• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När blir man gammal, menar riktigt gammal?

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Den här frågan har kanske inte på ett husbilsforum att att göra, men eftersom den blev aktuell ikväll hemma hos oss och PRO’s Forum kräver medlemskap för att få lägga ut frågan där, så provar jag här, det enda forum jag är på.

Det är det här med sin egen självbild, contra Folkhälsomyndighetens, fruns, barnens, grannarnas och andra som har synpunkter på ens placering i den där ålderstrappan....

29C3F251-3F26-47DB-8C2E-1A8ADB761253.jpeg
Okej, jag är 72 och fyller 73 i nästa månad, men jag får en känsla av att samhället i övrigt, inklusive Carola min fru, ser den steriotypiska bilden av åldrandet, som kurbitsmålaren gjorde på slutet av 1700 talet.

Men nu skriver vi 2021, jag känner ingen gemenskap med mannen på 70-års-trappsteget, jag varken röker eller går med käpp. Spontant känner jag gemenskap med han längst upp, han på prispallens första plats, högst upp. 50 år fylld av erfarenhet och visdom, okej visdomen kan vara lite outdated i de här nya som alla pratar om, det digitala samhället..... men vi kan berätta om hålkorten, det gröna stämpeluret på jobbet och när man fick en stämpel på handen på Folkparken när man var ”tvungen att gå ut”.

Det där var av en bakgrundsförklaring varför frågan blev så aktuell för mig idag. Frågan är om min självbild är byggd på ett gammalt machoistiskt drömideal, eller är det omvärlden som håller på att tappa fattningen, tappa förståndet?

Ja, hade du frågat mig så sent som igår hade jag direkt svarat, — omvärlden, de yngre har inte förstått vad som egentligen är viktigt.

Men så idag var Carola och jag på Willys för att veckohandla. Blev entusiastisk strax innan vi kom till kassan, jag såg ner i frysdisken vid kassan — Kolla glassbåtar! samtidigt som jag tog ett paket. Carolas blick var lite frågande till min plötsliga entusiasm. Visade sig hon var helt oförstående för min plötsliga entusiasm för en gammal hederlig produkt som glassbåten med sylt och där började vår diskussionen.....

...... som avslutades med att de sista 15 km hem i bilen skedde under tystnad och begrundande.

Väl hemma ropar Carola att jag skall komma till köket, vilket jag gjorde och får se ett uppdukat godisbord.
CDDBB9C2-418D-4FF5-860B-E685D48C3697.jpeg
— Tommy, vet du om att du köpte det här godiset i december och att du äter en godisbit i taget, det här godiset kommer att räcka och ta plats i skafferiet till mitten av 2022..... precis som min gamla farfar, som heller aldrig bjöd på sitt godis. Inte nog med det, det där är riktigt farfarsgodis ingen under 70 år köper Fazers marmeladkulor!

Låtsades som ingenting, men visst började jag fundera....... hann inte mer än börja fundera så ropade hon igen, — Tommy! Som om inte den första mycket pedagogiska uppvisning räckte så hade hon arrangerat ett nytt scenario som jag skulle ställas inför.
795F3AB5-3245-4FAB-8CB9-AF247BE271C3.jpeg
Förstår att Glassbåtarna inte är av senaste årsmodell, men min lilla glasshörna i frysen innehöll även nymodigheter som Nogger, som jag f.ö. är besviken på eftersom man sparat in på nougaten på de senaste årsmodellerna. Men då får jag veta att medelålders par aldrig har glasspinnar i sina frysar. Det har bara barnfamiljer och äldre, äldre. Medelålders par har glasspaket i frysen om man överhuvudtaget har glass hemma.

Så har samtalet fortsatt här i Vannsätter resten dagen, som nu övergått till kväll, men nu ger jag upp.......

Carola hämtade 16 par sockor, fyra utmärkta skjortor varav två av Hawaiimodell, 2 oöppnade kartonger snygga kalsongerna från Ullared och tre pikétröjor ouppackade fortsatt inplastade. Ja, jag vet att det finns nya ouppackade kläder i min garderob, jag vet att det är länge sedan jag köpte dem, men jag lever efter devisen vi nöter först ut det vi har, innan vi provar det nya. Däremot visste jag inte att hon snokar i min garderob.

Ja, ja, lite gammal då....... :msn_embarrassed:

Tommy
 

Bilagor

  • C3BD5CC4-1CEC-4C16-AC5C-82B44C169A46.jpeg
    C3BD5CC4-1CEC-4C16-AC5C-82B44C169A46.jpeg
    89,4 KB · Visningar: 45
  • 3B3FC2B8-0247-4C1B-B9B5-1E1840717A6B.jpeg
    3B3FC2B8-0247-4C1B-B9B5-1E1840717A6B.jpeg
    94,2 KB · Visningar: 32
  • 6F9BD55C-4178-4E38-A23B-442355ACE669.jpeg
    6F9BD55C-4178-4E38-A23B-442355ACE669.jpeg
    94,2 KB · Visningar: 50
Senast ändrad:
F

F.d. 22252

Guest
Jag är ett par veckor yngre än dej och råkar ha en kartong glassbåtar i frysen....
Man är aldrig äldre än man känner sej - själv fyller jag hundra i morgon.
Brukar ha lite nya kläder liggande bra att ha när det inte blivit av att tvätta.
Vi är nog mera barn av vår tid och kultur än bara gamla.
 

Toyota

HBK Medlem
Inlägg
328
Kommun
Osby
HBK-Nr
39286
Medlemskap
2025
Medelålders par..... ?
Kul tråd du har startat.
En ännu knepigare fråga är?
När är då medelåldern?
En läkare sa en gång till mig vid 35.
Räknades som halva livet förr.
Är en 70 åring medelålders?
Är 65 medelålders? Folk börjar prata pension.
När börjar o slutar medelålders?
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.581
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Åldern när man "toppar" eller vänder nedåt har ju ändrats rätt drastiskt genom tiderna. Att 90 år ens finns med på sjuttonhundratalsnedförstrappan tyder ju på ett leverne med någon omtanke av äldre personer och viss kunskap om sjukvård m.m. under förutsättning att man klarade sig från någon i dagsläget medelmåttig sjukdom.
X antal hundra år tidigare så skulle väl toppsteget legat på ca. 35/40 och kanske 80 varit med som en sällsynt ytterlighet.

Men i dagsläget (under förutsättning att man får vara frisk) undrar man kanske om det istället för ett kort steg högst upp inte i stället borde vara en längre platå, från möjligen de 50 som var där då och till 70 eller 75 för god livskunskap och även god livkvalité, och sedan en nergång för då börjar väl kroppen tyvärr att svikta lite även om man får vara frisk i stort sett.

Var sedan en eventuell presterande topp ligger är nog kanske en annan trappa, och beror väl även på vad man kallar topp.... Fysik, kunskap eller yrkesskicklighet m.m.

Kanske... eller ? M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Frank N

HBK Medlem
Inlägg
833
Kommun
Krokom
HBK-Nr
24176
Medlemskap
2024
Den här frågan har kanske inte på ett husbilsforum att att göra, men eftersom den blev aktuell ikväll hemma hos oss och PRO’s Forum kräver medlemskap för att få lägga ut frågan där, så provar jag här, det enda forum jag är på.

Det är det här med sin egen självbild, contra Folkhälsomyndighetens, fruns, barnens, grannarnas och andra som har synpunkter på ens placering i den där ålderstrappan....

Visa bilaga 207392
Okej, jag är 72 och fyller 73 i nästa månad, men jag får en känsla av att samhället i övrigt, inklusive Carola min fru, ser den steriotypiska bilden av åldrandet, som kurbitsmålaren gjorde på slutet av 1700 talet.

Men nu skriver vi 2021, jag känner ingen gemenskap med mannen på 70-års-trappsteget, jag varken röker eller går med käpp. Spontant känner jag gemenskap med han längst upp, han på prispallens första plats, högst upp. 50 år fylld av erfarenhet och visdom, okej visdomen kan vara lite outdated i de här nya som alla pratar om, det digitala samhället..... men vi kan berätta om hålkorten, det gröna stämpeluret på jobbet och när man fick en stämpel på handen på Folkparken när man var ”tvungen att gå ut”.

Det där var av en bakgrundsförklaring varför frågan blev så aktuell för mig idag. Frågan är om min självbild är byggd på ett gammalt machoistiskt drömideal, eller är det omvärlden som håller på att tappa fattningen, tappa förståndet?

Ja, hade du frågat mig så sent som igår hade jag direkt svarat, — omvärlden, de yngre har inte förstått vad som egentligen är viktigt.

Men så idag var Carola och jag på Willys för att veckohandla. Blev entusiastisk strax innan vi kom till kassan, jag såg ner i frysdisken vid kassan — Kolla glassbåtar! samtidigt som jag tog ett paket. Carolas blick var lite frågande till min plötsliga entusiasm. Visade sig hon var helt oförstående för min plötsliga entusiasm för en gammal hederlig produkt som glassbåten med sylt och där började vår diskussionen.....

...... som avslutades med att de sista 15 km hem i bilen skedde under tystnad och begrundande.

Väl hemma ropar Carola att jag skall komma till köket, vilket jag gjorde och får se ett uppdukat godisbord.
Visa bilaga 207394
— Tommy, vet du om att du köpte det här godiset i december och att du äter en godisbit i taget, det här godiset kommer att räcka och ta plats i skafferiet till mitten av 2022..... precis som min gamla farfar, som heller aldrig bjöd på sitt godis. Inte nog med det, det där är riktigt farfarsgodis ingen under 70 år köper Fazers marmeladkulor!

Låtsades som ingenting, men visst började jag fundera....... hann inte mer än börja fundera så ropade hon igen, — Tommy! Som om inte den första mycket pedagogiska uppvisning räckte så hade hon arrangerat ett nytt scenario som jag skulle ställas inför.
Visa bilaga 207397
Förstår att Glassbåtarna inte är av senaste årsmodell, men min lilla glasshörna i frysen innehöll även nymodigheter som Nogger, som jag f.ö. är besviken på eftersom man sparat in på nougaten på de senaste årsmodellerna. Men då får jag veta att medelålders par aldrig har glasspinnar i sina frysar. Det har bara barnfamiljer och äldre, äldre. Medelålders par har glasspaket i frysen om man överhuvudtaget har glass hemma.

Så har samtalet fortsatt här i Vannsätter resten dagen, som nu övergått till kväll, men nu ger jag upp.......

Carola hämtade 16 par sockor, fyra utmärkta skjortor varav två av Hawaiimodell, 2 oöppnade kartonger snygga kalsongerna från Ullared och tre pikétröjor ouppackade fortsatt inplastade. Ja, jag vet att det finns nya ouppackade kläder i min garderob, jag vet att det är länge sedan jag köpte dem, men jag lever efter devisen vi nöter först ut det vi har, innan vi provar det nya. Däremot visste jag inte att hon snokar i min garderob.

Ja, ja, lite gammal då....... :msn_embarrassed:

Tommy
Märkligt. Jag reagerar på exakt samma sätt på exakt samma produkter. Kan lägga till stt jag i somras gick igång när jsg så en Cola Igloo. Köpte en direkt och insåg att de var lika kall att bita i som de var förut. I övrigt börjar jag att känna mig som främling i det samhälle som har vuxit fram så sakteliga under decennierna.
 

Livibil

HBK Medlem
Inlägg
2.605
Kommun
Oskarshamn
HBK-Nr
11764
Medlemskap
2025
När jag kom till denna mening insåg jag att du är gammal.
”Men så idag var Carola och jag på Willys för att veckohandla.”
Jag har den senaste tiden klagat på alla gamla som fortsätter handla tillsammans trots uppmaningar att handla ensam. Någon som kan förklara varför?
 
D

Deleted member 11118

Guest
Åldern är bara en siffra. Glassbåtar är barndomen för mej, köper så fort jag hinner och bäste före datum behövs inte för de är uppätna innan detta datum uppnås. Jag är jätteglad att bara en får handla, då slipper jag gå i affärer vilket jag är allergisk mot. Nu behöver hustrun inte klaga för jag inte följer med, för jag drar då upp kortet om rekommendationer, kan inte dessa rekommendationer förlängas för alltid.;):)
 

Olansson

FD HBK Medlem
Inlägg
484
Kommun
Uddevalla
HBK-Nr
4288
Medlemskap
2022
Inga glassbåtar frugan glutenalergis köper 3 lådor (30 st) magnum nini av glassbilen varannab fredag räcker till nästa gång
 

Ewa & Jocke

FD HBK Medlem
Inlägg
1.259
Kommun
Haninge
HBK-Nr
20273
Medlemskap
2022
Roligt kåseri, Tommy!

Även jag älskar glassbåtar, trots att jag "bara" är dryga 50 år....

Några småbarn har vi inte hemma. Det måste då betyda att jag redan är gammal då:swoon:

Kanske har min fru rätt när hon skämtsamt brukar säga att jag föddes gammal...:yes:

Det beror kanske på hur man ser på sig själv och andra. I bifogad bild kan man se både en ung och en gammal kvinna i samma bild.
Man får bestämma sig för vem man vill vara, helt enkelt!

//Jocke
 

Bilagor

  • Capture_120.PNG
    Capture_120.PNG
    335,1 KB · Visningar: 137

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Har sedan ett år tillbaka hemleverans av mat varje vecka. Då är man gammal. Fungerar utmärkt. Kostar inget extra. Smiter in på systemet någon gång när man inte vill besvära barnen med den leveransen. Då känner man sig ung.
Aldrig i livet ,jag vill själv plocka mina varor i korg ,inte nån ungdom som oftast vet ingenting om maten :D
 
Toppen