• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Musfälla eller inte?

Argos 747

HBK Medlem
Inlägg
482
Kommun
Vara
HBK-Nr
7399
Medlemskap
2024
Hej har min husbil i en maskinhall sedan många år tillbaka utan ett spår efter en mus nu är det så att en del i hallen börjat med enris runt hjul och några musfällor i en del bilar.

Inte för att någon fått möss men de har blivit försiktigare. Läser väl på forumet antar jag!

Funderar själv på att sätta in en sådan där modern fälla med lukt medel. Men en fråga den drar väl inte in möss som finns utanför pga lukten?

Kan tillägga att jag har två musskrämmor i vår husbil som står på en i bak och en i fram ska jag skippa musfälla?

Råd mottages tacksamt
 

Magnus Strandberg

HBK Medlem
Inlägg
1.210
Kommun
Jönköping
HBK-Nr
25033
Medlemskap
2024
Finns ett sätt å hålla dom ute, täpp till ingångarna. Ni behöver vara 2 för att göra detta. Den ena är i bilen med nerdragna fönster så det är beckmörkt i bilen. Den andre kryper under och lyser med en stark lampa. Där det lyser/blänker täta med stålull, butyl, stålnät. Har haft husvagn i 25år aldrig möss i den. Har aldrig plockat ur prylarna. På grund av att dom inte kan komma in
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej. jag läste på nätet, anticimex påstår att möss och råttor, samt spindlar inte tål lukten av pepparmint,
har därför köpt pepparmintolja på apoteket och droppat det på strumpor fyllda med kattsant med kisel,
kattsanden suger fukt, samt kan återanvändas efter att man torkar dem på svag värme i ugnen,
billigare och bättre än torrbollar.
MVH. Roker.
 

knarrevik

FD HBK Medlem
Inlägg
17.776
Kommun
Lysekil
HBK-Nr
3172
Medlemskap
2022
Den bästa metoden är en musfälla eller två men kom ihåg att vittja dem ofta eftersom möss är kannibaler.
 

roker

HBK Medlem
Inlägg
133
Kommun
Gävle
HBK-Nr
25903
Medlemskap
2024
Hej Abris. Det är möjligt att det gör varken till eller ifrån med pepparmyntolja, men det luktar väldigt gott när man kommer in i husbilen, det är väl som med andra tips när det gäller åtgärder mot det ena eller andra,
lök i öronen ska ju vara bra mot öronvärk osv.
Musfällor funkar när man konstaterat att man har möss i bilen, men att sätta fällor i förebyggande syfte tror jag bara att man lockar dit mössen i stället.
mvh. Rolf.
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
en träram på marken rund husbilen, 15cm hög, med elektrisk ledning kopplat på ett batteri (ala vildsvins stängsel) håller alla möss utanför!
 
Toppen