• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Mystiskt ljud

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025
Har en tid hört ett mystiskt ljud under bilen det är inte hastighets styrt inte eller varvtals styrt utan mer hur vinden blåser mot bilen när man kör har varit under och kollat men inte hittat eller sett något konstigt.

Men så i går tog jag tag i det kröp under bilen och så efter en stund så hittade jag att värme skyddsplåten över ljuddämparen har en lång spricka.

Plåten är av väldigt tunn pressad aluminiumplåt och måste ha vibrerat sönder svårt att se då sprickan är över ljuddämparen och för att få bort den var man tvungen att demontera ljuddämpare samt alla fästen den satt i lite bökigt när man ligger på en grusplan :D

som tur var den inte så dyr 191:- plus att den var nummerändrad så man får hoppas att den nya är förbättrad

[/ATTACH]

Bilagor

• IMG_0535.JPG
    IMG_0535.JPG
    1,2 MB · Visningar: 8
  • IMG_0534.JPG
    IMG_0534.JPG
    1,2 MB · Visningar: 5

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mystiskt ljud

Hejsan, ja helt nyligen så var vi under kompisens nyinköpta lätt begagnade husbil på Renault.
Samma sak där. massor med veka värmeskydande aluplåtar under bilen.
När man tar idem, så får man tanken att de måste fungera som en blandning av vindflöjlar och maracas i hastigheter över 70km/tim.

M.v.h. JANKRO.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Får det nya på tisdag.
blev lite sen med beställningen som måste vara före 12,00 :D

F

F.d. 29925

Guest

Tidigare kunde man få tag på liknande prylar på "Butteriks".:rolleyes:

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Visa bilaga 90723
Visa bilaga 90724

Nya värmeskyddet på plats jag har även satt dit 20mm självhäftande motorrums isolering för att fylla gapet mellan golv och plåt.
Jag tror att man kan slippa turbulensen som har orsakat att plåten sprack.

Tänk bara på att katalysatorn kan bli 8-900° varm så att isoleringen tål höga temperaturer.

STANTON

HBK Medlem
Kommun
Finspång
HBK-Nr
3999
Medlemskap
2025

Katalysatorn sitter längre fram efter turbon det är ljuddämparen som sitter här sen har jag inget partikelfilter för den kan bli ännu varmare när bilen kör generering.
Det kan bli så varmt att asfalten smälter om bilen står still och avgasröret pekar neråt. :)

Toppen