• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Inredning Myggnätsdörr

Bitte

HBK Medlem
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
38617
Medlemskap
2025
Hej, vi har en Dethleffs esprit 7150-2 från 2017. Vi är i Spanien och myggnätsdörr gått sönder har försökt laga (tråden) men får det inte till att fungera. Nu undrar jag om någon här ute vet om man kan köpa en ny. Bredden är 770 mm och höjd 1970 mm.

Jag har sett priser på 6000 SEK för dylika. Försök lite till!

Det finns många filmer på tuben, sök med fly screen door repair till exempel.

En vän till oss fick den bytt på försäkringen, först ville de laga men eftersom de inte kunde säga hur lång tid en lagning skulle ta så fick de en ny och betalde bara självrisken.

Vår myggnätsdörr fungerar utmärkt men vi har trots detta monterat en annan i bodelsdörren.
Denna nya är av modell för en vanlig dörrpost som monteras med medföljande kardborreband på insidan av bodelsdörren.
Myggnätet stänger automatiskt med hjälp av magneter.
Fördelen med detta är, att myggnätsdörren är alltid i funktion även om man ”bara” skall gå ut en kort stund.
Det är just då som myggen passar på att komma in.
Alla kan gå ut och in obehindrat, barn, hundar och katter.
Och myggnätet är alltid för!
Vi har köpt vårt på Amazon för ca 200 kr.
Men var noga med att mäta exakt innan beställning.

Bilagor

• IMG_1481.webp
    IMG_1481.webp
    27,9 KB · Visningar: 61
Hej
Köpte denna tråd på china butik i Spanien. Den är elastisk och jag drog åt den en del innan jag knöt ihop den med ändarna till den trasiga tråden fungerar bra.

Bilagor

• IMG_2073.webp
    IMG_2073.webp
    275,3 KB · Visningar: 10
Har lagat min två gånger.Köp persiennsnöre svart köp 4mm popnit
Slå ut pinnen borra upp hålet max såga av flänsen nu har en hylsa du kan använda klämma fast trådarna i senare.
Plocka loss hela myggardinen med ram lägg den på ett långt bord två campingbord exempelvis demontera den ta foto allteftersom du plockar isär den du ser hur system är uppbyggt.

Bilagor

• 20240127_124217 (1).webp
    20240127_124217 (1).webp
    1,5 MB · Visningar: 68
  • 20240127_144749.webp
    20240127_144749.webp
    453,9 KB · Visningar: 68
  • 20240127_144949.webp
    20240127_144949.webp
    90,8 KB · Visningar: 68
Har lagat min två gånger.Köp persiennsnöre svart köp 4mm popnit
Slå ut pinnen borra upp hålet max såga av flänsen nu har en hylsa du kan använda klämma fast trådarna i senare.
Plocka loss hela myggardinen med ram lägg den på ett långt bord två campingbord exempelvis demontera den ta foto allteftersom du plockar isär den du ser hur system är uppbyggt.
Smart med popnithylsor. Jag har använt klämskarvar för kabel.

Vår myggdörr gick sönder pga att dörren blåste igen. Tänkte att jag själv skulle laga alternativt köpa en ny kassett men gjorde först en förfrågan på husbilsfirman vad det skulle kosta om de beställde och monterade. I min fantasi så tog jag rejält i och tänkte 12-15 tkr. Jag hade sååååå fel. Det landade på 24 tkr. Ringde försäkringsbolaget och frågade om en sönderblåst myggdörr ingick i försäkringen. Svaret blev ja och vid frågan från försäkringsbolaget vad original verkstaden skulle debitera så blev det helt tyst! Det hela slutade i alla fall med en ny myggdörr efter att jag betalt självrisken. Bra med en trygg försäkring men f-n så dyrt för en myggdörr.

Vår myggdörr gick sönder pga att dörren blåste igen. Tänkte att jag själv skulle laga alternativt köpa en ny kassett men gjorde först en förfrågan på husbilsfirman vad det skulle kosta om de beställde och monterade. I min fantasi så tog jag rejält i och tänkte 12-15 tkr. Jag hade sååååå fel. Det landade på 24 tkr. Ringde försäkringsbolaget och frågade om en sönderblåst myggdörr ingick i försäkringen. Svaret blev ja och vid frågan från försäkringsbolaget vad original verkstaden skulle debitera så blev det helt tyst! Det hela slutade i alla fall med en ny myggdörr efter att jag betalt självrisken. Bra med en trygg försäkring men f-n så dyrt för en myggdörr.
Några plastprofiler och lite nät. Helt sjukt. Jag har bytt snören två gånger, tänk så mycket jag sparat åt försäkringsbolaget.

Det är fan inte klokt. Jag har lagat två myggnätsdörrar. Båda pga att dörren blåst igen och avfallskorgen på dörren fövärrade givetvis skadan. I båda fallen lagade jag myggnäten med persiennsnören. En del klurande, absolut. Men tog ut dörren, la den på ett bord och började undersöka. Fotograferade varje moment och fick så småningom ihop hur de två olika linorna matchade varandra. Drog nya linor, men man kan också skarva de befintliga linorna med olika klämhylsor!

Har idag ett orange murarsnöre inflätat i dörren, för att det ska vara mer tydligt när den är stängd!

Det är fan inte klokt. Jag har lagat två myggnätsdörrar. Båda pga att dörren blåst igen och avfallskorgen på dörren fövärrade givetvis skadan. I båda fallen lagade jag myggnäten med persiennsnören. En del klurande, absolut. Men tog ut dörren, la den på ett bord och började undersöka. Fotograferade varje moment och fick så småningom ihop hur de två olika linorna matchade varandra. Drog nya linor, men man kan också skarva de befintliga linorna med olika klämhylsor!

Har idag ett orange murarsnöre inflätat i dörren, för att det ska vara mer tydligt när den är stängd!
Kanske dags att slopa de där avfallskorgarna på dörrarna, de verkar ju vara väldigt dyra för oss försäkringstagare! Jag har ändå aldrig förstått mig på vitsen med den placeringen, tycker den är mest ivägen. :wideeyed:

Kanske dags att slopa de där avfallskorgarna på dörrarna, de verkar ju vara väldigt dyra för oss försäkringstagare! Jag har ändå aldrig förstått mig på vitsen med den placeringen, tycker den är mest ivägen. :wideeyed:
Hej
Vi tog bort papperskorgen ganska omgående, i mitt tycke bara ivägen och ganska värdelös i en harthalldörr (ursäkta stavningen)
Johnny

Senast ändrad:
Jag gilllar korgen. Sitter där jag mest behöver den. Sen kräver den en viss hantering. Inte minst när man ska sätta i och ta ur avfallspåse. Den är också definitivt ivägen när dörren blåser igen och skadar myggnätsdörren. Det går dock att förebygga. Förstärker alltid dörrhållaren med en rem när det blåser. Men gillar man inte korgen, är den ju väldigt enkel att ta bort.

Japp. Efter historien med den trasiga myggnätsdörren så har jag alltid sugfäste med rem som håller dörren på plats när det blåser

Jag gilllar korgen. Sitter där jag mest behöver den. Sen kräver den en viss hantering. Inte minst när man ska sätta i och ta ur avfallspåse. Den är också definitivt ivägen när dörren blåser igen och skadar myggnätsdörren. Det går dock att förebygga. Förstärker alltid dörrhållaren med en rem när det blåser. Men gillar man inte korgen, är den ju väldigt enkel att ta bort.
Ja det är väl det minsta om vi via försäkringen skall betala för att en felkonstruerad papperskorg förstör en myggnätsdörr till ett pris av 24.000 kr
när dörren blåser igen. F.ö. har jag tagit bort vår sådan dörr och ersatt den med ett nät som beskrivs här ovanför, fungerar minst lika bra och är inte lika ömtåligt.

Gå inn på Youtube och titta på Peters kanal "levamedhusbil" han har gjort ett fredagstips där han visar hur man byter snöre i en myggdörr

Tillbaka
Toppen