• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När befriad från trafikskatt?

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej , har en hb 92a när är sista året för skatt o hur räknar trafikverket , går dom efter slutsiffra eller början på 30 året
 

Ingrid o Pålle

HBK Medlem
Inlägg
6.574
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
3493
Medlemskap
2024
Då har vi fått en killgissning och en ovidkommnade information..

Så här skriver Transportstyrelsen på sin hemsida:

Fordon som inte är skattepliktiga

Följande fordon är inte fordonsskattepliktiga:

  • motorcyklar, bussar, lastbilar och personbilar som är 30 år eller äldre och som inte används i yrkesmässig trafik (åldern beräknas som skillnaden mellan fordonsåret* och innevarande kalenderår)

(Källa: Vilka fordon är fordonsskattepliktiga? - Transportstyrelsen)

Pålle
 

Jägarn

HBK Medlem
Inlägg
530
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1204
Medlemskap
2024
hej , har en hb 92a när är sista året för skatt o hur räknar trafikverket , går dom efter slutsiffra eller början på 30 året
Min FFB kom till fabriken 91 0ch har fordonsbrev från 91 den kom itrfik 92. men är enligt svar från trafikverket skattebefriad f o m 1 Jan 2021.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.518
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hej, man kan oftast se när det närmar sig. Lite beroende på vilken månad som bilen har som skattemånad m.m. så blir det lite olika summa.
Om bilen är avställd över vintern och om man går in på Transportstyrelsen för koll så står det något i årsskatt eller skatt att betala vid påställning... Den summan räknas neråt dag för dag sista året eftersom skattepliktiga dagarna minskar fram till årsskiftet för skattebefrielse, då summan blir noll, och det som blir kvar att betala är 65:- i registerhållningsavgift.

M.v.h. JANKRO.
 
Toppen