• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När beslutar man?

H

hianders

Guest
Vår gamling Grusgrabb Hobbe, 15 år och 4 månader, är ju nästan helt blind, han har visst ljusinsläpp sa veterinären för ngn månad sen. Så möblera inte om hemma!! Vi tycker dock att de senaste veckorna går han mer på/mot möbler som han inte gjort tidigare. Dessutom hör han dåligt, väldigt dåligt. Trots det så upplever vi att han vill vara med på sina villkor och går ju mest på lukt och doft, han är fortfarande mentalt med tycker vi. Han har ju såvitt vi vet inga krämpor (förutom stelhet) och har inte ont någonstans. Dåliga njurvärden har han men äter dietfoder och äter bra men lägger ju inte på sig något hull!

Det är ju så svårt att behöva fatta DET beslutet, men vi upplever ju att han trots allt har ett ganska bra hundliv när han går och tufflar omkring i trädgården. Vi tar numera dag för dag och observerar honom noggrannt! Han har ju en gammelvakt i form av Simon 8 år som ofta passar honom ute.

Med förhoppning om ännu en tid tillsammans!!
:msn_dog:

matte Inger
 
F

F.d. 55557

Guest
Sv: När beslutar man?

HEj

Håller med er om att det verkligen inte är lätt att ta detta jobbiga beslut.

Vi har och har alltid haft hundar,er hund verkar ju klara sig bra fortfarande.

Det finns även många blinda bland oss,så länga han finns i sin hem miljö och inte verkar ha ont går det säkert bra.
Det brukar ändra sig ganska fort en dag när dom är så gammla.
Hoppas ni får en härlig sommar tillsammans.

Hälsningar Svenne o Bibban
 
F

F.d. 25134

Guest
Sv: När beslutar man?

Hej,

Vi är i samma situation med vår 14-åriga Clintan, han hör nästan inget, ser dåligt men är ganska pigg fortfarande. Han får sedan någon månad tillbaka lite medicin för sina leder och har verkligen piggat på sig tack vare den. Vi hoppas också få ha kvar honom ett tag men hur länge. Önskar nästan att något mer konkret händer, så man slipper ta beslutet själv!
Ann o Poppe
 

Jes och Lillian

HBK Medlem
Inlägg
216
Kommun
Eksjö
HBK-Nr
9283
Medlemskap
2024
Sv: När beslutar man?

Hej
Det är jätte svårt at ta beslut, vi hade en gammal boxer, tik, som blev väldig vinglig på slutet, men vi uppfatade att hon ändå trivdes. Vi tog inte stora beslutet för hon fick smärtor och började klaga. Men svårt är det. Lycka till.
Lillian och Jes
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: När beslutar man?

Hur är det att hundar ibland när dom dör?
Har de andra djuren synligt sorg?
Hur bar de det med en ny?

Visst jag har sett det förut - en gammal hund som var goda vänner med en enda höna dött.
Hönan dött därefter.

Men vi kan hjälpa våra nära vänner djuren -det är vår plikt som vi har gjort deras liv - om vi har förståelse.
:yes:
 
H

hianders

Guest
Sv: När beslutar man?

Tack för all empati!!

Jag har sagt åt Hobbe flera gånger att han, den dagen han känner att han inte vill längre, kryper upp i någons knä och bara somnar in. Så att vi slipper den hemska sprutan.

Vi tar som sagt dag för dag!!

Inger
 
F

F.d. 55451

Guest
Sv: När beslutar man?

Tycker du ska hjälpa några dagar eller en vecka tidigare.
Hunden kommer att kämpa till sidte utan att förstå det - du måste förstå dess situation och vara barmhärtig - skonsam.
 
D

Deleted member 11118

Guest
Sv: När beslutar man?

Jättesvårt beslut, men jag lever efter den regeln att när jag uppfattar att hunden lider är det dax och som hundägare ser man om hunden lider. Men det är svårt och tårfyllt, men vi går alla igenom detta kanske många gånger under ett liv.
 
F

F.d. 17941

Guest
Sv: När beslutar man?

För ett par år sedan var vi uppe i vår fjällstuga , vi hade hjälp av en grävmaskin och lite folk samt, vår son. Vi skulle lägga ner infiltration för BDT i huset. Vi ( mor & far) hade med oss vår hund -en Boxer - Gibsson , nästan 13 år. Vår son hade med sig sin son , bara något år gammal . Barnbarnet och hunden var som en själ , Hunden vakade över barnet och hunden mer än älskade den lille. Kärleken var total mellan dem Hunden hadde varit lite halv dålig en kort tid , men när barnbarnet var med , var han samma " bus " pojke som i sin ungdom. Så tog jobbet slut och far och sonson reste hem. Natten efter blev hans sista, all kraft försvan , hunden blev mycket sjuk på en gång. Dagen efter , tidigt på morronen , var vi tvugna att köra till vetrinären i Hede , han kunde bara göra en sak......Tack älskade Gibsson för alla underbara år. Varje gång vi passerar Ljusnan i Hede tutar vi tre gånger ( kort )= vi älskar dig
Jag tror var enda hundägare som läser om er tänker på er och länner för er , om nu bara detta kunde hjälpa.....
Lasse
 
F

F.d. 924

Guest
Sv: När beslutar man?

Tycker att hundarna har en stor förmån som kan befrias från smärtor i livets slutskede.
Beslutet är otroligt svårt att ta och det spelar ingen roll att det finns fler hundar hemma, de kan inte ersätta varandra och smärtan är lika svår varje gång.

Tror säkert att ni tar rätt beslut hellre en dag för tidigt än en dag för sent.

Tänker på er Kram Ingrid:msn_brheart:
 
F

F.d. 8160

Guest
Sv: När beslutar man?

Så länge hunden har ett värdigt liv och inte plågas tycker jag att det är värt att hjälpa hunden.
Min förra hund fick epilepsi i samma veva som hon började löpa och det var i sig en prövning och blev ganska dyrt, men jag gjorde allt.
Dock så kan man ju inte vara med hunden konstant och hon fick ett GrandMal eller vad det heter efter ett drygt halvår. Ett stort anfall. Efter det kunde hon inte hålla balansen på bakkroppen om hon inte sprang. Hon skämdes så mycket när vi fick hålla i henne då hon kissade, så vi var tvungna att ge henne sprutan. Men gjorde allt för att det skulle bli så bra för både hon och oss.
Var tur att mitt ex var i stan igen och kunde hjälpa till, bland annat med att springa, vilket tiken älskade.

Det är svårt som fasen, men blir ju "enklare" att ta beslutet om en skada uppstår.
<3<3<3 hundar <3<3<3
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: När beslutar man?

Likaväl som det gäller för människor, så bör det vara plikt för varje hundägare att anlita expertis / veterinär för sakkunnig bedömning om hur situationen är för hunden i fråga. Sina egna känslomässiga och begränsade faktiska kunskaper får inte vara avgörande.

Ju äldre hunden är, desto viktigare är det med veterinärundersökningar och tester för att se hur hunden mår och fungerar. Att det kostar stora pengar är något varje djurägare måste vara medveten om redan från valpstadiet.
 
H

hianders

Guest
Sv: När beslutar man?

Jag har pratat med Hobbes uppfödare om livskvalitet och hur man bedömer att den inte finns eller minskar. Självklart är den begränsad när man knappt ser eller hör men vi har dock levt ihop i drygt 15 år och känner gubben väl. Vår bedömning är att han mentalt är med och vill vara med. Vi skulle ju aldrig låta honom leva bara för vår skull och jag tror att vi direkt märker den dagen det är dax!! Finns ingen tvekan då även om det kommer att göra fruktansvärt ont i själen!! Första hundkärleken och allting.

Vi tog ju bort lille Hampus i augusti 2010 och det gick bra så när som på att rösten bröts hos veterinären. På kvällen gick Hasse promenad med de andra gubbarna och Hampus och jag brukade gå in i köket och ta medicin i en skinkbit. Den kvällen fanns ingen Hampus att ge medicin till och då brast det med tårar hela kvällen. Vi hade ju en tid sett att Hampus inte var glad och pigg och då tog vi beslutet.

Hobbes uppfödare och jag har enats om att om Hobbe orkar och vill så får han sommaren, men om vi märker någon förändring så ...........

Med förhoppning om att gamgubben orkar sommaren 2012.

matte hianders/Inger

PS Vi har varit till veterinär för analsäckarna för ngn månad sen och hon tycker att han är ändå pigg för åldern, möblera inte om hemma bara sa hon. DS
 
F

F.d. 2621

Guest
Sv: När beslutar man?

Inger och Hasse - jag tror att ni är föredömliga hundmänniskor, som era hundar har det bra hos. Det är välgörande att läsa era inlägg.

Vår äldsta, Sella och fyllda 12, har vi motsvarande bekymmer för som ni för närvarande, om än ännu inte lika långt utvecklade. Jag har just tillverkat en bekväm ramp för henne så, att in o ch ur i bilarna blivit mycket bekvämare. Vad gör man inte!

Fortsätt så och håll ut!

Flat Mates
 
T

Teddi

Guest
Sv: När beslutar man?

beslutet kommer,,ofrånkomligt,,men när man e där,,sörj,,gråt ut,,ja har de fjärde beslutet att ta tag i så småningom,,

efter detta,,så lovar ja,,nånstans i sverige,,finns de en #lellehobbe# som ropar på er,,kom o hämta mej,,en liten kille som exakt vet var han kommer att hamna,,många orkar inte börja om,,för min egen del är de en förlängning på mitt eget liv,, min egen livskvalitee,,utan denna kompis så står man sej slätt,,

personliga övertygelser från en stor hundälskare,,teddis farsa,,
 
H

hianders

Guest
Sv: När beslutar man?

Vad gulliga ni är!! Jo, jag tror att vi har skött om och sköter våra hundar väl. Jag hade en chef en gång på jobbet som satt och diskuterade med en kollega vad han skulle göra/bli i sitt nästa liv och då svarade han (han visste inte att jag hörde!) att han skulle vilja vara hund hos Inger :)

Eftersom Hobbe har svårt med avståndbedömning i trappor så bärs han upp och ner vid rastning, framförallt i Sala där trappen är med mörk heltäckningsmatta! Han bärs också fram till matskålen eftersom när han känner doften ofta går åt motsatt håll. Så, vad gör man inte för pälsklingarna!!!

Vi håller alla tummar och tassar för sommaren!

Inger

PS Vi har ju också Teddi som är pigg men har epilepsi och blir 14 i oktober samt Simon 8 år. Jag funderar ibland på vad nästa hund blir för ras. Är förtjust i en ljus labbe (som din Teddi) och även Flat som jag tror har ett fint psyke. Det är inte allas säkert att det blir en sheltie till även om det är en underbar ras! DS
 
Senast redigerad av en moderator:

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Inlägg
5.929
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: När beslutar man?

Alltid tråkigt när ens älskade djur lämnar in. Vår fina Svante flyttade till marsvinshimlen i tisdags. Dom brukar bli mellan 6-8 år gamla, han var bara 2 år. Du har ju träffat Svante Inger, han bet ju av din halskedja (!)....
Vi var hos veterinären, en som dessutom är jättebra på just marsvin, men han hittade inget fel. Svante ville inte äta, vi gav ett par vitaminsprutor men inget hjälpte. I tisdags dog han. Thilda var fullständigt förkrossad.
Hon älskade sin fina Svante.
Vi har ju ett marsvin kvar, Sune. Han var nog lite ledsen han med, han pep och ville bara bli kelad med extra mycket.
Så det blev till att leta efter ett nytt marsvin. I söndags hämtade vi hem lilla Signe, ett Alpacapälsat marsvin, dvs fällfri lockig päls som ska klippas. Hon ser ut som en liten trasselsudd!
Hon får inte träffa Sune än, de har en plexiskiva mellan sig i buren. När hon är ett halvår ska dom få ha lite skoj. Vi har lovat att barnen ska få ta en kull med ungar som de ska få sälja, sen får de kastrera Sune för pengarna de tjänat in på ungarna...

120429.025.jpg

Sista fotot på Svante (till vänster).


120526.119.jpg

Signe

120526.124.jpg

120526.128.jpg

120526.130.jpg
 
H

hianders

Guest
Sv: När beslutar man?

Vilken sötnos Signe är!! Beklagar förlusten av Svante!! Jo. nog minns jag min halskedja (som kunde lagas) och även att han bet mig lite i handen. Men det är glömt och förlåtet för länge sen!!

Kram
Inger

PS Har ett jättefint kort av Svante som väl Thilda har tagit där han sitter/ligger bland blommorna! DS
 
Toppen