• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycket fästingar på Åland??

H

hianders

Guest
När vi vaccinerade Simon idag kom vi att prata om att resa t Åland och då sa hon bara Grattis - vill ni ha mycket fästingar kring er så åk dit.

Frågan till er som kan Åland, är det extremt mycket fästingar på Åland?? Ska man kanske avskriva resan dit??

Skall man avmaska även vid återkomst till Sverige? Framgår inte av regelverket. Däremot ska man väl göra det fr ex vis Tyskland.

Inger/matte hianders
:wideeyed:
 

wildas

HBK Medlem
Inlägg
134
Kommun
Perstorp
HBK-Nr
1108
Medlemskap
2024
Sv: Mycket fästingar på Åland??

När vi vaccinerade Simon idag kom vi att prata om att resa t Åland och då sa hon bara Grattis - vill ni ha mycket fästingar kring er så åk dit.

Frågan till er som kan Åland, är det extremt mycket fästingar på Åland?? Ska man kanske avskriva resan dit??

Skall man avmaska även vid återkomst till Sverige? Framgår inte av regelverket. Däremot ska man väl göra det fr ex vis Tyskland.

Inger/matte hianders
:wideeyed:

Hunden uppfyller alla krav i Sverige redan så det krävs inget mer.
 

Mattssons

FD HBK Medlem
Inlägg
88
Kommun
Åland
HBK-Nr
10069
Medlemskap
2021
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Hej Inger!
Visst finns det mycket fästingar på Åland, men det beror ju på var man rör sej ocg vistas så klart!
Man undviker att gå i högt gräs och buskar, så klarar man sej nog för det mesta.

Inte ska ni undvika Åland pga fästingarna, det är det inte värt, vi klarar ju av att bo här för sjutton!
:yes:
Välkomna till paradiset!

Mvh Åsa
 

HUSIS

HBK Medlem
Inlägg
161
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
6795
Medlemskap
2024
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Måste bara hålla med.
Har varit på Åland i 18 år nu till o från.
Är är på Åland nu.
Alldrig fått en fästing (kanske tur) ,
Så välkommna hit, fästingar finns ju även i Sverige.
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Det är nog inte mer fästingar på Åland än på många andra ställen i Sverige!
Jag är i princip uppvuxen på Åland sommartid, och jag har kanske fått en eller 2 fästingar under hela min livstid.
När du har hunden med dig till Åland behöver ni förutom ett pass avmaska eran jycke!
 
H

hianders

Guest
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Det är nog inte mer fästingar på Åland än på många andra ställen i Sverige!
Jag är i princip uppvuxen på Åland sommartid, och jag har kanske fått en eller 2 fästingar under hela min livstid.
När du har hunden med dig till Åland behöver ni förutom ett pass avmaska eran jycke!

Vi är nog ganska lugna, vi har ju fästingar hemma också. Men, tack och lov väldigt få i sommar. Det var vår veterinär som "varnade" oss för mycket fästingar på Åland.

Avmaskning har vi tid för på tors mo och sen åker vi fred kväll. Kommer hem månd mo.

hianders/Inger & Hasse & Simon
 
F

F.d. 19233

Guest
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Vi är nog ganska lugna, vi har ju fästingar hemma också. Men, tack och lov väldigt få i sommar. Det var vår veterinär som "varnade" oss för mycket fästingar på Åland.

Avmaskning har vi tid för på tors mo och sen åker vi fred kväll. Kommer hem månd mo.

hianders/Inger & Hasse & Simon


Hoppas ni får trevligt och vackert väder!
Åland är jätte fint och det finns många fina platser att se :)
 
H

hianders

Guest
Sv: Mycket fästingar på Åland??

Jo tack, vi vet att det finns fina platser på Åland och det är lagomt stort. Vi har varit där många gånger med pb men det är premiär med hb och att ha hund med.

Skall bli trevligt och vi hoppas förståss på fint väder!!

Jag vet att vi för många år sen fiskade lax vid en odling och fick ett par stora som vi lämnade in för rökning. Under tiden handlade vi tillbehören och på kvällen vid den hyrda stugan åt vi en underbar middag med rökt lax, sallad och potatis. Kanske fiskar vi lax igen, det var roligt även om det var lite "fusk" med odlad lax i en sorts damm.
Vid Präst....... eller något liknande hette stället.

Inger/fru hianders
 
Toppen