• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorväg i Spanien

hanshåkan

HBK Medlem
Inlägg
186
Kommun
malmö
HBK-Nr
11761
Medlemskap
2024
hej i norra spanien har man tagit bort vägtullarna men i ställigt in fört vid visa städer o byar någon form av trängsel eller miljöavgift
låga avgifter däremot genom franrike kostar det skjortan
 

Bosse och Gerd

HBK Medlem
Inlägg
1.046
Kommun
Strängnäs
HBK-Nr
12223
Medlemskap
2024
Någon som vet om det fortfarande är gratis att åka på motorvägen från norra Spanien vid La Jonquera och söderut.

Från gränsen i Frankrike strax söder om Luxenburg och ner till fransk/spanska gränsen vid La Jonquera kostar det 125,10 Euro för en 3-axlad husbil.

Från fransk/spanska gränsen vid La Jonquera och ner till Alicante är motorvägen numera avgiftsfri, men ev. kommer avgifterna att återkomma i någon form under 2024.
 

Stefan Nordberg

HBK Medlem
Inlägg
119
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
30824
Medlemskap
2024
Någon som vet om det fortfarande är gratis att åka på motorvägen från norra Spanien vid La Jonquera och söderut.
Troligen då de monterade ner Vägtullarna i våras, däremot finns det söderöver både A-7 och AP-7 parallellt där man tar betalt på AP-7 men kan åka vettigt på A-7'an men, personligen väljer jag de mindre vägarna och får då se platser m m som ej syns annars.
 

Tommy Dynér

HBK Medlem
Inlägg
9.045
Kommun
Söderhamn-Altea
HBK-Nr
3853
Medlemskap
2024
Hej! Har inte Spanien, (miljökrav märke som man har iTyskland o Frankrike, som man fäster i framrutan?)
Tacksam för svar.
Ja man har något som kallas ZBE, Zonas de Bajas Emision (översatt: Låga utsläppszoner) i city av Barcelona, Madrid, Sevilla, Valladolid och Valencia.

Inga gator som du kommer att köra på med din husbil, så du behöver inte tänka på det nu.

Tommy
 
Toppen