• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla. Du måste logga in för att betala årsavgiften!

Mycket dåligt AGM-batteri från Biltema och dålig service/kompetens

Hans.z

HBK Medlem
Kommun
Avesta
HBK-Nr
34769
Medlemskap
2026
Ett nytt AGM-batteri för 2500 kr visar sig uselt när det blir minusgrader, och verkade även innan lite tveksamt.
Köpt på Biltema Gävle för bara en dryg månad sen.
Håller inte laddning, efter två dygn stillestånd håller det 12,1 volt.
Bilen startar inte i kyla minus 8.
Webaston går i ca 3 minuter och slår ifrån vid ca 11,8 volt, om man börjar med den utan att göra startförsök.
Gamla batteriet, ca 5 år, var bättre, men är kasserat.
Biltema ska ha in det för "undersökningar" i flera dygn.
Jag har ingen annan bil påställd nu de är avställda för vintern, en i garage.
Har 6 mils resa till Biltema Gävle.
Hur kommer jag hem utan bil?
Det struntar de i, och de klarar tydligen inte att göra ett belastningstest medan man väntar.
Läste på omdömessidor att flera är väldigt missnöjda med Biltemas batterier och kundbemötandet när de
klagat på felaktiga batterier.
Jag köpte två nya "silver-bly" för två år sen, de var sådär, men jag sålde den husbilen med kvitton på batterierna,
så köparen fick ta det eventuella problemet.
Jag tänkte mig att AGM ska vara en helt annan sak, mer än dubbla priset.
Vad är er erfarenhet av Biltema och bilbatterier?
Jag är förvånad över den dåliga servicen och kompetensen, de har ju inte börjat med detta i år.

Var och tittade till husbilen i dag.
Ställde in den i oktober förra året och tog då bort minuskabeln från batteriet.
Mätte i dag spänningen på batteriet och den var 12,82 volt efter en hel vinter utan laddning.
Batteriet är ett AGM-batteri från Biltema inköpt sommaren 2024. Har läst inlägg om att dessa batterier är dåliga men mitt batteri verkar vara helt OK.
Detta säger inget om batteriets kvalitet. Jag hade Biltemas AGM-batterier (3st) i motorbåten för drivning av bogpropeller och ankarspel. Jag fick kasta dem efter två sommarsäsonger. De höll spänningen men levererade inte längre den strömmen som de var specade för. Det var Varta-batterier ursprungligen och de höll 5 säsonger.

Detta säger inget om batteriets kvalitet. Jag hade Biltemas AGM-batterier (3st) i motorbåten för drivning av bogpropeller och ankarspel. Jag fick kasta dem efter två sommarsäsonger. De höll spänningen men levererade inte längre den strömmen som de var specade för. Det var Varta-batterier ursprungligen och de höll 5 säsonger.
Jag köpte husbilen 2014 med 3st 9år gamla original gel-batterier, de höll några år till för mej.
Bytte sen till 3st Biltema AGM, efter att detta forum rekommenderade dem, de höll knappt 2år för mej, de är absolut inte förbrukarbatterier, utan rena startbatterier, en riktig tabbe av mej, efter det pluggade jag på om batterier i många år.

Man kan använda billiga startbatterier som bobatterier, men räkna med att de tappar all hälsa (soh) snabbt och får bytas ut ofta, står man ofta, typ varje dag, ansluten med 230V så överlever de längre.

Jag har bara köpt Biltemas batterier de senaste 20åren. Tycker nog de håller minst lika bra som något premium märke.
Dock kan man ha otur att få ett dåligt men jag har fått dåliga Varta batterier också.
Startbatteriet i min Isuzu, biltema agm, är 8år och aldrig laddat. Den bilen har stått i skogen över varje vinter och uppstartad var 4:e månad ungefär.
Chevan har också ett Biltema agm och det måste nog vara runt 12år, aldrig laddat och bilen körs max 10mil om året sedan står den i kallgarage resten av året.
I en av bruks bilarna sitter ett vanligt grått biltema och det är det andra på 20år (byttes i höstas).
Däremot sägs det att deras agm är dåliga som bodels batterier.

Har också haft Biltema gråa som startbatteri i flera bilar och de har hållit minst lika bra som andra märken!

Tillbaka
Toppen