• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mysko lysrörsarmatur

F

F.d. 55306

Guest
Hej på er.

Det som jag nu ska skriva om har inte ett dugg med husbil att göra. Men under markisen kan vi ju samtala om allt och eftersom jag de facto är husbilsägare och vet att det i denna församling finns mycken kunskap och stort klokskap så tar jag mej ändå friheten att berätta följande:

För ett par år sedan bytte jag lysrör (2x18W) och tändare i en badrumsarmatur. Efter bytet så är det så att när man tänder på strömbrytaren så händer inget. Svart som en sopsäck! Men.......(och nu kommer det konstiga).........om man också lyser på armaturen med en ficklampa så tänds den promto.

Nå´n som har en bra förklaring till hur det kan bli så? Lysrör och tändare är rätt i förhållande till varandra. Jag har dessutom bytt bådadera ytterligare någon gång. Återstår alltså bara drosseln. Men om det nu är så att den är kass, hur kan den då börja fungera när man lyser på armaturen? Det snurrar i klumpen!!! Ska bli intressant att höra om det finns någon som kan lösa problemet. Kanske någon elektriker med kunskaper om lysrörsarmaturer?

Ha det bra i begynnande höstmörker / Sven-Erik i Eskilstuna

PS. Husbilen mår bra och väntar ivrigt på nästa start. DS.
 
F

F.d. 55306

Guest
Sv: Mysko lysrörsarmatur

Göte, tack för svar. Jag tror inte att det är så eftersom armaturen tidigare har fungerat helt normalt.

Tack också Ragge. Där ser man, jag visste inte ens om att det kan finnas olika tändare för enkelrör och dubbel, men det är ett tips som jag ska ta fasta på och kolla upp.

Hälsningar / Sven-Erik
 
Toppen