• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

När bästa vännen ger upp

F

F.d. 1565

Guest
Aldrig mer en hund, det gör så förbannat ont när livet rinner ut.

För tio år sedan stormade han in i våra liv, en levnadsglad cockerkille som aldrig kunnat styra svansen, den går för jämnan, upp, ner och ibland runt runt som en propeller.
Med åren blev han en otroligt uppskattad vårdhund som alltid stått vid min sida i arbetet, han har med andra ord varit med mig dygnet runt i tio år, aldrig någonsin varit ifrån mig längre stunder än vad det tar att gå till affären.

Men så hände något. I somras trampade han ner med höger framben i ett sånt där bevattningsrör som brukar finnas intill träd i städer, locket var inte påsatt. Något knäckte till, och sedan dess har vi varit runt på landets största och bästa djursjukhus, men det finns inget att göra annat än smärtstilla med kraftfulla mediciner.

Nu ligger han här intill mig, för jag är tryggheten i hans liv, han lämnar INTE min sida. Vad han inte vet är att hans trygghet nu sitter med tårfyllt ansikte och planerar hans borgång, det största sveket någonsin.

Om några dagar kommer veterinären hem till oss och ser till så att han får somna in i min trygga famn.

Men ännu har vi lite tid, så idag bär det ut med husbilen till hans älskade skog där han ska få halta runt några dagar och få äga mig på egen hand.

Det här är inte avsett som någon uppmaning till diskussion så klart, det var bara jag som ville skriva av mig.
 

Wberger

HBK Medlem
Inlägg
3.236
Kommun
Lund
HBK-Nr
2577
Medlemskap
2024
Sv: När bästa vännen ger upp

För 5 år stormade han in i vårt liv , Moses snart 10 år är en blandras som vi först passade och sedan tog hand om på heltid. Han har obotlig blodcancer och stora fyllda lymfkörtlar. Veterinären som inte kan göra något sa att han kan leva 1 vecka till 7 månader. Han går nu på lånad tid och är med i Spanien. Numera är han tröttare och går kortare promenader och blir lätt flåsig. Ligger ute hela dagen i skuggan vilar och tittar sig omkring.

Detta är den tråkigaste biten med att ha hund , man känner gråten i halsen.
 

Rolf & Gunilla

FD HBK Medlem
Inlägg
1.160
Kommun
Vadstena
HBK-Nr
2927
Medlemskap
2021
Sv: När bästa vännen ger upp

Jag vet precis hur det känns. Vår älskade Bonzo var med oss i 11 underbara år innan vi tvingades ta beslutet att hans lidande nu fick vara slut. Vi sa också aldrig mer hund i flera år. Men nu har vi en härlig Cockerpoo som heter Nalle vilket är ett mycket passande namn på honom. Han är nu 7 år och vi har haft honom i 2 år. Vi ville inte ,eller orkade inte ,ta hand om en valp så när detta tillfället dök upp så tog vi det. Det var så att hans husse hade gått bort och om ingen tog över honom så skulle han avlivas. Detta har vi inte ångrat en minut han är helt underbar , lugn och lydig, men även sprallig och glad.
Tycker du gör rätt i att skriva av dej dina tankar vilket kanske kan göra det lite lättare.
Ha nu några fina dagar tillsammans att lägga i minnet.
MVH Gunilla :dog::dog::bye::bye:
 
F

F.d. 25098

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

Det är verkligen hemskt ledsamt.

Efter min förra (första) hund som efter besök hos veterinären fick avlivas på stående fot tänkte jag precis samma sak. Aldrig, aldrig vill jag uppleva denna hemska stund igen. De två första veckorna var jag helt under isen och det tog lång tid med sorgen.

Det är svårt att i denna stund skriva något uppmuntrande, men det går så småning om åt rätt håll. Efter ett tag blev det en valp (Fuzzy) och hon har i Februari gett mej fantastiska 10 år även om jag vet att hon inte kommer att finnas med mej för evigt.

Från oss i en svår stund,,

Peter, Fuzzy och Alice:msn_boy::msn_dog::msn_dog:.
 

Fam Grönberg

HBK Medlem
Inlägg
104
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
6393
Medlemskap
2024
Sv: När bästa vännen ger upp

Vi har också en blandras bordiecolli och newfondland på 8 år som vi snart måste göra av med.Det är den bästa och snällaste hund vi har haft.Alla som träffar henne tycker hon är snäll och fin.Orsak till avlivningen börjar få ont i höfterna.
 
F

F.d. 5322

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

Canario; du skriver: "det största sveket någonsin".
Försök att inte se det så! Se det istället som en förmån som våra husdjur har till skillnad från oss. De kan få sluta värdigt och slippa en smärta som aldrig skulle försvunnit, alternativt gå på smärtstillande resten av livet.

Vet precis hur du känner det efter att ha tvingats ta beslutet i somras för vår 12 år gamla drever. En sliten klyscha förvisso och ingen tröst för dig, det vet jag.
Vår "gamling" hade också ont. Hon led i det tysta och man drar sig i det absolut längsta för att ta det sista steget.
 
F

F.d. 10924

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

Känner verkligen med er, men till skillnad mot människor så e det verkligen en stor fördel att man får avsluta hundens liv när det e för smärtsamt eller inte finns något hopp att det ska finnas någon fortsättning på ett värdigt liv, vi har haft flera hundar o varje gång man har fått ta bort dem så har vi bestämt att de aldrig blir flera hundar här, men efter ett tag så (senast gick det 5 år) kunde vi inte hålla detta, så nu har vi en liten helt underbar Havanais tik, som älskar husbilen över allt annat.
Tänker verkligen på er, jobbig tid ni har framför er, men det lättar lite ju längre tiden går. Glömmer dem gör man aldrig.
kram
 

MaBi

HBK Valberedning
Inlägg
952
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
6550
Medlemskap
2025
Sv: När bästa vännen ger upp

Hej! Vi har också fått avliva 2 hundar första hunden var vår Golden Josefine
och sen vår Labbe Filippa, men utan hund är det svårt att vara och vid min sida ligger nu Labben Jeff!

mvh Birgittha och Mats
 
T

Teddi

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

ja du canario,,va ska man säga,,sen 71 med hund,,min fjärde nu,, han fyller nio år i spanien,,två dagar efter bonzo fyller sju,,ja lider med dej ska du veta,,hur de än är måste man plocka fram de positiva hela kamratskapet med sin hund,,detta e ofrånkomligt men ändå så svårt att greppa när man där står,,
om du vill ha en ny hund e de lättare att genomgå,,på nåt sätt innehåller de livets promenad,,även utan hund,,men ja säger som ja sagt till alla andra,,

man får inget bättre utbyte av livet än med en ,, hund,,skaffa dej en ny kompis när du e där,,de finns liksom inget att välja på,,

hälsningar från en som levt ihop med detta i över 40 år,,lycka till canario,



ja ser att vi skrev samtidigt canario,,ja ber om ursäkt för detta,,inte trodde ja på detta snabba scenario,,mina tankar går till dej kompis,,teddi,,
 
Senast redigerad av en moderator:

Ce-eN

HBK Medlem
Inlägg
260
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
632
Medlemskap
2025
Sv: När bästa vännen ger upp

Det är alltid jobbigt att ta bort en vän, en kamrat en kompis som man har haft nära kontakt med och sköt om som sitt barn. Jag vet ! Jag har tagit bort tre vänner/kamrater. Den första var en boxer som bara blev ett år gammal. Tiken fick en hjärntumör och fick avlivas. Jag fick hunden av mina föräldrar när jag var sjuk efter en svår bilolycka. Jobbigt ! Nästa hund var också en boxer. Den skaffade vi oss när jag och frugan var nygifta. Också en tik som tolv år gammal.Den fick cancer i brösten. Hunden sprang vid sidan om cykeln när jag cyklade till vetrinären för avlivning. Snacka om jobbigt. Nästa hund var en Bouwier des Flandres (förlåt ev. stavningen) Den blev tretton år gammal innan den fick så svårt att resa sig och vi blev tvungna att hjälpa den till andra sidan. Varje hund som vi har tagit bort har varit jobbigt. Inte bara just den dagen när hundarna avlivades. Utan månader och år efter. Vi har en grav på hundkyrkogården som vi besöker en eller två gånger i veckan för att göra fint och sätta dit nya blommer. Inte nu på vintern. Det är ingen mening. Vi läger en krans och tänder ljus då och då.
När vi tagit bort sista hunden, sa vi aldrig i livet fler hundar. Det är för jobbigt innan och efteråt. När ca sex år hade gått var vi där igen. Det blev en dvärgsnautscher. Den är nu två och ett halvt år gammal. En underbar hund. Precis som de andra hundarna! Men, men den lever ju inte för evigt den hellar. Fan........ hoppas att jag dör innan hunden !
.......... Ce.eN !
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

21a juni 2010 gick min bästa kompis ur tiden.
Han kom in i mitt liv när han var fyra, en omplacering.
Frodo blev tolv och var en otrolig tillgång i livet.
Saknaden var enorm.

Tänk er lyckan när telefonen ringer i januari 2011 och man får frågan om man vill ta över Flisan som behöver nytt hem.

Att hon dessutom råkar ha en pappa som hette Frodo gjorde ju saken så mycket lättare ;-))

A home without a dog it´s just a house
 

Bilagor

  • Frodo.jpg
    Frodo.jpg
    243,8 KB · Visningar: 2
  • Flisan.JPG
    Flisan.JPG
    355 KB · Visningar: 0

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: När bästa vännen ger upp

3st Schäfer innan.

Då, för 6år sedan sa jag; aldrig mer... Men tiden läker sår, så gör även en ny vän!
Ingen vidare tröst i era tankar just nu, man glömmer aldrig en vän, men man kan efter tid glädjas åt en ny!

Sörjer med er, vet hur det känns.
Här hände dock något för precis 9mån. sedan... Är idag 13mån. Hon Heter Maija!

_IGP8062.jpg

_IGP8074.jpg

_IGP8196.jpg

_IGP8211.jpg

_IGP8309.jpg
 
F

F.d. 2944

Guest
Sv: När bästa vännen ger upp

Fiiin!
Rottis har alltid varit en av mina favoriter.
Grattis till en fin kompis!
 

schmid

HBK Medlem
Inlägg
1.902
Kommun
Mark
HBK-Nr
353
Medlemskap
2024
Sv: När bästa vännen ger upp

Hej!

Tack för senast Magnus!

Hoppas att Maja klarade sig ok när vi rastade henne?

Flög omkring lite när vi var ute.........:p

Ps... Har nu skaffat extra axelband Ds.

Bra att ha för nya äventyr........

En hundkompis är alltid en trogen vän!

En trogen vän!

Ha det gott!:)
 

Mangan1

HBK Medlem
Inlägg
2.064
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
1328
Medlemskap
2024
Sv: När bästa vännen ger upp

Gomer:
50% Rottis... 50% Rhodesian Ridgeback... ;) :)
Grym!

Schmiddisar... Pyzz på Er... Om inte Mija var "Stollig" innan, så är hon det nu!
Men Tack som fanken för hjälpen & på återseende!

Canario... F'låt för ev. Off Topic!
Tänk på er forna vän, behåll det bästa och ta med er det framöver!
Det kan dock när ni minst anar framöver, kliva in nya utmaningar/vänner/vän.. ;)

Men låt det ta den tid som det behöver, man behöver "andas"...
Vänligen, Magnus


Fiiin!
Rottis har alltid varit en av mina favoriter.
Grattis till en fin kompis!
 
Toppen