• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Ms-polymer eller polyuretanbaserat tätningsmedel?

F

F.d. 22215

Guest
Skall täta en nitat skarv bak på taket på min 17 år gamla husbil. Sitter någon svart originalmassa där sen tidigare plus att någon tätat med någon ljus massa på sidorna. Vad är bäst att använda, en ms-polymer eller ett polyuretanbaserat tätningsmedel, eller skall jag använda tätningstejp?

F

F.d. 8562

Guest
Sv: Ms-polymer eller polyuretanbaserat tätningsmedel?

Hej, jag själv använder Sikaflex 291 i som är ett lim avsett för marint bruk, oerhört starkt men ändå flexibelt och kladdar inte efter härdning, har använt det i min båt för fastsättning av olika detaljer, min solcells fötter är limmade med detta mot husbilstaket dvs utan skruvförband.
Men - och det är det absolut viktigaste, oavsett vilket fästmedel du använder så är rengöring med cleaner, prima och låt torka innan du applicerar lim/tätningsmedel det absolut avgörande.
Fuskar man med rengöring/primer så är det oväsentligt vad du sedan använder, tro mig eller ännu hellre Googla.
Läste nyligen om en som "tappat" sin solcellspanel från husbilstaket efter att den nyligen installerats på Firma.
Lycka till

T

terol

Guest

Det skal være butyl-basert masse.

F

F.d. 22215

Guest

Tack för svar. Fogen är inte så stor, vad är lättast att applicera, Sikaflex 291 eller butylbaserad massa? Använder man inte butylmassa när man klämmer ihop något och fortsätter inte butylen att vara klibbig?

Knut

FD HBK Medlem
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022

Butylmasse eller tape er suverent som tetting når noe annet presser det hele sammen.

Ms-polymer som sikaflex, tec7 og flere er lim med bra fylling som kan overmales, men som bevarer en flexiblitet. Disse blir av husbilsreperatører brukt til det meste.

Polyuretan middler blir om jeg ikke husker feil hardt etter herdingen.

Epoksylim blir og hardt, og som to-komponent noe mer jobbigt.

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040

Butylmassa skall ligga inklämd mellan två ytor som kläms samman och hålls ihop på något sätt.
Den torkar som sagt aldrig, blir bara lite segare efter ett tag, det är det som är finessen med den.

M.v.h. JANKRO

F

F.d. 22215

Guest

Tack Knut och Jankro för svar på mitt spörsmål. Det lutar nog åt en ms-polymer för min del.

F

F.d. 22215

Guest

Är det någon som testat Biltemas nåtmassa?

Toppen