• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Mycker användbart fästelement

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Hej!
Det finns ett relativt okänt (?) men mycket användbart fästelement för att få ett gängat hål i en tunn skiva (plåt eller annat material).
-Som framgår av den mycket förstorade bilden så består det av en hylsa/rör med en fläns och en invändig gänga, och kallas som exempel blindmutter (Clas Ohlson), men har även andra namn.
-För att fästa blindmuttern så borrar men ett (trångt) hål och sticker in muttern med flänsen utåt. Sedan gängar man in ett verktyg och drar utåt samtidigt som man håller emot på flänsen. Tack vara att mutterns midja är relativt svag, så kragar den ut sig innanför skivan och klämmer sig fast. Därefter gängar man ut verktyget och har ett gängat hål med vald gänga exempelvis M3-M6. Det hela har likheter med blindnitning (sk. popnitning).
-Det finns flera verktyg (dyra tänger) för blindmuttrar (saknas hos Clas?) men den något händige kan tillverka ett verktyg för eget bruk (förslagsvis M6). Notera dock att blindmuttern skall vara av aluminium och inte av stål (finns hos Swedol) om man skall orka fästa den.
-Jag har även använt en blindmutter som har en utvändig gänga som passar till en speciellt lång mutter av plast så att man kan få ett mothåll på anda sidan av en isolerad vägg. Å andra sidan så kan man ju hålla emot med en skruv från andra sidan om man inte är rädd för att skapa en köldbrygga.
//Conny

CO Blindmutter.jpg
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Ja den kan vara bra !
Den benämns även PopNut eller skruvnit.
Om man inte har specialverktyget till den, så går det faktiskt att fästa/expandera den med en skruv, men använd en insex- eller torx skalle, för det åtgår mycket kraft. Man bör även lägga ett par insmorda planbrickor mellan skuv och PopNut för att den skall expandera riktigt och inte börja rotera. Men säkrast är att använda ett skuvnitverktyg som ser ut som en popnit-tång.

Jim ;)
 
F

F.d. 4709

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Aluminiumvarianten är lättare att klämma - men! Aluminium och stål HATAR varandra, så använd inte där fukt kommer åt, då blir resultatet ett jättehål i stålet (plåten el dyl). Använd med fördel stål mot stål & alu - alu.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Hej igen!
--Skall man bara fästa några få muttrar är det enklast/billigast att göra ett enkelt verktyg som Jim föreslår, även om jag ser att man säljer ett verktyg för tryckluft på Tradera.
--Om man trots anvisningarna inte orkar dra ihop en stål-mutter så kan man prova med att borra något/några små hål på tvären för att ytterligare försvaga den delen som skall kraga upp sig. För övrigt så är rådet att alltid prova i en lös skiva.
--Det är riktigt som sägs om risken med galvaniska strömmar även om jag har för mig att det bara är galvaniserad stålplåt och aluminium som inte går ihop.
--Ytterligare ett namn är Dod nut.
//Conny
 

Göte J

HBK Medlem
Inlägg
1.663
Kommun
Linköping
HBK-Nr
1230
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Biltema har en sats nitmutter m tång för 229:-, 12-953.
// Göte J
 
F

F.d. 4709

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Galvaniserat eller ej, Stål & Alu funkar inte. Galvat utgör en viss skillnad, förmodligen ngt bättre.
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Galvaniserat eller ej, Stål & Alu funkar inte. Galvat utgör en viss skillnad, förmodligen ngt bättre.
Hej!
--Även om det bär mig emot ;-)) så måste jag nog ge dig rätt när jag tittar i tabellen med elektrokemiska spänningsserien på: Elektrokemiska spänningsserien - Wikipedia
--Principen är väl den att ju längre från varandra material ligger, ju mer "hatar" de varandra som du uttryckte det, eller hur?
//Conny
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Hej igen!
I samband med ett problem så hittade jag en produkt av liknande slag som nitmuttrarna. Det är något som kallas skiv- eller miniexpander.
--En skiv- eller miniexpander liknar den metallexpander man använder i gipsskivor och som fläker ut sig.
--En skiv- eller miniexpander kan anbringas i så tunnt gods som 2-5 mm till skildnad från "gipsexpander" 13 mm.
--Skruven i en skiv- eller miniexpander är M4.
//Conny
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Var hittade du den ?
Jim :confused:
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Var hittade du den ?
Jim :confused:
Hej!
Hos Bygma (med ett g). Artikelnummer 22 50 44 95. Förpackningar om 4 st eller 100 st.
På Bygma.se står Eskilstuna, Spånga, Sudsvall, Tegelförsäljningen, Trollbäcken, Västerås och Örnsköldsvik.
//Conny
 

Calle Bonath

FD HBK Medlem
Inlägg
3.568
Kommun
Mark
HBK-Nr
1259
Medlemskap
2023
Sv: Mycker användbart fästelement

Om man använder blindmutter får man tänka på belastningen. Axiellt håller den inte så mycket. Det den kragar ut är mindre än en bricka för den skruvdimensionen. Radiellt håller den bättre.
Calle
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Om man använder blindmutter får man tänka på belastningen. Axiellt håller den inte så mycket. Det den kragar ut är mindre än en bricka för den skruvdimensionen. Radiellt håller den bättre.
Calle
Hej!
Alldeles riktigt. Det var därför jag letade och hittade skiv- eller miniexpander för att fästa dragkrokar i 1 mm glasfiber.
//Conny
 

ullabulla

FD HBK Medlem
Inlägg
82
Kommun
Falkenberg
HBK-Nr
1247
Medlemskap
2022
Sv: Mycker användbart fästelement

Hejsan. Jag har tillverkat en låswire för att sätta mellan framdörrarna.Problemet har varit att fästa ringbultarna i dörrarna.Skulle det hålla med en dylig blindmutter i stål och m6 gänga tro.Någon som har en aning om hållbarheten? Måste förklara att låswiren är till för objudna gäster.Vore tacksam för ett gott råd MVH Stephan.
 
F

F.d. 13200

Guest
Sv: Mycker användbart fästelement

Jag håller med dig Bonath, men det beror på vad man jämför med.
Att fästa en detalj mot tunn plåt med plåtskruv eller gängad skruv kan aldrig hålla fast lika bra som lika många skruvnitar. Eftersom de har större diameter och därmed fördelar belastningen över en större omkrets på hålen.


Biltema har en sats nitmutter m tång för 229:-, 12-953.
// Göte J

Tack för tipset, Göte. jag skaffar en sådan omgående, när den inte är dyrare !

Jim :)
 
Senast redigerad av en moderator:

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Hejsan. Jag har tillverkat en låswire för att sätta mellan framdörrarna.Problemet har varit att fästa ringbultarna i dörrarna.Skulle det hålla med en dylig blindmutter i stål och m6 gänga tro.Någon som har en aning om hållbarheten? Måste förklara att låswiren är till för objudna gäster.Vore tacksam för ett gott råd MVH Stephan.

Hej!
Jag skulle absolut inte använda två blindmuttrar för en kedja mellan karosseriplåt-dörrar. Det är nämligen som Calle säger i sitt inlägg, vilket jag skall försöka förtydliga.
--Kragen är alldeles för liten för att hålla emot om någon drar/rycker (=axiellet) upp dörren med våld. Blindmuttern och skruven håller nog, men plåten är för tunn, så muttern kommer att "krypa" ut genom hålet.
--Utan att veta mer om dina förutsättningar så föreslår jag att du tar en titt på "lyftögla" som exempel Biltema 87-0123. De finns både med invändig gäng som på bilden och utvändig gänga.
--Om du inte gillar galvat/målat så tror jag de går att hitta i rostfritt stål.
-- Med en tillräckligt stor bricka på insidan av dörren så är blir det så bra det nu kan bli.
//Conny
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.586
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Mycker användbart fästelement

Var hittade du den ?
Jim :confused:
-------------------------------------------------------------------------------------
Hej, måste instämma med Conny. Miniexpandern är toppen när man behöver skruva fast något i en tunnare klen skiva (som ex. innerväggen i husvagnar och husbilar).
De finns även att få tag på i Bauhaus butikerna om en sådan ligger närmre till hands.
Kan vara av annat fabrikat än Connys. På asken står : M4 klämmer mellan 0 till 6mm. De hänger i askar på samma ställe som gipsexpander, ser likadana ut men ca. halva storleken.

JANKRO.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Mycker användbart fästelement

Miniekspanderene finnes og på Biltema og Clas-O.
 

Leif Karlsson

HBK Medlem
Inlägg
336
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1751
Medlemskap
2028
Sv: Mycker användbart fästelement

Grejen är även kallad för plåt molly :) bra sak men se upp me galvaniska strömmar! Mvh Leif
 

Håkan o Britt

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Tjörn
HBK-Nr
3489
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

Hejsan. Jag har tillverkat en låswire för att sätta mellan framdörrarna.Problemet har varit att fästa ringbultarna i dörrarna.Skulle det hålla med en dylig blindmutter i stål och m6 gänga tro.Någon som har en aning om hållbarheten? Måste förklara att låswiren är till för objudna gäster.Vore tacksam för ett gott råd MVH Stephan.
hej stephan, jag använder dessa muttrar m8--m6--stål-även alu du kan ej dra lås dessa
utan att använda väldigt mycket våld dom sitter i dörr stolpe på truckar som håller dörr låsen o vissa luckor ock även backspeglar på vissa bilar jag skall sätta wire mellan dörarna och dessa muttrar . man kan använda en m8 bult o en mutter, bricka o dra ihop
niten sätt gärna en extra karossbricka på baksidan om niten så det blir tjockare matreal
lycka till mvh håkan
 

Conny

HBK Medlem
Inlägg
1.527
Kommun
Sundsvall
HBK-Nr
4867
Medlemskap
2024
Sv: Mycker användbart fästelement

hej stephan, jag använder dessa muttrar m8--m6--stål-även alu du kan ej dra lås dessa
utan att använda väldigt mycket våld dom sitter i dörr stolpe på truckar som håller dörr låsen o vissa luckor ock även backspeglar på vissa bilar jag skall sätta wire mellan dörarna och dessa muttrar . man kan använda en m8 bult o en mutter, bricka o dra ihop
niten sätt gärna en extra karossbricka på baksidan om niten så det blir tjockare matreal
lycka till mvh håkan
Hej Håkan!
Jag tror inte riktigt att jag förstår vad du menar. Finns det M8 blindnitar?
--Har du en lösning på hur man kan förstärka infästningen om plåten är för tunn (i tjockare material som i dörrstolpar är problemet med den lilla kragen mindre)?
--Var sätter du karosseribrickan? Vitsen med en blindmutter (och även blindnit) är ju att du inte kommer åt att sätta något innanför plåten. Det är just det som menas med "blind".
//Conny
 
Toppen