• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Myggnätsdörren har havererat

F

F.d. 2621

Guest
Vi upplever just nu den värsta myggplågan hittills i vårt liv, i trakterna kring Gimo och Österbybruk. Trakten är bekant för detta gissel och man har prövat på olika typer av bekämpningsmetoder i bygden. Vi kan intyga, att de inte varit särslilt framgångsrika!

Tack och lov för alla fönsters och luckors myggnät, men vår myggdörr med alla de tunna snörena gav upp i går. Vem vet hur denna är konstruerad? Innanför den egentliga dörren sitter ett slags kassett med det "plisserade" myggnätet med de tunna trådarna i alla dimensioner? I hb:s tjocka manual finns inte ett ord om denna viktiga detalj - riktigt dåligt må man säga! Troligen måste m,an demontera nämnda kassett för att få ordning på funktionen!?
 
Lösning
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Hej, har gjort en, i mitt tycke, förbättring av myggdörren. Ska försöka bifoga bilder. Först förankrade jag den undre linan nere i tröskeln till en justerbar livmutter när jag ändå var tvungen att byta den, sedan tycker jag att hela infästningen av dörren på låssidan är alldeles för vek med plastflärpar som ska hålla fast den. Jag gjorde två plåtstycken klämde fast dessa vid orginaldörrens låsbyglar och nu sitter myggdörren helt fast. Var det någon som förstod
Mvh Harald
Ö

örjan o irene

Guest
Har en myggnätsdörr som satt i en Dethleff 6501-I, 05, helintegrerad. Någon som är intresserad? Gratis vid avhämtning. Finns Göteborg
 

Thomasisak

HBK Intresserad
Inlägg
21
Kommun
Örebro
Sv: Myggnätsdörren har havererat

Går ut i fra det er en Hartal dør, på vår sitter mekanikken for disse tynne snorene inne i håndtaket (den lodrette listen som du drar i).
Har ikke hatt behov for å pille ned en slik dør ennå, men det ser ut til at mekanikken er tilvarende den jeg bygget opp igjen i Winnebagoen i Australia.
Det ser ut til å være 4 snorer i kassetten, 2 er festet som en U og terminert i håndtaket i begge ender og 2 som er terminert i rammen øverst og nederst.

Om du spør på merkeverksted tror jeg svaret er at hele myggdøren må byttes - det var svaret for mine gardiner i Australia. MEN jeg er nesten helt sikker på at hele myggdøren må demonteres for å fikses.

Regner med at det er noen fjærer og hjul inne i håndtaket for de 4 midterste snorene, topp og bunnsnor er de som er teminert øverst og nederst i rammen. Alternativt er alle koblet til de 2 snorene, da er de 3 øverste koblet til den nedere ytre og de 3 nederste til den øvre.

En lille kontroll før du starter: Sitter de 2 snorene som ikke går gjennom pliseen på plass? Om en av disse slipper vil en til 4 snorer i pliseen være løse og tilsynelatende i stykker.
kan du rita en skiss?
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Har ikke lengre noen husbil med slike deler, og minnesbildet svikter. Bildene i denne tråden gir det meste, og som Birgitta skriver det er en pillejobb.
 

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Vår myggnätsdörr har också gått sönder. Har varit på vinkel täckplattorna uppe i hörnen för att få bort dem men de sitter envist kvar. De täcker förmodligen någon skruv bakom. Hur får jag loss dem? Vågar inte ta i.
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Vår myggnätsdörr har också gått sönder. Har varit på vinkel täckplattorna uppe i hörnen för att få bort dem men de sitter envist kvar. De täcker förmodligen någon skruv bakom. Hur får jag loss dem? Vågar inte ta i.

Jag vet inte om det här kan hjälpa? Men, här är i alla fall en länk till en holländsk sida. På sidan hittar du några pdf som bland annat visar dörr-ram. Du kanske kan få några tips och idéer efter det?

https://www.horrex.nl/flyscreen-doors
 

Stefan67

HBK Medlem
Inlägg
281
Kommun
Falköping
HBK-Nr
19507
Medlemskap
2024
Jag har hittat följande på nätet på hur man lagar en nätdörr. Kanske inte den bästa pdf eller instruktion? Den är lite otydlig men förstora upp bilderna och texten så går det att läsa, i alla fall hjälpligt.
 

Bilagor

  • How to repair a Hartalight Flyscreen Door.pdf
    608,2 KB · Visningar: 243

Scaniaboy

HBK Medlem
Inlägg
543
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
11284
Medlemskap
2025
Tack alla för värdefulla tips. Har "säkrat" dörren för närmaste veckornas resa. Går att använda med viss försiktighet.
Ska plocka ner den när vi är hemma igen. Nu laddar jag för att ha tålamodet en heldag i mitten på juni att riva ut och fixa dörren.
Ha det gott.
 
Toppen