• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myten om husbilsfolket

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
... är rubriken på en insändare i dagens nummer av Mariestads Tidningen.

En insändare signerad en f.d. husbilsägare i Mariestad, som vill ändra bilden och som han uttrycker det, myten om oss husbilsåkare som grupp.

Bara att konstatera att vi har en del att jobba på, samtidigt hoppas att det inte är en inte alltför spridd uppfattning om oss som besökare/gäster.

Tommy
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Till viss del stämmer det bra även med mina fördomar. Jag har aldrig riktigt trott på det där med att snitthusbilisten skall vara en kringresande pengaspridare.
Vi tycker vi är ganska bra på att bränna pengar på den relativt korta tid vi är ute per år men det är ändå inga extrema mängder och man får känslan av att man bränner bra mycket mer pengar än de flesta andra som är ute.
Men det är som sagt bara mina egna fördomar och bygger mer på känsla och inte på fakta. Troligen likadant för den som skrev insändaren.
 

Stefanswede

FD HBK Medlem
Inlägg
319
Kommun
Upplands Väsby
HBK-Nr
27014
Medlemskap
2022
Det få år som jag själv nu åkt husbil, så tycker jag nog att kalla husbilsfolket för "pengaspridare" eller "sparsam/snål" som en mycket förenklad bild av oss, jag skulle snarare tro att den genomsnittlige husbilisten speglar den genomsnittlige svensken. Jag har aldrig förstått varför man har så stort behov att sätta människor i vissa fack, vi är alla individer och beter oss därefter är iaf min åsikt.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.832
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Instämmer men många beter sig på liknande sätt och då blir det praktiskt att bunta ihop dom och sätta ett namn på kategorin. Det ligger ju lite i vår kultur att gruppera och kategorisera allt. I en del fall fall bygger det på fakta och i andra fall enbart på fördomar.
Vi, dom, dom på andra sidan vägen, Finnarna, dom otrevliga, alla enbenta, dom rika, dom med dålig andedräkt, dom snåla som åker husbil och dom som åker husbil och struntar i var dom släpper ut gråvatten :D
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Instämmer men många beter sig på liknande sätt och då blir det praktiskt att bunta ihop dom och sätta ett namn på kategorin. Det ligger ju lite i vår kultur att gruppera och kategorisera allt. I en del fall fall bygger det på fakta och i andra fall enbart på fördomar.
Vi, dom, dom på andra sidan vägen, Finnarna, dom otrevliga, alla enbenta, dom rika, dom med dålig andedräkt, dom snåla som åker husbil och dom som åker husbil och struntar i var dom släpper ut gråvatten :D
Tack för det påpekande om gråvatten:)
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Tycker inte att det stämmer i alla fall för mig. Inte fyller man kylskåpet med maten när man åker utomlands för maten är billigare där än här hemma speciellt grönsaker, för att inte tala om kläder eller den invärtes medicin som man handlar i Flensburg på Citti Park :)
 

Out of bounds

FD HBK Medlem
Inlägg
1.337
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
30214
Medlemskap
2022
Tycker inte att det stämmer i alla fall för mig. Inte fyller man kylskåpet med maten när man åker utomlands för maten är billigare där än här hemma speciellt grönsaker, för att inte tala om kläder eller den invärtes medicin som man handlar i Flensburg på Citti Park :)
men spelar ”utomlands” inte väldigt lite roll vad det gäller Mariestad, insändaren och tråden. Intäkter för butiker, restauranger mm i Mariestad? Eller är det så att du ger insändaren rätt? Att husbilsåkarna inte tillför något för kommunerna, butikerna, restaurangerna så som det sägs i artikeln?
 

Lasseboy

HBK Medlem
Inlägg
1.417
Kommun
Borås
HBK-Nr
11736
Medlemskap
2024
Frågan är om han verkligen har ägt en husbil ens!
Citera: "Husvagnsfolket tillhör dessutom oftast den äldre generationen som inte springer på restaurang."
Vadå "Husvagn" mitt i texten...
Sedan så har jag i alla fall under mina 8 år, nästan alltid när man kommer till en ny plats fått tips av just äldre som vart där innan,,, Första tipset nästan alltid är, där har de jätte bra mat, så jag tror det flesta gärna går ut och äter men kanske inte varje kväll!
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Frågan är om han verkligen har ägt en husbil ens!
Citera: "Husvagnsfolket tillhör dessutom oftast den äldre generationen som inte springer på restaurang."
Vadå "Husvagn" mitt i texten...
Sedan så har jag i alla fall under mina 8 år, nästan alltid när man kommer till en ny plats fått tips av just äldre som vart där innan,,, Första tipset nästan alltid är, där har de jätte bra mat, så jag tror det flesta gärna går ut och äter men kanske inte varje kväll!
Om han har ägt eller inte spelar det inte så stor roll men det är såna som bestämmer i dom flesta kommuner till våran nackdel
 

Labic

HBK Medlem
Inlägg
283
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
717
Medlemskap
2024
Behöver jag nyttja en ställplats där det kostar kanske 150kr eller mer, så blir det inget restaurangbesök. Pengarna gick åt att betala ställplatsen. Är den däremot nästan gratis så finns det större möjligheter till utsvävningar. Skall våra pengar gå till ställplatsen eller till de lokala äffärsinnehavarna?
 

Zlatko Schneberger

FD HBK Medlem
Inlägg
2.373
Kommun
Motala
HBK-Nr
31119
Medlemskap
2022
Behöver jag nyttja en ställplats där det kostar kanske 150kr eller mer, så blir det inget restaurangbesök. Pengarna gick åt att betala ställplatsen. Är den däremot nästan gratis så finns det större möjligheter till utsvävningar. Skall våra pengar gå till ställplatsen eller till de lokala äffärsinnehavarna?
Hemma i Motala kostar det 250 spänn att stå på ställplatsen och det syns ,blir mindre och mindre husbilar som står där..och då kan man glömma restaurangsbesök :D
 

Gunillas Kenth

HBK in Memoriam
Inlägg
13.489
Kommun
Hässleholm
Jag har haft hand om 2 större husbilsparkeringar för ca 100 fordon.

Kiviks äppelmarknad bakom Kungagraven, 0 kr/1-4 dygn.
Ystad Military Tattoo inne på regementet, 100 kr/1-4 dygn

Att parkera husbilen är ingen egenverksamhet. Jag åker till ett evenemang för att lägga pengarna på det. Jag åker till en restaurang för att lägga pengarna på mat och dryck. Efter det kan jag kanske inte köra därifrån direkt. Jag åker till en badstrand på Gotland (2-3.000 kr) för att bada, äta och uppleva glesbygd, inte för att betala en massa parkeringsavgifter.

För mig är det hela tiden en avvägning vad pengarna ska gå till.
 

suned

HBK Medlem
Inlägg
347
Kommun
Falun
HBK-Nr
27248
Medlemskap
2024
hej, många synpunkter på pris, vadstena tex en fin plats med mycket att titta på ,efter matintag på lokal får jag titta på kontot om jag kan stanna en natt till, övervägning som vanligt över vad som kommer ,körning norröver eller något annat väder streck med billig diesel tex ,norröver betyder hemfärd.
 

Frankia

HBK vice ordförande
Inlägg
5.521
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
549
Medlemskap
2024
Hej
Vill påstå att vi Husbilsägare inte är en homogen grupp som tycker och gör lika. Vi är alla olika individer med ett gemensamt intresse, Husbilslivet.
Undersökningar gjorda av turistnäringen visar att vi spenderar i genomsnitt 500-700 kr per person och natt. Då inräknas allt från mataffären, bränsle, restaurangen, shoppingen, ställplatsen m.m.
Det blir restaurangbesök till lunch eller middag, shopping (för Gittan) Puben för mig. Vi handlar mat i den lokala mataffären och tankar oftast också.

Den insändaren ger jag inte mycket för. Blandar ihop Husbilar och husvagnar i texten vilket jag inte tror är möjligt att en Husbilsägare gör.
 

Lars48

FD HBK Medlem
Inlägg
1.483
Kommun
Norrtälje
HBK-Nr
9169
Medlemskap
2023
Oftast en förare med grå spräckligt hår om det finns kalufs och en bisittare co-driver med papiljotter i håret. Vi spenderar en hel del på lokala inköpsställen inklusive ställplatser, campingar mm:mh::msn_tongue:
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hittade just en insändare i Skaraborgs Allehanda, som tillför ytterligare en myt om oss husbilsåkare, nu är vi även rika;

”Eller är det så att rika husbilsägare ska ha de bästa vyerna utanför fönstret till förfång för skattebetalande kommuninnevånare och att de alldagliga husvagnscamparna får hålla sig borta?”


…. men för mig låter det där mera som avundsjuka än något annat.

Tommy
 
Senast ändrad:

leja4

HBK Medlem
Inlägg
488
Kommun
Skellefteå
HBK-Nr
20540
Medlemskap
2025
Hej! Vi har haft husbil sedan 2007 och är inne på vår fjärde. Efter att ha läst flera inlägg om husbilsägares förväntade beteende, kan jag konstatera att vi nog bryter mot de flesta av dessa s.k. regler. Vi övernattar ofta på rastplatser både i Sverige och utomlands men skulle aldrig drömma om att lämna bilen vid fricamping då risken för inbrott på en enslig, om än naturskön plats, nog får betraktas som överhängande. Helst parkerar vi på centralt belägna ställplatser med humana priser där vi inte irriterar ortsbefolkningen med olämplig parkering. Vi tillhör inte den kategorin som kräver campingplatsstandard på servicen då vår bil är utrustad med utmärkta duschmöjligheter.

Vi har heller aldrig haft gasolproblem utomlands utan klarat oss utmärkt med landets flaska som lätt kan bytas på närmsta stormarknad. Batteribanken är heller inte ett bekymmer då den klarar minst tre dygn utan landström. I de flesta fall räcker bilens laddning så installation av solceller har aldrig varit aktuellt.

Dessutom njuter vi av att resa bekvämt på Europas betalvägar. Varför krångla på kullersten i franska gränder? Vi löser stadsbesöken på EU-moppe. Enkelt och smidigt. Precis som vi tycker att husbilslivet ska vara.
BBa
 
Toppen