F
F.d. 5210
Guest
Hej
Är det någon som har förslag på en multimeter att mäta upp status på bodelens batteri?
Är det någon som har förslag på en multimeter att mäta upp status på bodelens batteri?
Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.
Jeg har på alle mine biler spandert på den slik Votronic battericomputer.........
Vad betyder en "shunt 100A"? Ack, det är så mycket man inte vet.
När vi är inne på ämnet så vill jag fråga. Ni som har nyare husbilar med kanske en 150A generator monterad hur mycket laddning har ni sett som max till bodelsbatterierna ?
Nyfiken........JANKRO.
Tyvärr så ligger bodelsbatteri-et/erna och "sörplar i sig ström" vilket förlänger den hårda
belastningen på generatorn.
Bättre vore att spänningsstyra ett laddningsrelä, att då generatorspänningen klättrar
över c:a 14,5V så bryts styrströmmen till laddregleringsreläets styrspole, reläet bryter och endast startbatteriet får all laddning.
Övriga batterier är bortkopplade.
Detta tills generatorspänningen sjunkit till c:a 14,5V då relästyrningen ger styrström till
reläspolen och kopplar in även de övriga batterierna som nu laddas mindre brutalt.
Generatorn, framför allt de 2 kolborstarna, blir mindre mekaniskt och elektriskt belastade
och lever längre.
Detta trodde jag elblocket i bilen skötte om? eller ?
// Pär