• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ms- polymer lim från biltema eller byggmax

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hej, ska till och montera en smart living fläkt från LTC, fungerar det med något av biltemas eller byggmax Ms-polymer lim/tätning. Har ingen annan firma i närheten som har typ tec 7 eller dekaseal tyvärr.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Hejsan bara en fundering även om den skall sitta fast rejält, skall du verkligen limma fast den på taket och inte använda Butyltätning som håller sig seg och tätande länge men ändå går att demontera ramen om man skulle behöva.
Den har ju gott om skruvhål och använder du dem så är det viktigt att du har en träram mellan ytter plåten/glasfibern och innertaket som räcker ut till skruvhålen, så skruvarna drar rejält och det blir stadigt. Du kanske inte vill ha skruvar i taket och då behövs det lim, Jag tror att Biltema's polymer är rätt skapligt, ta gärna den som torkar lite långsammare i så fall så det finns lite bättre tid för finliret.

Väljer du Butyltätning så skall du absolut inte handla den från det "blåa" varuhuset utan något fint märke, Bostik funkar bra.
Jag tänkte på polymerlim. Ett annat som är helt ok. och funnits jättelänge är Casco Marin & Teknik om det går att få tag i hemikring.

M.v.h. JANKRO.

PeterK var tre minuter snabbare :msn_wall:.

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
En sån som på bilden. Men i deras installation så står det att ett lim med ms-typ rekomenderas

Bilagor

• Screenshot_20250729_225000_Chrome.jpg
    Screenshot_20250729_225000_Chrome.jpg
    122,4 KB · Visningar: 21

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hejsan bara en fundering även om den skall sitta fast rejält, skall du verkligen limma fast den på taket och inte använda Butyltätning som håller sig seg och tätande länge men ändå går att demontera ramen om man skulle behöva.
Den har ju gott om skruvhål och använder du dem så är det viktigt att du har en träram mellan ytter plåten/glasfibern och innertaket som räcker ut till skruvhålen, så skruvarna drar rejält och det blir stadigt. Du kanske inte vill skruva i taket och då behövs det lim, Jag tror att Biltema's polymer är rätt skapligt, ta gärna den som torkar lite långsammare i så fall så det finns lite bättre tid för finliret.

Väljer du Butyltätning så skall du absolut inte handla den från det "blåa" varuhuset utan något fint märke, Bostik funkar bra.
Jag tänkte på polymerlim. Ett annat som är helt ok. och funnits jättelänge är Casco Marin & Teknik om det går att få tag i hemikring.

M.v.h. JANKRO.

PeterK var tre minuter snabbare :msn_wall:.
Jag har inte trä runt om i hålet, så limmar den nog helst med skruvar som håller den på plats utan reglar. Borde inte det funka?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Jag har inte trä runt om i hålet, så limmar den nog helst med skruvar som håller den på plats utan reglar. Borde inte det funka?
Njae, en sådan lucka likväl som kusinen MaxxFan som man normalt ofta kör med öppen, ev. även med fläkten på under färd, borde nog sitta stadigare än "bara" i yttertaket särskilt om det är alu.plåt men även glasfiber så inte yttertaket lossnar från isoleringen av påfrestningen av vind och kastvindar när man kör och möter långtradare m.m.
Man bör nog alltid se till att få dit en träram mellan ytter och innertak som stadgar upp hålets kanter och åt skruvarna att dra i, för att slippa överraskningar när man som minst behöver dem.
(Tycker nog jag och många andra här :).)

M. mycket v.h. JANKRO.

KulanKalle

HBK Medlem
Kommun
Ludvika
HBK-Nr
44315
Medlemskap
2025
Hur får jag dit en träram? Det är väl inte bara att karva ur isoleringen med en kniv? Och hur fäster man träramen? För lägger man bara in den och skruvar genom glasfibern ovanifrån så blir det väl inte så mycket hållbarare? Mer än att skruvarna får bättre fäste?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Det är ju inte gjort på en kafferast tyvärr, och som sagt bara ett förslag, men som många inte skulle undvika.
Tyvärr är det ju enklast med lite extra hemgjorda verktyg.
En lödkolv för bygeltråd.
Skärmbild 2025-07-29 232631.png
Sedan bockar man till en egen bygel som skär en lagom bit av isoleringen så ramen får plats. Ute i hörnen blir det lite efterarbete.
20250729_233710.jpg
(Det går nog även med en kraftig vanlig lödkolv och då klämma båda ändar där lödspetsen normalt är klämd.)
Limmar med polyuretanlim och fuktar träbiten lite så limmet skumjäser rejält. Under torktiden så måste det ligga en brädlapp uppe på taket och en på undertaket med några tvingar som klämmer fast ramen mellan ytter och innertak under tiden limmet jäser och pressar och fyller ut små utrymmen.
Polyuretanlim finns av flera fabrikat Casco, Gorilla m.m.

Ja, jag vet det är krångligt men blir jättebra och stadigt, och vill helst bara tala om det i alla fall :wink:.

M. mycket v.h. JANKRO.

Senast ändrad:

Peter & Lorella

HBK Medlem
Kommun
Täby
HBK-Nr
31686
Medlemskap
2025
Om man har en "nyare" bil där man tagit bort träreglar i karossen, kanske denna typ eller liknande är lämpligare - för att bibehålla det "träfria"?

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Om man har en "nyare" bil där man tagit bort träreglar i karossen, kanske denna typ eller liknande är lämpligare - för att bibehålla det "träfria"?

Hej det verkar toppen till många sådana rep. eller renoveringar. Men en liten fundering dyker upp, undrar hur pass bra olika lim och i detta fallet helst jäsande polyuretanlim greppar/fastnar i plasten.

M.v.h. JANKRO.

Toppen