• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Multifunktionsratt

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Ägnade mig en stund i helgen att kolla på bilannonser främst på blocket och förvånas över att det idag säljs husbilar av 2018-2020 års modell med en prislapp på runt miljonen UTAN denna ratt?! En personbil är väl nästintill osäljbar utan mfr, tom Fiat 500 har det.
Anser husbilstillverkarna att vi inte behöver sådan ratt eller vad är det frågan om? Husbilsägarna kanske är äldre pensionärer som inte bryr sig tror de?

Häpnadsväckande är ordeto_O.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Ägnade mig en stund i helgen att kolla på bilannonser främst på blocket och förvånas över att det idag säljs husbilar av 2018-2020 års modell med en prislapp på runt miljonen UTAN denna ratt?! En personbil är väl nästintill osäljbar utan mfr, tom Fiat 500 har det.
Anser husbilstillverkarna att vi inte behöver sådan ratt eller vad är det frågan om? Husbilsägarna kanske är äldre pensionärer som inte bryr sig tror de?

Häpnadsväckande är ordeto_O.
Husbilarna är Baserade på FIAT transportbilar och åtskilliga år gammal design,visserligen har ansiktslyft skett ibland men inget större,budfirmorna vill inte ha detta eller betala för det.
Ratt med viss funktioner finns som tillbehör, men inget i stil med det som finns på en modern personbil,detta sagt om FIAT ,men en modernare bil finns nämligen Mercedes, runt 150000kr extra kostar den uppgraderingen på dom få husbilar du kan välja båda.
 

Emerson

HBK Medlem
Inlägg
255
Kommun
Helsingborg
HBK-Nr
27764
Medlemskap
2024
Saknar givetvis mfr på min Pilote -17. Tänkte att det ska inte vara nåt problem att byta ut men tji fick jag. Talat med repr från Fiat på Elmiamässan och hans svar var i paritet med raketforskning för att byta den.
Fattar inte svårigheten med detta, om det inte går fullt ut hade jag nöjt mig med volym- och telefonknapparna (dvs 4 st bara).
Knappast förvånad när det gäller Fiatskit.
Nästa gång lär det sitta knappar i min hb i a f från början.
 

perhagen

HBK Medlem
Inlägg
58
Kommun
Härnösand
HBK-Nr
28364
Medlemskap
2026
trådskaperen snakker vel om ratt, eller hur?
Finnes det joystick til din premium HB, fortell!
Jeg blir nyfiken.......
 

Majzzan

HBK Medlem
Inlägg
1.138
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
6691
Medlemskap
2025
Då hade jag tydligen tur, när jag bytte till plåtis f ett par år sedan. Den stod där färdig o lockade mig :wink: Har iaf både volym och telefonknappar på ratten. En VanTourer/Fiat -17 :D
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Det är försäljaren som väljer bort allt som går för att bilen ska bli billig som möjligt att köpa.
 

Tangenhaap

HBK Intresserad
Inlägg
250
Kommun
Västerås
Det är försäljaren som väljer bort allt som går för att bilen ska bli billig som möjligt att köpa.

Å andra sidan lär väl en bil med mfr vara mer lättsåld och handlaren kan ev. ta lite mer betalt för bilen. Prisskillnaden kan väl knappast vara mer än några tusenlappar och vad gör det om man köper en bil som kostar närmare en miljon. Verkar som handlarna är dumsnåla och skjuter sig själva i foten.
 

Olof G

HBK Medlem
Inlägg
5.074
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
12581
Medlemskap
2024
Jag har inte multifunktionsratt på min husbil och saknar det inte,på min personbil sitter 12 knappar plus undermenyer på ratten dessutom röststyrning,hur mycket använder jag? ytterst få funktioner av dessa, till det kommer pekskärm med flera sidor.
Telefon i handen får man inte prata i vid körning, men pilla på knappar och skärmar går bra.
 

Montreal

HBK Medlem
Inlägg
11.737
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025
Vi har två bilar i familjen med multifunktionsratt, används sparsamt i bägge, i husbilen har vi inte någon multifunktionsratt, och saknar det överhuvudtaget inte. Om jag skulle köpa ny husbil skulle jag vara glad om multifunktionsratten är ett tillval, så jag slipper betala ett antal tusenlappar för en ganska onödig gadget.
 

Leifw

FD HBK Medlem
Inlägg
2.516
Kommun
Finland
HBK-Nr
2215
Medlemskap
2021
Mina 3 senaste bilar har jag beställt utrustningen som jag ville ha färg, generator, ratt, kördator, motor , Webasto, dimljus mm det från fabriken Fiat. Sen inredning en annan sak.
 

Bettan o Einar

HBK Medlem
Inlägg
265
Kommun
Knivsta
HBK-Nr
7470
Medlemskap
2025
Vi är alla olika.
I vår Pilote Diamond från 2015 sitter det en mfr och vi skulle absolut inte vilja vara utan den.
Har inget minne av att det var ett valbart tillbehör.

Hälsar
Bettan o Einar
 
Toppen