• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Karosseri Mulig lekkasjerisiko rundt frontruta?

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Oppdaget i dag at frontruta på min Dethleffs 2004 har noen plast-/gummilister øverst og nederst som har løsnet, og ble litt bekymret for om det kan være en risiko for lekkasje med påfølgende fuktskader. Det har ikke vært registrert noe fukt rundt frontruta på de årlige fukttestestene jeg har tatt siden jeg kjøpte bilen i 2021.

I overkant av ruta ser det ut til å være gammel fugemasse som har begynt å løsne:

20250807001-w1200.jpg

I underkant er det en plastlist som går langs hele ruta, rett over panseret, som også er løs:

20250807002-w1200.jpg

Er dette noe jeg bør følge opp og få fikset snarest, og ev. hvordan, eller er det kun kosmetisk? På forhånd takk for alle tips og tilbakemeldinger!

Hakkebakkehuset

HBK Medlem
Kommun
Lillestrøm
HBK-Nr
38407
Medlemskap
2025
hei
frontruter som løsner
frontruter som er limt er en del av "bærende konstruksjon så kan være at den beg. og løsne
den løse gummi er en del av gummi fyllmasse mellom glasset og karosseri
sjekk at bilen ikke butter på fjøringa foran

Svein_H

HBK Medlem
Kommun
Aurskog-Høland
HBK-Nr
38519
Medlemskap
2025
Takk for svar. Bilen var veldig lav i fronten da jeg kjøpte den, men jeg skiftet til stivere framfjærer for to år siden, og disse hevet fronten ca 5 cm i tillegg til at bilen ble atskillig bedre å kjøre. OK, så det er ikke fugemasse over frontruta, men bare en gammel gummilist som har begynt å sprekke opp? Den nedre plastlista er nok bare til pynt, som en dekklist over kanten på glasset.

Toppen