• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycker användbart fästelement

F

F.d. 13200

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Hejsan. Jag har tillverkat en låswire för att sätta mellan framdörrarna.Problemet har varit att fästa ringbultarna i dörrarna.Skulle det hålla med en dylig blindmutter i stål och m6 gänga tro.Någon som har en aning om hållbarheten? Måste förklara att låswiren är till för objudna gäster.Vore tacksam för ett gott råd MVH Stephan.

Om det är tunn stålplåt i dörren, du skall fästa öglan i, kan du ta en 1 mm plåtbit (rostfri bäst) på ca 20 x 60 mm. Fäst öglan i mitten med max 5 mm utstickande mutter på baksidan. borra 2st 5mm hål ca 10 mm från kortsidorna på plåten.Runda av hörnen på plåtbiten. Håll plåtbiten mot platsen där den skall sitta. Märk borra och montera 2 st m5 blindmuttrar. Skruva fast. När man drar i öglan/linan så böjer sig plåtbiten och nitarna dras mot varandra och ger därmed en radiell kraft i blindmuttrarna och bara en mindre axiell kraft. Då krävs extremt stor kraft att dra loss blindnitarna, speciellt om plåten i dörren är krökt eller dubbelkrökt.

Jim ;)
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Om det är tunn stålplåt i dörren, du skall fästa öglan i, kan du ta en 1 mm plåtbit (rostfri bäst) på ca 20 x 60 mm. Fäst öglan i mitten med max 5 mm utstickande mutter på baksidan. borra 2st 5mm hål ca 10 mm från kortsidorna på plåten.Runda av hörnen på plåtbiten. Håll plåtbiten mot platsen där den skall sitta. Märk borra och montera 2 st m5 blindmuttrar. Skruva fast. När man drar i öglan/linan så böjer sig plåtbiten och nitarna dras mot varandra och ger därmed en radiell kraft i blindmuttrarna och bara en mindre axiell kraft. Då krävs extremt stor kraft att dra loss blindnitarna, speciellt om plåten i dörren är krökt eller dubbelkrökt.

Jim ;)
hej conny jag menar om du kommer åt baksidan på dörren då trär du in niten först idörren sedan lägger du en karossbricka på baksidan när niten expanderar så får du tjockare plåt det jag skall sätta in är en rostfi bult m8 med ögla jim har en bra förklaring mvh håkan
 
Senast ändrad:
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Jag förutsatte att man INTE kommer in på baksidan och menar att plåtbiten skuvas fast på utsidan i blindmuttrarna och fäst öglan i denna.
Plåtbiten bör ju vara lämpligen då vara putsad och snygg !

Jim ;)
 

Micke C

FD HBK Medlem
Inlägg
40
Kommun
Hässleholm
HBK-Nr
4290
Medlemskap
2021
Sv: Mycker användbart fästelement

Som vanligt så får man vad man betalar för, billiga popnutsatser från våra ”favoritbutiker” fyller säkert sitt behov vid vissa installationer, men det finns ju även här proffsgrejor att ta till.

Jag har jobbat en hel del med popnut från M6 till M10, både stål- och aluminiumnitar. För att dra dessa så att dom kragar ut ordentligt så krävs det ordentliga verktyg som generar ordentlig kraft, de små tänger som liknar en vanlig popnittång fungerar inte till grövre popnut. Det är ytterst viktigt att den komprimeras ända i botten utan att man drar i sönder gängorna, ett sätt är att offra några popnuttar på en lös plåt så att man får in den rätta känslan.
De verktyg som jag jobbat kostar en bit över tusenlappen, men ger ett överlägset resultat.
Prova att låna verktyg på firmor som kan tänkas jobba med popnut ibland, t.ex. fordonspåbyggare, mekanisk verkstad eller liknande.

Micke C
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

hej igen nu blev det fel imitt arkiv? om du nu kommer in bakom så behöver du inte expander mutter jag tängte nog på när jag monterade speglar på vissabilar på 70talet ,
då när man inte kom åt baksidan så bra tog man en bricka satte en svetståd i brickan och trädde in den bakom. trädde in niten å drog åt man var nog 2-man för att hålla den på plats man fuskade även på den tiden pgr av det var för tunn plåt speglarna satt bara fast med plåtskruv. OBS jag har inte biltemas grejor har en två hands tång för m8 nit stål mvh håkan
 

Riviera

HBK Medlem
Inlägg
1.058
Kommun
Båstad
HBK-Nr
139
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Är det inte så, att om man sätter infästningen nära dörrens öppning (dvs mitt emot handtaget på utsidan) så fordras inte så kraftiga saker. Med hur stor kraft orkar man dra i ett dörrhandtag? Inte stor. Sätts infästningen nära gångjärnen blir det däremot en ordentlig hävstång och kraftigare grejor behövas. Vanligtvis sätter man väl en vajer nära öppningen?

Take-it-or-leave-it

Håkan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Hej!
En fråga utanför det ursprungliga ämnet är: "NÄR förväntas en kedja/wire mellan bildörrarna hindra en inkräktare"?
Jag har själv ingen bil där jag kan ha någon kedja/wire, men trodde att alla bilar som har två dörrar fram även har ytterligare en dörr. OM så är fallet borde det vara enklare att ta sig in i denna dörr, eller är det tänkt att den också skall vara förankrad i något?
Vidare så måste man väl vara inne i bilen för att anbringa en kedja/wire, och sedan stanna där, varför man borde uppmärksamma om någon bryter sig in och rycker i dörren. Ett enkelt överfallslarm (mellan dörrarna) där man rycker ut en pinne kan väcka en död, och kräver i stort sett ingen installation.
//Conny
 

EssoJ

HBK Medlem
Inlägg
781
Kommun
Laholm
HBK-Nr
69
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Kedja eller wire är nog mest för att kompensera Fiats dåliga dörrlås där den enda nyckel som behövs lär vara en rejäl skruvmejsel av den gamla sorten med flat spets.

Det slog mig att det är kanske därför man gått över till stjärnskruvar av olika slag. De skruvmejslarna duger nog inte till att öppna Fiatlås med :twitcy:

EssoJ
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

hej conny det var bra att komma ihåg att jag har mutternitar att sätta i dörrarna det gick ej att montera vanliga muttrar bakom dörrpanelen pgra dubbel plåt så nu kan jag sätta en wire mellan dörrana mvh håkan
 
Senast ändrad:
Toppen