• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När inträffar första brandkatastrofen på en obemannad ställplats?

Jokin

HBK Medlem
Inlägg
1.152
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
6254
Medlemskap
2024
Räddningstjänsterna är väl medvetna om alla riskerna med brand i olika situationer, exempelvis färjor, tunnlar, parkeringar, campingar etc. Det som skiljer campingar och ställplatser mot andra platser är att här finns det där människor som sover, vilket motiverar Räddningstjänsternas särskilda föreskrifter för dessa platser. Just detta förhållande kan exempelvis ses på hotell som har omfattande krav på brandsäkerhet på grund av att det där sover många människor som är gäster och som är obekanta med lokalerna etc. Visst är de boende på en campingar välbekanta med sin närmaste boendemiljö, men att utrymma en campingplats på grund av brand torde vara en mardröm för de inblandade.
 

KawaMal

HBK Medlem
Inlägg
975
Kommun
Älvkarleby
HBK-Nr
1474
Medlemskap
2024
Det blir väl ändå inte mindre farligt om det står husbilar, husvagnar och kanske villavagnar tätt hoptryckta på en parkering, ställplats eller camping. Det var faktiskt det tråden handlar om. Öppen eld, grillning etc är ju tack o lov inte vanligt att se på färjor.
Ironisk nog är det ju så att ju mindre avstånd mellan bilarna, desto mindre risk att det grillas och eldas mellan dem...
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Vad säger de som förstår sig på rätta avståndet mellan husbilar om vad man får göra på detta tomrum? För tomt skall det tydligen vara att döma av illustrationen i inlägg #1. Grillandet måste antingen ske inne i husbilen eller på vägen mellan parkeringsraderna gissar jag. Fast då måste väl den vägen vara minst åtta meter bred antar jag. Mycket antagande och gissande från min sida här men jag hyser en förhoppning att klargöranden är i antågande.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
590
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Det blir väl ändå inte mindre farligt om det står husbilar, husvagnar och kanske villavagnar tätt hoptryckta på en parkering, ställplats eller camping. Det var faktiskt det tråden handlar om. Öppen eld, grillning etc är ju tack o lov inte vanligt att se på färjor.
Om man skall välja mellan pest eller kolera väljer jag nog heller en brand på land än ombord på ett skepp.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Om man skall välja mellan pest eller kolera väljer jag nog heller en brand på land än ombord på ett skepp.
Själv skulle jag absolut välja - ingen brand. Tyvärr är det väl så att det där valet, som du vill göra, det finns inte.

Den dan elden kommer lös på en camping, ställplats eller parkering då tror jag att de flesta skulle vara rätt tacksamma för en 4 meters lucka. Ungefär som med en försäkring, man betalar och hoppas att aldrig behöva utnyttja den. Så välj att hålla en lucka åtminstone när du sover i bilen, en billig livförsäkring!
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.791
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Nja,för min del är 2m och mindre den bästa för då har jag ingen (i dom flesta fall) holländare mellan sig och grannen på morgonen så 4 m kan ni bara glömma Visa bilaga 214423

Instämmer med dej Zlatko, minst 1 gång per år har jag upplevt detta, i Sverige.
Blir det en lucka på minst 4m, så frestas en del att ställa sitt campingfordon där, tyvärr.

IMG_20200713_131045.jpg
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.238
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
För att återgå till inledande frågan som ju gäller ställplats, inte fartyg:

Vad säger de som förstår sig på rätta avståndet mellan husbilar om vad man får göra på detta tomrum? För tomt skall det tydligen vara att döma av illustrationen i inlägg #1. Grillandet måste antingen ske inne i husbilen eller på vägen mellan parkeringsraderna gissar jag. Fast då måste väl den vägen vara minst åtta meter bred antar jag. Mycket antagande och gissande från min sida här men jag hyser en förhoppning att klargöranden är i antågande.

Ingen som har kunskap om var grillning skall ske på ställplats enligt skissen i inlägg #1? Eller vad man för övrigt får göra på mellanrummet mellan husbilar. Parkera dragbil till husvagn på de fyra meterna mellan husvagnen och intilliggande husbil verkar vara OK. Lite konstigt kanske för om det börjar brinna i husvagnen så förmodar jag att elden sprider sig ganska fort till dragbilen och då är det plötsligt ganska nära till husbilen (i mitten nedersta raden i skissen i inlägg #1).
 
Toppen