• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Generell fråga Myggnätsdörr

I & S-E

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
9557
Medlemskap
2023
Tråden i myggnätsdörren har gått av. Är det någon som vet hur man lossar panelen på en Dethleffs Magic Edition från 2018.
Tänkte prova att sätta i ny tråd.
 

petterssonbj

HBK Medlem
Inlägg
1.116
Kommun
Tibro
HBK-Nr
5111
Medlemskap
2024
Har bytt flera ggr på vår Kabe, ramen sitter skruvad i väggdelen lossa på skruvarna några varv och skjuver uppåt även den del som liknar tröskel måste skruvas loss. När du lossat allt tar du hela dörren och lägger på golvet och lossar resten av ramen så förstår du hur den är uppbyggd ta gärna lite kort också. Köp perssiensnöre det funkar finns även lina på Biltema, bra tidsfördriv när det regnar ute Lycka till
 

I & S-E

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
9557
Medlemskap
2023
Har bytt flera ggr på vår Kabe, ramen sitter skruvad i väggdelen lossa på skruvarna några varv och skjuver uppåt även den del som liknar tröskel måste skruvas loss. När du lossat allt tar du hela dörren och lägger på golvet och lossar resten av ramen så förstår du hur den är uppbyggd ta gärna lite kort också. Köp perssiensnöre det funkar finns även lina på Biltema, bra tidsfördriv när det regnar ute Lycka till
Tack för ditt svar! Problemet med panelen löste vi och nu är myggdörren ute. Nu kommer nästa fråga: hur blir man klok på hur linan löper, måste man dela ramen och ta loss poppnitarna?
 

I & S-E

FD HBK Medlem
Inlägg
16
Kommun
Hörby
HBK-Nr
9557
Medlemskap
2023
Våran ram är skruvad i hörnen så den måste delas varje snöre har också en fjäder i änden som justerar slacket
så man måste komma åt allt.
Har för mig att det finns någon tråd om detta på forumet med lite bilder försök med sökfunktionen
Så, då är dörren lagad och på plats igen. Som du sa bra tidsfördriv när det regnar, lite pilligt men värt varenda minut. Kostnaden blev ca 50kr
att jämföra med priset på en ny som enl förfrågan skulle bli 6000-7000kr
monterad. Tack för tipsen!
 
Senast ändrad:

Valkyria

HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
11031
Medlemskap
2025
Har precis råkat ut för samma tråd haveri i myggdörren, Dethleffs Esprit 2018, men hur får man bort kasetten? Så här ser det ut för mig, måste sågen fram tro…? Alltså kabeln till central låset ställer till det….
Mvh. Magnus
 

Bilagor

  • 7B9A8A5C-3C98-4FEF-AC1A-BDB510F71859.jpeg
    7B9A8A5C-3C98-4FEF-AC1A-BDB510F71859.jpeg
    1,2 MB · Visningar: 38
Toppen