• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Musingång?

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024
Hej alla kunniga därute. En kompis och jag har haft lite diskussioner om hur möss tar sig in i en husbil baserad på Fiat årsmodell 07. Men det blir bara gissningar. Har någon tips om hur de små odågorna tar sig in och hur man kan förhindra intrång?

Ludde Kuddsson

HBK Medlem
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
1356
Medlemskap
2027
Sv: Musingång?

Dom klättrar nog upp via framdäcken, sen in i motorrummet, sen finns det ju gott om små hål som dom kan klämma sig igenom in i hytten, sen är det fritt fram att härja i husbilen...

F

F.d. 2878

Guest

Hej. Var noga med avloppsrör och övriga rör med kabel som finns under bilen och sedan går in i kupen. Själv har jag 5 st råttfällor under bilen med goda ostar, sen har jag försökt att täppa till alla hål och rörändar, men det kan vara svårt ändå att stänga de små djuren ute.

Lycka till. Gert

F

F.d. 53236

Guest

Är det någon som privat med elektronisk musskrämma?

F

F.d. 25414

Guest

Ja jag har och så här långt har det fungerat förträffligt, men än är det ett tag till i ladan, så låt oss se.

Kentroland

Thomas o Karin

HBK Medlem
Kommun
Landskrona
HBK-Nr
6008
Medlemskap
2026

Vi har också elektrisk musskrämma, fungerar hittills. Inga spår efter de små liven. Finns även gift utlagt i ladan där "Rulleboet" står

WillyPe

FD HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
2029
Medlemskap
2023

Jag har hört av professionella musjägare att man inte ska använda ost i fällorna. Mössen gillar kött och fisk mer, helst rökt som de kan lukta sig till på långt avstånd.

F

F.d. 52943

Guest

Hasselnötkärnor funkar bra i våra fällor i uthuset. I början på vintern tar vi möss varje dag. Nu verkar dom ha tagit slut.

F

F.d. 3297

Guest

För att "vinterbereda husbilen" gäller en enkel regel:

Ta bort allt som kan flyttas!

Textilier (till tvättstugan)
ALL mat (även konserver, de KAN frysa)
Elektronik (minskar inbrotsrisken)
alla batterier till underhåll (minskar stöldrisken)
alla trädgårdsstolar och -bord
töm garderober och "privata skåp"
ta ut och tvätta alla mattor

Så här långt så har husbilen nästan blivit "strorstädad"
och försvunna saker "flutit upp".

Lämna husbilen med alla skåp- och bänk-luckor öppna över vintern.
Fundera över vad som till våren måste tillbax i bilen.
fundera extra kritiskt över resten!

Margus

FD HBK Medlem
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1233
Medlemskap
2024

Kompisen har kört med hasselnötter några dagar nu och inget kap än. Kanske skall prova med hel nöt fastklistrad.
Finns det fler förslag på var mössen tar sig in i bilen?

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Mössen älskar Nutella. Det doftar lång väg. Hugger de inte på det så finns det inga möss i omgivningen. Smörj in betet med Nutella så får du "napp".
//W

F

F.d. 5322

Guest

Många verkar vilja "locka" musen med gobitar och in i fällan. Något min gamla mor lärt mig är att de inte ska lockas. Hon har i alla tider använt vitlök med mycket gott resultat, klyftor läggs ut lite här och var. Själva har vi goda musjägare i form av Fluffan och Lillis våra jaktmaskiner...Mjau :cat:
//Mia

Toppen