• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Fördelar veteraner - däck

F

F.d. 22252

Guest
En annan fördel är ju att man slipper vinterdäck i varje fall i sverige.
 
F

F.d. 22252

Guest
Året runt däcken på husbilen är ju hårda 8 lagers, när jag körde hem jan 2017 så spann det på femman i 70 med 73hk och eftersom det var sidvind på motorvägen utanför linköping så ville bilen styra mot vägkanten varje gång det spann. De var lagliga och slitstarka men ganska odugliga i vinterväder. Tror ett bra sommardäckmönster hade fungerat bättre och sen ger man sej inte ut numera om det är skitväder men ska man åka neråt spanien och stanna över vintern så fungerar det ju bra.
Då var det mycket värre med folkvagnsbuss på vintern.
Det är ju faktiskt en hel del som kör ner till spanien i dec med sommardäck fast de inte är 30 år. Och de som hade tänkt stanna fick ju köra hem i förtid förra året det var nog många som var glada att det var en mild vinter. Där jag bor brukar saltbilen vara ute före snön.
 
F

F.d. 22252

Guest
De är turkiska med alla beteckningar på har gått 3000mil och mycket mönster kvar men dålig väghållning samma mönster de brukar ha på bussar och lastbilar. Men jag funderar på att byta till rena sommardäck skulle vilja gå ner till 6-lagers.
De blir i så fall de sista däcken sen är både jag och bilen slut, det blir i varje fall mycket billigare än skatten och besiktning varannat år är ju bra. Det är svårt att slå de kostnaderna även med en personbil ska man sen räkna noll kr värdeminskning så är det nästan en investering.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Du menar väl inte allvar, jag gjorde också det med personbil i brist på pengar, men att göra det med husbil..?
Ja varför inte? Anpassa hastigheten efter väglaget. Jag har kört tunga fordon i över 40 år och de flesta åren utan vinterdäck. Var där vinterdäck så var de på drivaxeln. Har varit av vägen 3 ggr varav två ggr berodde det på att det var plogat utanför vägbanan. Tredje gången blåste jag av vägbanan i nästan stillastående, kanske dubbdäck hade räddat mig den gången.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Ja varför inte? Anpassa hastigheten efter väglaget. Jag har kört tunga fordon i över 40 år och de flesta åren utan vinterdäck. Var där vinterdäck så var de på drivaxeln. Har varit av vägen 3 ggr varav två ggr berodde det på att det var plogat utanför vägbanan. Tredje gången blåste jag av vägbanan i nästan stillastående, kanske dubbdäck hade räddat mig den gången.

Lycka till med en husbil i fjällen på sommardäck..? Eller det kanske är som somliga här som pratar om vinter och menar Spanien? ;)
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Då lägger man på snökedjorna.

Och dom kan man naturligtvis åka omkring på hela tiden, ganska löjligt resonemang för att inte erkänna att det är olämpligt att köra husbil
vintertid på sommardäck, även om det råkar finnas ett kryphål för veteranbilar som ju aldrig var tänkta att användas som bruksföremål.
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Självklart ger jag mig inte iväg till fjällen på sommardäck. Det jag menar är att det går utan antispinn, antisladd och en massa andra hjälpmedel som folk litar blint på. Kör som om det vore sommarväglag för de har alla ”anti”grejorna och dubbdäck så de behöver inte anpassa hastigheten till väglaget.
 
F

F.d. 22252

Guest
Jag vill inte uttala mej om hur Transportstyrelsen tänkte när de införde skattefrihet vinterdäcksfrihet och besiktningsfrihet om bilen är riktigt gammal, jag vill gärna tro att man ville stödja alla som har gamla bilar som hobby. Finns ingen siffra för körsträckan, det kan ju bli några mil till träffar också. Enligt min privata uppfattning är allt som är norr om stockholm är en felkörning. Lagen om vinterdäck kom 10år efter att min bil är tillverkad -89. Och den tillbringade ett antal år långt uppe i norrland. Den och andra veteraner har alltså rullat ganska många mil på sommardäck, sen får man ju tänka på hur en gammal hederlig bil t.ex fiat är byggd jämfört med en modern husbil. Den lär ju tåla en smäll bättre om man skulle kasa av. Har vad jag minns bara en dikeskörning sen 1966 och bilen var helt skadefri med 1mm sommardäck och isgata. Alla som har gamla bilar har dem nog som hobbyfordon eftersom det krävs mycket pyssel för att hålla dom rullande. Sen har man kanske inte en miljon kr till övers, har man det ska man nog investera i vinterdäck och betala skatten. Jag tror också att alla komfortdetaljer fjärmar en från verkligheten det går tyst med alla elektroniska anordningar för att hålla den på vägen.
Man sitter i ett vardagsrum och känner inte riktigt att man ligger på gränsen hela tiden förrän man överskrider den.
I en gammal veteran får man kämpa ganska mycket man känner hela tiden hur bilen rör sig man känner både i ratten om det spinner och i ljudet från motorn.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Skall man anpassa hastigheten efter väglaget med sommardäck på vintern så måste man ha lägre hastighet än andra har. Kanske runt 60-70 på 110 motorväg, 50 på 70 väg och kanske 30 på 50 väg.
Det blir fina köer och många fina desperata omkörningar av det avvikande tempot. För att inte tala om möjliga stopp när man inte kommer upp för en backe eller inte kan stanna eller svänga när man rullar ner för en...
 

Hasse-K

HBK Medlem
Inlägg
2.439
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
17594
Medlemskap
2024
Skall man anpassa hastigheten efter väglaget med sommardäck på vintern så bör man väl ligga runt 60-70 på 110 motorväg, 50 på 70 väg och kanske 30 på 50 väg
Om man höll de hastigheterna vid halka så hade man sluppit att läsa rubrikerna ”Halkan orakade trafikolyckor”. Det är inte halkan utan felaktig hastighet i förhållande till väglaget som orsakar olyckor.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.733
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Jag vill inte uttala mej om hur Transportstyrelsen tänkte när de införde skattefrihet vinterdäcksfrihet och besiktningsfrihet om bilen är riktigt gammal, jag vill gärna tro att man ville stödja alla som har gamla bilar som hobby. Finns ingen siffra för körsträckan, det kan ju bli några mil till träffar också. Enligt min privata uppfattning är allt som är norr om stockholm är en felkörning. Lagen om vinterdäck kom 10år efter att min bil är tillverkad -89. Och den tillbringade ett antal år långt uppe i norrland. Den och andra veteraner har alltså rullat ganska många mil på sommardäck, sen får man ju tänka på hur en gammal hederlig bil t.ex fiat är byggd jämfört med en modern husbil. Den lär ju tåla en smäll bättre om man skulle kasa av. Har vad jag minns bara en dikeskörning sen 1966 och bilen var helt skadefri med 1mm sommardäck och isgata. Alla som har gamla bilar har dem nog som hobbyfordon eftersom det krävs mycket pyssel för att hålla dom rullande. Sen har man kanske inte en miljon kr till övers, har man det ska man nog investera i vinterdäck och betala skatten. Jag tror också att alla komfortdetaljer fjärmar en från verkligheten det går tyst med alla elektroniska anordningar för att hålla den på vägen.
Man sitter i ett vardagsrum och känner inte riktigt att man ligger på gränsen hela tiden förrän man överskrider den.
I en gammal veteran får man kämpa ganska mycket man känner hela tiden hur bilen rör sig man känner både i ratten om det spinner och i ljudet från motorn.

Det finns ju inget som säger att man inte använde vinterdäck före det blev lag på det, min far hade dubbdäck på sin Opel Rekord -63, till att börja med på bakhjulen men sedan faktiskt runtom! Att på något sätt idag propagera för att köra på vintern i vårt klimat utan någon form av riktiga
vinterdäck tycker jag är ansvarslöst även om det finns ett kryphål att slingra sig igenom. Att jag en gång i tiden på 70-talet gjorde det är väl preskriberat nu, men så snart det var möjligt skaffade jag riktiga däck, om inte annat för att det var mycket roligare att köra i halka då, både på gator, vägar och på isarna! ;)
 

Livsnjutaren

HBK Medlem
Inlägg
841
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
3512
Medlemskap
2024
Att äga en gammal raritet innebär ofta att det inte går att få tag i vinterdäck och att det förväntas att ägarna endast tar ut sitt fordon när solen skiner. Sen den andra gruppen av veteranfordon som körs dagligen året runt med tex sommardäck, tills silvertejpen lossnar och bilen ramlar isär! Var tog trafiksäkerheten vägen?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Att äga en gammal raritet innebär ofta att det inte går att få tag i vinterdäck och att det förväntas att ägarna endast tar ut sitt fordon när solen skiner. Sen den andra gruppen av veteranfordon som körs dagligen året runt med tex sommardäck, tills silvertejpen lossnar och bilen ramlar isär! Var tog trafiksäkerheten vägen?
Det finns husbilar av den gamla årgång som är lika fina som dagens miljonbilar..i alla fall min och den kommer längre än många nyare bilar
 
Toppen