• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

När blir husbilen för lång??

Det beror naturligtvis på hur mycket det blåser. Efter att vi passerat stängdes bron för trafik. Min uppfattning & vad jag upplevt är att ett 3-axligt ekipage är mycket stabilare.
 
Jag har varit i europa vid sex tillfällen med min 8.5 meters bil. Vi har kört väldigt många små och krokiga vägar, passerat små franska och italienska byar, klättrat på serpentinvägar i alperna mm mm. Det är ytterst sällsynt att storleken ställt till problem. Har fått vända vid en camping som endast hade en plats kvar som mer passade en 6 m bil. Annars brukar det finnas okej med plats både på campingar och ställplatser.
 
Jag tycker att så länge du får in bilen på din vardagsparkering o vinterförvaring så finns inga problem. Vi har själv en 5,5XL C-line som är strax över 8 m. Tidigare hade vi en bil på 9 m. Har åkt till Sydeuropa varje år sedan tidigt 90tal . Vi har aldrig haft problem att komma in på campingar eller att åka på småvägar ... ..//Micke
 
På några äldre campingar med smala gator så märker man att bilarna och husvagnarna var kortare förr. Men det löser sig alltid.

Skillnad märks också på att det är lite lättare att få en bil med kortare axelavstånd i våg. På min förra bil använde jag nästan bara låga kilar, med nya bilen som har längre axelavstånd använder jag större kilar och ofta också underlägg till dessa.
 
Om man har en bil utan boggi så kan man svänga fullt rattutslag när centrum bakaxel passerat hindret. Har man boggi kan man svänga när centrum mellan axlarna passerat hindret. Då är det det axelavståndet som är intressant. Ut o testa får ni se.
 
Om man har en bil utan boggi så kan man svänga fullt rattutslag när centrum bakaxel passerat hindret. Har man boggi kan man svänga när centrum mellan axlarna passerat hindret. Då är det det axelavståndet som är intressant. Ut o testa får ni se.
Förstår inte , det är väl en körteknisk fråga har väl inget med axelavstånd att göra ,eller fattar jag trögt bara på ålderns höst:wideeyed:
 
Det är klart att det handlar om körteknik & det Elnagh581 beskriver är vridpunkten alltså det läge där fordonet förflyttar sig i sidled lika mycket framför som bakom vridpunkten. Om man lägger över ratten precis där man vill att fordonet skall svänga så skall det vara på det ställe där mitten mellan axel 1 & 2 befinner sig. Naturligtvis måste man ta fordonets överhäng i beaktande så att man inte sopar rent bakom. Men det är ju förarens uppgift & ansvar, Detta lärs ut när man tar körkort för tunga fordon vilket man också får träna på.
 
Senast redigerad av en moderator:
Jo, så är det. C-körkortsutbildningen är faktiskt inte helt fel även om man inte behöver denna om man får köra enl. "grandfathers rights".
 
om du vill in på campingar brukar de vara för långa normala campingtomter är ca 8 gånger 7 m
 
Bordatlas anger ofta max 8m på ställplatser, råkade ut för en ny variant i Frankrike, där man körde in i en fålla med bom framför och bakom, knappt 9m mellan bommarna.
 
Finns många duktiga chaufförer här har jag förstått, beundrar er alla, själv har jag mycket att lära begriper jag.:yes:
 
Bordatlas anger ofta max 8m på ställplatser, råkade ut för en ny variant i Frankrike, där man körde in i en fålla med bom framför och bakom, knappt 9m mellan bommarna.
Var det i en liten by i Central massiven, med 2 pelare i hver ende av innkjøringen - klarte å få vår 8,7m lange Flair både inn og ut, men husker ikke hvordan det gikk til :D
 
Tillbaka
Toppen