• Vill du prova på "Ett måste i varje husbil"? Klicka på "Husbilsplatser" i den blå menyraden.
    Våra demo-husbilsplatser finns i Göteborgs Norra Skärgård
    Mer information om programmet, klicka här.

Motorvibrationer

Jocke Ww

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Köping
HBK-Nr
23487
Jag tror också att det är motorkuddarna som blir stela. Symptomen är sådana tycker jag eftersom hela bilen skakar. Jag fick bort de dåliga "vibbarna" efter c:a 10-15 minuter tomgångskörning.
Håller med till 100%
Lite tommgångskörning
, sen rulla iväg lite sakta så släpper det!
 

arnil

HBK Medlem
Inlägg
8
Kommun
Tomelilla
HBK-Nr
626
På flygmotorer har vi samma problem när de stått stilla en längre tid. Det beror på att oljan läcker ut från de hydraliska ventillyftare som står på. När man sedan startar upp motorn är det för stort ventilspel innan det hinner byggas upp ett nytt tryck i lyftaren. Man får då en ojämn gång i början av uppstarten de första 5 minuterna.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
312
Kommun
Sigtuna
Håller med till 100%
Lite tommgångskörning
, sen rulla iväg lite sakta så släpper det!
Enligt fabriken är det inte ett fel det är en egenskap.Beror på att förr användes mera naturgummi i bussningar och motorupphängningar vilket var mera resistent för låga temperaturer.Nu använder man mera syntetgummi p.g.a priset.Alla som köpt billiga gummistövlar för en hundring vet att dom blir stenhårda i kyla jämfört med dyra med mycket naturgummi.Det finns andra bilmärken också som beter sig på samma sätt.

Mvh.s670sl
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Vår förra bil Fiat 150 hk -12 hade samma fenomen .Saker i skåpen i hytten ramla ner i knäet luckorna öppnade sig och hela bilen skakade värre än fan . Alltså inte vibbar utan skakningar och detta beror inte på motorfäste . Detta beror på massesvänghjulet som inte funkar som det är tänkt . Dålig kvalitet eller för snäva tolleranser vad vet jag . Efter ett par kilometers körning försvinner det
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
312
Kommun
Sigtuna
Vår förra bil Fiat 150 hk -12 hade samma fenomen .Saker i skåpen i hytten ramla ner i knäet luckorna öppnade sig och hela bilen skakade värre än fan . Alltså inte vibbar utan skakningar och detta beror inte på motorfäste . Detta beror på massesvänghjulet som inte funkar som det är tänkt . Dålig kvalitet eller för snäva tolleranser vad vet jag . Efter ett par kilometers körning försvinner det
I ditt fall beror det säkert på svänghjulet.Vibrationer p.g.a motorkuddar uppträder endast efter lång stillestånd i kyla.Det är vad jag fick lära på utbildningar på fabriken då jag jobbade på Fiat.Fenomenet kan även uppstå i bilar som inte har dubbelmassesvänghjul utan en vanlig gammaldags svänghjul.
 
Senast ändrad:

Jocke Ww

FD HBK Medlem
Inlägg
101
Kommun
Köping
HBK-Nr
23487
I ditt fall beror det säkert på svänghjulet.Vibrationer p.g.a motorkuddar uppträder endast efter lång stillestånd i kyla.Det är vad jag fick lära på utbildningar på fabriken då jag jobbade på Fiat.Fenomenet kan även uppstå i bilar som inte har dubbelmassesvänghjul utan en vanlig gammaldags svänghjul.
Bra info!
Har du koll på vilka motorer som har ett dubbelmassesvänghjul,
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.201
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Det er flere enn du tror, siste jeg fant det på var en Nissan Navarra. Problemet er at det ikke er tydelig dokumentert i presale dokumentasjon, en må nesten se i delekatalogene for å finne svaret.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.201
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Jeg burde kanskje prøve å beskrive forskjellen mellom gammel og ny svinghjul teknologi. I det delte svinghjulet sitter det fjører som demper belastningen når en slipper koplingen. Tidligere satt disse i koplingspplaten. Den en oppnår er at den ene delen av svinghjulet tar endel av belastningen før motoren må ta resten, ut fra dette skulle jeg tro at de fleste moderne diesel motorer har delte svinghjul. Ulempen er at det ofte fører til bytte av svinghjul når koplingen ryker. Jeg tror også at de klarer seg med lettere svinghjul enn med de gamle kompakte.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.259
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Många 2-massesvänghjul innehåller, förutom fjädrarna, en siliconmassa som dämpar svängningarna. Det kan vara så att denna massa samlas i botten när motorn stått stilla en längre tid. Då uppstår en obalans i svänghjulet.
 

S670sl

HBK Intresserad
Inlägg
312
Kommun
Sigtuna
Många 2-massesvänghjul innehåller, förutom fjädrarna, en siliconmassa som dämpar svängningarna. Det kan vara så att denna massa samlas i botten när motorn stått stilla en längre tid. Då uppstår en obalans i svänghjulet.
Enligt min mening skulle siliconmassan samlas i botten även vid plusgrader.Det förekommer inga vibrationer i bilar även om dom stått ett par år i värmen.
 

Knut

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
18.201
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Ohh shit. Der er en god forklaring på de som har problemer etter lang tid stillstand. En viskos masse som ikke fyller rommet 100% vil sige og lage ubalanse og etter en tid jamne seg ut igjen. Tror det normalt er fullt. De fleste viscose masser blir stivere i kulde, dette kan forklare forskjellen på vare og kulde. Varm så flyter det raskt på plass igjen, men kalt tar det lang tid.

Noe som skremmer meg er det sammenbruddet vi hadde på vår Navarra, fra ingen problem til null kopling på et par timer landevei kjøring. Hele koplingen og svinghjulet måtte byttes.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Enligt min mening skulle siliconmassan samlas i botten även vid plusgrader.Det förekommer inga vibrationer i bilar även om dom stått ett par år i värmen.
När siliconmassan samlas i botten blir det inte vibrationer det blir obalans
Om bilen står kalt el varmt kan nog kvitta det är nog tiden skulle jag tro . Jag pratar inte om några fjuttiga vibbar detta är som hela bilen blir en Bilningshammare
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
128
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Många olika teorier.
Vår gamla trotjänare byggd på Mercedes Sprinter har aldrig uppvisat något sådant beteende.
Ja den har nog hydrauliska tryckare, ingen skillnad där. Lågt tryck i dessa ger upphov till oljud, men knappast vibrationer i hela bilen.
Motorkuddar är ju inget annat än en bit gummi, så dom borde väl hårdna på en Mercedes också.
Svänghjulet är säkert ett tvåmasse även om den råkar vara robotväxlad.
Dock är den 5-cyl vilket gör stor skillnad mot en 4-cyl utan balansaxlar, men Fiat kanske har balansaxlar?
Försöker inte gissa vad er upplevelse beror på, men ovanstående jämförelse kanske ändå kan vara av intresse.
 
Toppen