• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Elsystem Multimeter

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Har problem med kylskåpet och vill mäta om ström går fram. Testar med en Phasen mätpenna, men den lyser ju inte upp för något i husbilen. Vilket mätverktyg ska jag köpa?

PeterK

HBK Medlem
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2025
En billig multimeter räcker till det flesta mätningar i en husbil, vill man även kunna mäta strömmen (A) enkelt så finns det kombinerad multimeter/tångamperemeter.
Jag har en sån i husbilen.
Var obs på att en tångamperemeter måste även klara DC.

Det finns lågprismodeller på typ Jula, Kjell, Classe, Biltema m.m.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Det är flera system i en husbil som kan behöva felsökning etc.
Köper du en Voltmeter, eller ett universalinstrument se då till att det följer en bra användarhandbok med, läs den noga.
Viktigt att du skiljer på ström och spänning.
Ställer du instrument i ström och mäter spänning får du köpa ett nytt instrument ....

Du är förmodligen ute efter att se om det finns spänning fram till kylen.
vilket är det först man gör.
Att mäta ström gör man för att se hur mycekt ström det drar, eller om strömförbrukningen är normal och att därmed värmeelementet är helt.

Här duger det inte att säga ström och mena spänning, och säga att: "dom fattar väl vad jag menar".

Man givetvis mycket att lära sig.
en bra användarhandbok kan ge mycket och nödvändig kunskap.

Roysan

Kulpå4hjul

HBK Medlem
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
6867
Medlemskap
2025
Precis. Jag vill veta om det finns spänning fram till kylskåpet.
Lustigt fel egentligen. Panelen släcks helt om den står avstängd mer än några dagar. Sedan rör man runt bland kablarna bakom skåpet och så hoppar det igång.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Att felsöka efter glappkontakt kan vara svårt.
Risken är att man åstadkommer något som gör att man tror att det funkar, så visar det sig sen att glappet ändå är kvar.
Nu skev du inget om vilken typ, vilken ålder etc det är frågan om, på kylen då....
Om felet visar sig vid gasdrift, 12 V drift elelr bara vid 230 v drift.
Man får börja med att bena ut när felet finns, vid vilket driftsätt.
försöka få grepp om vilka sladdar som är till vad.
230 V ledningar brukar vara med gulgrön jord, och bör vara ordentligt fastsatta och anslutna.
12 V är tjockare sladdar, vanligen i alla fall. Hög ström vid 12 V drift gör att dålig kontakt är av större inverkan.
Ledningar för kontrollsystemen, relän, lampor, strömbrytare etc kan vara lite smalare och lite "slarvigare" monterade.
Kretskort, kan finnas ibland monterade med kortkontakt, glapprisk där då.
Andra kontakter och anslutningar, flatstiftkontakter, kontaktblock dvs kontakter med fler ledningar, kan bli glappa.

Man måste vara lite systematisk, och inte rota okontrollerat.

Kanske göra en lista :
1. Vilka driftsätt går eller går inte, motorn måste gå vid 12 V drift.
2. Angrip det driftsätt som verkar ha fel, exvis 230 v .
3. Kontroll av strömbrytare, knäpp dem till från fler ggr. ev rör på slddar som går till strömbrytare.
4. Finns särkingar? de kan glappa.
5. xx

Men som varnats för, 230 V är farligt att peta på .

Roysan

Senast ändrad:

Michael S

HBK Medlem
Kommun
Kungsör
HBK-Nr
19308
Medlemskap
2026
Tänk också på att moderna (digitala) multimetrar (vissa ovanliga undantag) har mycket hög inre resistans, detta innebär att du kan mäta full spänning genom att ansluta en mätpol till + och den andra i ett däck eller kylarslang.

Naturligtvis kan inget drivas genom jorning i ett däck!
(men multimetern visar full spänning)

Det är inte så lätt som man kan tro att använda en multimeter och dra korrekta slutsatser.

Roysan

HBK Medlem
Kommun
Karlstad
HBK-Nr
35986
Medlemskap
2025
Nej man kan lura sig med mätinstrument.
Att kolla om det finns 12 V duger med en liten glödlampa med lämpliga sladdar på, lyser, lyser inte....

För att fortsätta punkterna i förra inlägget,
5. Ev. behövs 12 V för att få kylen att funka på gas och 230 V. Åtminstone vid 12 V och gasdrift. Äldre kylar kan jobba med bara 230 V. Men moderna kan behöva 12 V för att kunna gå på 230 V.
6. xx
7. xx

Roysan

Conny & Ingmari

HBK Medlem
Kommun
Mönsterås
HBK-Nr
11119
Medlemskap
2025
Har problem med kylskåpet och vill mäta om ström går fram. Testar med en Phasen mätpenna, men den lyser ju inte upp för något i husbilen. Vilket mätverktyg ska jag köpa?
För att felsöka om man inte kan hantera en multimeter är en sladdkopplad spänningsprovare ett bra alternativ
den visar automatiskt med lysdioder
ett exempel i bilden

Bilagor

• IMG_0016.png
    IMG_0016.png
    497,5 KB · Visningar: 16
Toppen