• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När inträffar första brandkatastrofen på en obemannad ställplats?

T68

HBK Medlem
Inlägg
903
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
27536
Medlemskap
2024
Jag vet, det var idiotiskt att ens drömma om att få plats på en havsnära ställplats vid 17-tiden en semesterlördag i Sverige, så det var bara att vända vid ett knökafullt Galtström idag.

No hard feelings. Har sedan länge insett att man inte längre kan spontanstanna o hoppas på plats på de fina ställena om man inte kommer vid lunchtid, senast.

Så vi avnjöt istället en riktigt fin middag på restaurangen i Galtström (de nya ägarna har verkligen lyft stället) och åkte hem sen.
Hemma på uppfarten verkar vara enda stället man garanterat får plats i sommar :)

Men det var där funderingarna började komma. Visst, det var fullt. Men på vilket sätt! Husbilar sida vid sida som packade sillar. Skulle tro att jag tar i om jag säger att det var en meter mellan de flesta. Fick de ens upp dörrarna?

Vad skulle hända om brand utbröt?

På de flesta campingar verkar man ha lite uppstyrning på avstånden. Men vem ansvarar för att det sköts på de obemannade swish-ställplatserna?

En snabb sökning gav första träff på MSB som säger att det ska vara minst fyra meter mellan ekipage som campar.

Men gäller inte det på ställplatser?

Borde jag kanske kontakta räddningstjänsten och be dem besöka Galtström och Skatan (som vi också passerade eftersom det såg fullt ut)?

Är obemannade ställplatser en tickande brandbomb?

Från MSBs hemsida:
Screenshot_20210814_212453_com.google.android.apps.docs~2.jpg
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Håller med din fundering, T68!
Vi bor på en camping i Spanien där statics (=villavagnar) står bedrövligt tätt. Jag har funderat över ett skräckscenario där en vagn tar fyr. Inte en chans att dessa fasta installationer kan räddas. Att vi, de ytterst få, bor i husbil, kan backa ut från pitch och rulla ut från området.

Men tar det fyr i en static så lovar jag att campingen kommer att brinna ner. Det är inte en fråga om utan när detta sker. Det är ingen koll på propan/bhutan installationer på campingen. Kommer bli ett inferno när det sker.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Problemet är att vi ibland parkerar och ibland campar med samma fordon under liknande förhållande. MSB har tagit fram förebyggande anvisningar som inte gäller när vi parkerar. Jag antar att det måste till ett antal brandolyckor innan vi får mer generella regler för uppställning av våra fordon. Tittar på våra utländska husbilsgäster där flertalet inte verkar bry sig hur de ställer upp och att de konstant har sladdvindan upprullad vilket inbjuder till överhettning och brand.
 

Chippen

HBK Medlem
Inlägg
1.982
Kommun
Södertälje
HBK-Nr
12955
Medlemskap
2024
Har sett det ofta, dom som tycker det ska vara minst 4 meter och ibland blir det närmare 5 meter mellan husbilarna.
Då kan man räkna med att när man vaknar så är det en sent inkommande husbil som bugar å bockar för att vi har sparat en plats åt honom!

Jag ser helst att man parkerar 3 meter mellan husbilarna så lyckas man nog ha det så hela natten!


Själv föredrar jag minst 25 meter till närmaste husbil.
 

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Har sett det ofta, dom som tycker det ska vara minst 4 meter och ibland blir det närmare 5 meter mellan husbilarna.
Då kan man räkna med att när man vaknar så är det en sent inkommande husbil som bugar å bockar för att vi har sparat en plats åt honom!

Jag ser helst att man parkerar 3 meter mellan husbilarna så lyckas man nog ha det så hela natten!


Själv föredrar jag minst 25 meter till närmaste husbil.
Rekommendationen från MSB är 6 meter mellan campingenheter i normalfallet och 4 meter som lägsta avstånd. Det krävs att ställplats värdarna agerar gemensamt för att det ska fungera. Är det en parkering så faller korthuset ändå
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
...
På de flesta campingar verkar man ha lite uppstyrning på avstånden. Men vem ansvarar för att det sköts på de obemannade swish-ställplatserna?
...
Visa bilaga 214404
Svaret på din ansvarsfrågan står i andra stycket i bilden, dvs du själv.

Vi som husbilsåkare ska i skälig omfattning hålla med utrustning för släckning av brand eller annan olycka och i övrigt vidta de åtgärder som behövs för att förebygga och för att hindra eller begränsa skador till följd av brand.

Jag hoppas och tror att ingen tycker att det är fel att ägna brandskyddet i och runt våra bilar några tankar.
 
F

F.d. 58689

Guest
Men den är skyltad som p plats
Skillnaden är hårfin. :twitcy:
Det är så på flera ställen. Likvärdiga platser blir ändå skyltade som P-plats ibland och ställplats ibland. Trots att det ibland t o m är skyltat "husbilsparkering" blir den till ställplats på HBK-kartan och tvärtom.

Verkar bero på vem som handlägger platsen här.
Jag har gett upp och slutat ifrågasätta.
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.601
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Likvärdiga platser blir ändå skyltade som P-plats ibland och ställplats ibland.

Kan det ha att göra med de tyska ursprungliga definitionerna (i förkortad form):

"Stellplatz" är en parkeringsplats utanför allmänt väg- eller gatunät.

"Reisemobilstelltplatz" är en "Stellplatz" huvudsakligen avsedd för husbilar – med eller utan viss form av service.

Dessutom: 4-metersavståndet var ursprungligen, på den tiden tälten var dominerande på campingplatserna, ett "trivselavstånd" så att man inte så tydligt skulle kunna höra vad grannen hade för sig.

När sedan myndigheterna började ha synpunkter på säkerhetsavstånd, ansåg man att trivselavståndet var tillfyllest även ur denna synpunkt.

Pålle
 
Senast ändrad:

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Ja det är säkert så att en brandolycka kommer att ske även på en ställplats men risken är betydligt lägre jämfört med en camping. Räddningsverket (MSB) tog fram en rekommendation för campingplatser som sedan respektive tillsynsmyndighet kan sätta som villkor. Riskanalyser utfördes med ett flertal scenarier. Jämför man sannolikheten för brand finns det ett flertal faktorer som minskar risken för brand, tex inga lättantändliga förtält med brandkällor i, mindre grillning med kol, mindre alkohol och fyllefester, färre barn som sparkar boll och leker bland tända grillar mm mm. Dessutom är ju konsekvenserna mindre också, en husbil är ju flyttbar vilket ju är svårare med en husvagn med förtält. Med en riskanalys utförd för en ställplats kan man nog minska avståndet till ca hälften och ändå behålla tillfredställande säkerhet, men då tär det ju istället på trivselfaktorn. Tyvärr är väl de nu alltmer förekommande ballongtälten en faktor som kan öka risken men då är man förhoppningsvis på en camping.
 

Bettan o Bertil

HBK Medlem
Inlägg
1.191
Kommun
Partille
HBK-Nr
8979
Medlemskap
2024
Det har redan inträffat flera storbränder, bl.a. den här: Stor förödelse vid campingbrand

Tursamt nog ännu inte i Sverige.

Pålle
Den har det ju skrivits en del om. Där var det inga stora säkerhetsavstånd och omöjligt att begränsa branden genom att flytta på villavagnar och husvagnar. Liknande spridning bör ju kunna förhindras på en ställplats och förhoppningsvis bör man ha en lägre sannolikhet för brandtillbud på en ställplats
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Frågan är ju "När inträffar första brandkatastrofen?" - Den bör ju aldrig inträffa.

Nästa fråga är "Vem bär vad och i vilken hand?" - Det är du själv som bär ansvaret i första hand

Frågan om krav på 4,0m kommer troligen aldrig att bli besvarad av myndigheter.

Om du tycker att någon ställt sin husbil förnära din bör du ansvarsfullt flytta på din egen för säkerhetens skull. Inte stå kvar för prestigens skull.
 

Anki & Bengt

HBK Medlem
Inlägg
592
Kommun
Åmål
HBK-Nr
22819
Medlemskap
2024
Är mer rädd om en elbil tar fyr tex mitt på Gullmarn på en av trafikverkets gula färjor, var tar man vägen då eller det blir kanske värre om det händer på en "stor" färja.
 

Kristian676

FD HBK Medlem
Inlägg
1.558
Kommun
Falköping
HBK-Nr
16927
Medlemskap
2021
Är mer rädd om en elbil tar fyr tex mitt på Gullmarn på en av trafikverkets gula färjor, var tar man vägen då eller det blir kanske värre om det händer på en "stor" färja.
Det blir väl ändå inte mindre farligt om det står husbilar, husvagnar och kanske villavagnar tätt hoptryckta på en parkering, ställplats eller camping. Det var faktiskt det tråden handlar om. Öppen eld, grillning etc är ju tack o lov inte vanligt att se på färjor.
 
Toppen