• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

AC, Kylsystem Mycket Kondensvatten från AC på motor

Thony61

HBK Medlem
Inlägg
20
Kommun
Hagfors
HBK-Nr
27024
Medlemskap
2024
Vet att det kan komma kondensvatten när AC:n är på.
Men på vår Burstner Fiat 2,3 2013 blir det en pöl under bilen. Jag kan se hur det droppar när AC:n är på. Kröp under och lite bakom motorblocket ser jag dräneringsslangen vattnet kommer ur. Är detta normalt? Bifogar en bild där man ser den svarta lilla slangstumpen för kondensvatten. Ska det se ut så här? Och ska det verkligen bildas så mycket kondens (utetemperatur nu 21 gr om det har någon betydelse). Kan det vara något fel på AC:n som för övrigt kyler väldigt bra och tycks fungera. Tacksam för svar på mina funderingar.
 

Bilagor

  • IMG_3748.jpeg
    IMG_3748.jpeg
    1,8 MB · Visningar: 49

Kaehne4363

HBK Medlem
Inlägg
1.787
Kommun
Danmark
HBK-Nr
11694
Medlemskap
2024
Jeg har netop været i det sydlige Frankrig.

Der stod jeg ved siden af en franskmand som havde AC på af hensyn til fruen. Hun havde så også forlangt at alle vinduer i husbilen stå åbne. ;)

Der løb voldsom meget kondens ned hen ad taget på husbilen. den stod lig skæv t (snett?), så man kunne se "floden" af vand løbe ned ad sidevæggen længst bagerst, og det dannede en reel pøl under husbilen.

Jeg kunne fornemme at manden var lidt flov over pølen, og han gjorde meget for at forklare, at det ikke var nogen tanke med gråvand eller andet som stod åbent.

(dagen efter var det lige varmt, men han havde da fået forklaret fruen at vinduerne skal lukkes når AC-en er på, så det hjalp en del på mængde af kondens)

Så alt efter varme og fugt i luften og hvor store mængder der skal køles, så kommer der meget kondens.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.894
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Desto högre luftfuktighet, desto mer kondens blir det från ac'n, men det kan även vara is som smälter, kör du kupefläkten på låg fart bildas det mer och snabbare is, till slut kan växlingen bli så låg att ac'n stoppar för avisning.
Ingen av är exakt lika i beteendet så man brukar komma underfund med optimalt driftläge.
 
Toppen