• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

MPPT-Regulator (hjälp)

F

F.d. 24323

Guest
Hej
efter jag läst tidigare strängar så trodde jag att jag var på gång att välja en lämplig regulator till min solpanel. Jag har nu införskaffat en 180W/24V panel till vår Dethleffs med 12V system.

Det skall vara en MPPT regulator för bästa effekt. Först tänkte jag mig en IVT, men eftersom jag helst ville ha en med inbyggd laddisplay (plus det faktum att det inte fanns någon på Conrad som man kunde ringa och prata med för att få reda ut begreppen) började jag kika på andra regulatorer.

Fastnade då för en Naps NC 3030. Ringde till legoelektronik där jag fick besked att den inte går till en 24V panel. Jag måste ha en regulator som tar 24V in men känner att det skall vara 12V ut. De sa att jag skulle ha en regulator som hette Max power, för den hade de egenskaper jag sökte (förutom ladddisplay förstås). Okey, tänkte jag (billig också) och sökte på nätet angående mer information om denna, Fann då samma regulator hos en konkurrent för ett par hundralappar mindre. Ringde till Solarit för att beställa denna regulator.....

Men, där fick jag svaret att denna inte alls passade mitt tänkta system (den klarade bara av upp till 130W). Där fick jag förslag att jag skulle använda en som heter Steca Solarix MPPT 2010. Denna regulator kostade dock runt 4000 kronor. Killen sa dock att man säkert kunde använda en enklare, men man inte skulle få ut full effekt ur sin panel.

Min mening är förstås att kunna fricampa så mycket som möjligt och därmed också kunna få ut så mycket som möjligt ur vår 24 volts panel. Ni som har liknande befintliga system får gärna komma med tips och råd. Regulatorn skall dock vara av typen MPPT.

Tack på förhand

Mr D
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Dethleffs skrev:
Om man går direkt på fritidsbatterierna, laddar det via EBL:n (baklänges) när fritidsbetterierna är fulla (läste det någonstan, men verkar konstigt) eller laddar det enbart fritidsbatterierna?


EBL 99 laddar enbart fritidsbatterierna
bara när EBL få 230V sen laddar bobatteri och startbatteriet med 2 amper
Är bobatteriet fullt sen stänger regulator


Jag fann en annan monitor som var billigare än den hos prevent. Går det att använda vilken som helst bara de kopplas med vanliga kablar och inte någon datakabel som är gjord för någon specifik regulator? Tycker att 1500:- är lite väl dyrt bara för att se laddningen?

Vad har du köpt ?

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Ok, trodde den laddade båda. Men när jag kör bilen så laddas väl både startbatterierna och fritidsbatterierna? Är det inte EBL:n som ombesörjer detta (laddström från generatorn)? Sen att de laddas när kabeln är i är helt okey.Men startbatteriet är på 100 Ah så det är inga problem.

Jag har inte köpt regulatorn, väntar fortfarande på svar. Vill få tag i en lämplig batteri monitor tila Steca 2010 som inte kostar 1500:-. Men finns det ingen så får det kanske bli Soltronic MPPT 7520.

Men jag kanske får ett svar snart från prevent.
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Du kan inte jämföra vanliga batterimonitor med batteridator
Untan shunt är det alltid bara en leksak.

1500 SEK för batteridator med 500A shunt är en bra pris

Vill du spara pengar köper en NASA eller inget
En ampermeter behövs inte verkligen.

Generatior ladda bara startbatterierna :)
Är startbatteti laddad fullt efter start hämta EBL:n ström från startbatteriet
och laddar fritidsbatterierna med.

Mvh.

Norbert
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Har hittat Nasa BM1 i england för cirka £ 82. Finns det någon annan svensk återförsäljare med rimliga priser? Tyvärr verkar inte Prevent ha den, annars kunde jag köpt allt på samma ställe (miinst krångel).
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Fann den nu på marinwebben.se för 1269:- (säljes med 10% rabatt under april). Så för de pengarna är det inte värt besväret. Synd att de inte hade regulatorer också?
 
Senast redigerad av en moderator:
F

F.d. 5361

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Prevent har en DOC WATTSON Batteridisplay för 65 EUR ~¨630SEK som visa volt och amper

4140516.jpg


Men det spara inget och kan inte räkna amperförbrukning. ingen shunt finns.
Visa dig bara amper just nu och hur mycket amper gick igenom

Lika leksak finns i Soltronic eller i extern display från IVT, Koekraft, osv...

Men när du vill inter mer är det en alternativ

Mvh.

Norbert
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Prevent har en DOC WATTSON Batteridisplay för 65 EUR ~¨630SEK som visa volt och amper

4140516.jpg


Men det spara inget och kan inte räkna amperförbrukning. ingen shunt finns.
Visa dig bara amper just nu och hur mycket amper gick igenom

Lika leksak finns i Soltronic eller i extern display från IVT, Koekraft, osv...

Men när du vill inter mer är det en alternativ

Mvh.

Norbert

Nej, för den prisskillnaden så får det bli en NASA! Försöker dock j´hitta någon som har alla grejerna på ett ställe!
 
F

F.d. 24323

Guest
Sv: MPPT-Regulator (hjälp)

Äntligen!

Idag har jag nu beställt följande:

1st Steca MPPT 2010
1st Battery Monitor BMV-600

Så nu är det bara att vänta in grejerna och sedan installera:spinny:

Mr Dethleffs
 
Toppen