vintern också på väg ner till Spanien. Så 2 glödstift på 3 års användning.
Vad är era erfarenheter?
Det är en sån här jag använder:
Jag har kört värmaren i stort sett kontinuerligt sen i maj förra året när jag köpte min Bureck. I början på steg 2 och efter att jag sotat den i februari på steg 5. Den håller temperaturen inom en grad. Har den på 21 gr på dagen och 17 på natten. Den sköter nattsänkningen automatiskt. Bara att programmera tid och tem som man vill ha det. Jag är mycket nöjd hittills.
Senast ändrad:

.