• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorundringar

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Hallå
en del knäppa frågor om motorer i J5 C25 och Ducato 1989
har just renoverat växellådan och det gick bra med delar från Axel A
har just bytt motor i första bilen till en 2,5TD besiktad och klar

nu gäller det lilla bilen som får nyrenoverade lådan och en bensinare
frågan är hur ser man skillnad på lilla och stora bensinmotorn?

Finns det någon som har vetskap om det finns någon modernare motor som skulle passa eller med mindre jobb att passa

har funderingar på Volvo eller WV skulle funka har styrda maskiner så fixar lätt adapterplatta
men lättast vore att hitta någon i familjen mindre jobb så.

Är det någon som har gjort en sådan ombyggnad eller vet om någon?

har funderat på att kasta förgasaren och bygga insprut då blir det enklare med optimering vad tror ni om det?

Mats M
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hejsan, eftersom jag har pillat rätt mycket :D med bensinarna så kan jag ge lite uppgifter om vad jag har kommit fram till och fått reda på under åren.
Jag kommer tyvärr att skriva "tror" och "troligen" vid fler påståenden än "vet", men hoppas att det ändå kan vara till viss hjälp för dig.

Det som skiljer bensinmotorerna med förgasare åt är kompressionen, kamaxeln och munstyckena i förgasaren. De flesta starkare, ca. 86hk har ett bättre grenrör från början, och klarar sig då bra utan extraktorgrenrör, men inte alla.
Det fanns troligen en del bensinare efter ca. -90 med insprut men troligen udda och kanske aldrig i samband med husbilar.
Det fanns bensinmotorer med insprut efter -94 på ca 108hk, jag vet tyvärr inte om de var anpassade till den nya växellådan som kom -95 eller om den gamla lådan levde kvar i den motorvarianten.
Troligen sällsynt, jag har bara träffat på en bil med den motorn som var byggd av PILOTE och den hade rattväxel, men tyvärr är jag osäker på årsmodell, kanske nyare än -94.

En sak som troligen följer den större motorn, är större bromskivor fram 290m.m. för den starkare motorn, och 256m.m. för den klenare.

Troligen har också bilar med den starkare motorn för det mesta eller kanske alltid 16" fälgar.

Men att se skillnad på en lös motor kan nog vara besvärligt.
Den klenare borde heta XN1T (170B)
Den starkare borde heta XN1TA (170C)
--------

Annan motor.... jag har kollat läget en hel del.

Det fanns en firma i England som tyvärr är nerlagd och upplöst som hade konverteringssatser för att montera en nyare motor. Det enda jag vet om det är ungefär att det var en 2,3L Renault motor med insprut på omkring 130hk.
Hur mycket som passade eller behövde konvertering mellan motor och växellåda vet jag inte.

Jag har själv kollat och mätt en del, och kommit fram till att en VOLVO B230 motor på runt 130hk. och/eller ev. med en lättrycksturbo och då ca. 170hk. skulle sitta fint.
Bortsett från konvertering och val av svänghjul och m.m. så blir det problem med att vattenpumpen är så lång och sticker ut för mycket i framkant på motorn.
Det finns elpumpar och en del marinvarianter, men det får inte bli för ombyggt eller för udda med reservdelar om det skall vara praktiskt i en långfärdshusbil.
Det kanske går att ändra innerskärmen. Jag skall ev. kolla läget och mäta lite mer under vintern.
Det finns ju också V4'or och t.o.m. V6'or som är kortare, men då blir problemet att man måste luta motorn framåt rätt mycket för att gå fri från torpedväggen, med besvär med trågets vinkel och kanske smörjning av topplock och tätning vid ventilkåpor m.m. Phuu :p:.
--------

Angående insprut till de befintliga motorerna så sitter troligen spridarna i insugningsröret original och inte i topplocket, och vore troligen den enklaste varianten för konvertering.
Motorn satt ju från början och under tiden i Peugeot's personbilar 504 m. fl., och ett insug från en sådan vore nog ett bra alt. men tyvärr så är väl även de bilarna en rätt udda varelse på skrotarna nu mera.
Det kanske skulle gå med den äldre varianten av centralinsprut i stället för förgasaren men jag vet inte heller hur långt man kommer med det, även om det är programmerbart.
Insprut i en gammal originalmotor utan ytterligare åtgärder kan kanske bli lite bättre, men troligen inte så mycket att det är värt besväret.

Det verkar fortfarande finnas turbosatser här i Sverige att få tag på. De var poppis när bilarna var nya och halvgamla, men både då och nu så är priset för högt för att vara intressant, då satsen innehåller allt för ombyggnaden, bl.a. en ny förgasare för turboövertryck m.m.

Hoppas det blev till någon hjälp (eller kanske inte :oops:).

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Motorundringar

Hi
Tackar för alla detaljer jag skall kolla bromsskivorna och jag har 16" som standard
har du någon info om företaget i England för jag har samma uppgift om detta för jag behövde ett kit till en Rangerover och GM350 men fick inte kontakt och det var nog 15 år sedan
Borde gå att hitta någon person som var med i företaget jag har en del kontakter i landet
Det med Volvo är intressant eftersom jag har några motorer liggande
vattenpumpen inget problem sätter en pump på nedre kylarslangen har så på flera av mina byggen och gör ett nytt lock till motorn.

Vet du något om bromsar på bensin kontra disel 2,5TD?:mh:
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hej igen.
Företaget i England var rätt intressant, de hade både växellådor och motorer till salu plus det mesta annat som behövdes, bl.a. plåtdelar.
Firman försvann plötsligt och jag letade mig fram till... helt nerlagd troligen p.g.av sjukdom eller kanske avliden.
Någon hade köpt upp lagret och några andra hade försökt handla utan resultat. Detta var för flera år sedan men jag hittade länken i min gamla dator. Den ledde först till en tom hemsida, och nu leder den inte till något.
Firmans hela namn var.
.... Delfin Designs Motorhome and Camper Sales, Spares, Accessories and Repair.... Ja faktiskt allt det.
Här är länken som inte funkar längre.
www.delfindesigns.co.uk

-------------
Pump på slangen. Menar du eldriven, eller någon som funkar med remdrift och passar just på Volvomotorn.

-------------

Bromsar på den första generationen -82 till -94 tror jag (nästan säker) fanns bara i två varianter och var oberoende av om det satt en diesel eller en bensinmotor i bilen.

Bromsarna berodde på chassits lastförmåga och inte på motoralternativ.
Det skilde nog inte så mycket på själva konstruktionen på chassit men det med kraftigare bromsar hade för det mesta längre hjulbas.

Det mindre chassit hade de svagare bromsarna, och det större chassit de kraftigare bromsarna och för det mesta även 16" däck.

Det kraftigare hade de större bromsskivorna enl. ovan, samt kraftigare ok. och klossar. (Jag vet inte om de stora frambromsarna får plats i 14" fälgar.)
Bak var även trummorna lite större och bredare samt att det satt kraftigare hjullager monterade.
Man kan nog inte bara byta bromsdelarna utan själva spindlarna både fram och bak måste nog också bytas

Bror Axelson har bytt ut bromsarna på sin bil från de mindre till de större, vi får se om han ser det här och kan skarva i.

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

Topaz

HBK Medlem
Inlägg
838
Kommun
Tranås
HBK-Nr
20987
Medlemskap
2027
Sv: Motorundringar

Att öka effekten i originalmotorn är nog inte att rekommendera, den har ju lösa foder med begränsad hållbarhet lite snällt sagt. En annan motor är nog rätt väg att gå i så fall. Varför inte en Fiat Croma Turbo, borde kunna funka med den vxl lådan med. Då behöver du bara synka ihop drivaxlarna, går ju skarva ihop på mitten ganska enkelt. Det är en stabil v-låda på Croman o du får ut 150/200 HK och ett bra vrid ur den motorn. Har du tur kan du nog hitta en kpl bil för några tusenlappar, då får du ju med elsystem osv. Sen är det ju bara o lösa bilprovningen.
 

bror.axelson

HBK Medlem
Inlägg
4.381
Kommun
Järfälla
HBK-Nr
1072
Medlemskap
2024
Sv: Motorundringar

Hej igen.
Företaget i England var rätt intressant, de hade både växellådor och motorer till salu plus det mesta annat som behövdes, bl.a. plåtdelar.
Firman försvann plötsligt och jag letade mig fram till... helt nerlagd troligen p.g.av sjukdom eller kanske avliden.
Någon hade köpt upp lagret och några andra hade försökt handla utan resultat. Detta var för flera år sedan men jag hittade länken i min gamla dator. Den ledde först till en tom hemsida, och nu leder den inte till något.
Firmans hela namn var.
.... Delfin Designs Motorhome and Camper Sales, Spares, Accessories and Repair.... Ja faktiskt allt det.
Här är länken som inte funkar längre.
www.delfindesigns.co.uk

-------------
Pump på slangen. Menar du eldriven, eller någon som funkar med remdrift och passar just på Volvomotorn.

-------------

Bromsar på den första generationen -82 till -94 tror jag (nästan säker) fanns bara i två varianter och var oberoende av om det satt en diesel eller en bensinmotor i bilen.

Bromsarna berodde på chassits lastförmåga och inte på motoralternativ.
Det skilde nog inte så mycket på själva konstruktionen på chassit men det med kraftigare bromsar hade för det mesta längre hjulbas.

Det mindre chassit hade de svagare bromsarna, och det större chassit de kraftigare bromsarna och för det mesta även 16" däck.

Det kraftigare hade de större bromsskivorna enl. ovan, samt kraftigare ok. och klossar. (Jag vet inte om de stora frambromsarna får plats i 14" fälgar.)
Bak var även trummorna lite större och bredare samt att det satt kraftigare hjullager monterade.
Man kan nog inte bara byta bromsdelarna utan själva spindlarna både fram och bak måste nog också bytas

Bror Axelson har bytt ut bromsarna på sin bil från de mindre till de större, vi får se om han ser det här och kan skarva i.

M.v.h. JANKRO.

Skarvar i....
Chassi som betecknas 14 och 18 där 14 kan ha både 15 och 16" hjul. På 18 chassit alltid de stora bromsarna och 16" hjul.
För de större bromsarna fram krävs 16" hjul. Fjäderbenen fram skiljer också då det är grövre bultar som håller spindeln mot fjäderbenen. Fjädrarna har samma längd och tjocklek på tråd. Även de undre spindelleder är grövre. Bromsarna bak är som Jankro beskrivit, större bromsyta, grövre hjulcylindrar.
Huvudbromscylindern skiljer också tillsammans med bromsservot. Bromsoken fram är också större på 300 mm:s skivorna.
Vad bestäffar motorbyte så måste det absolut enklast vara att montera en Fiat dieselmotor, sug eller med turbo, vilket gjordes på min Peuget J5 från 1985.Krävde kanske lite modifieringar men enkelt genomförbart.
Växellådorna skiljer mellan bensin och diesel om detta vet Jankro mera, drivaxlar är desamma. På min bil byttes höger drivaxel mot en hel från växellådan och ut till navet för att slippa montera nytt oljetråg.
Hälsningar Bror
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Motorundringar

Hi
Angående pump så finns det många alternativ på många motorer byter man bara standardpumpen till en eldriven perfekt om man crusar mycket eller kör i köer men den jag monterade på min LS1a är en universal variant
jag använder bara eldrivna har funderat att sätta en på husbilen som blir varm när man ligger i köer.
bifogar en bild hur det kan se ut.

Mats M
 

Bilagor

  • images.jpg
    images.jpg
    9,5 KB · Visningar: 912

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hej igen matmdat, och tack Bror för iskarvningen :).

Vi skall väl inte halka iväg från ämnet, men bara en fråga om just den där elpumpen som du har på bilden. Det är väl den där som dom kallar Australienpumpen eller nåt liknande.
Vi tittade på den för ett tag sedan i samband med ett Super7 bygge med just en B230 i.
Men det blev modifierad originalpump till slut.

Så frågan är bara.... Vet du om den är helt tillförlitlig inte bara för "hobbykörning" utan även efter några tusen mil i en husbil mitt ute i ex. Italiens vildmark :p:, så den inte ger upp när man som mest behöver den.
Man kan ju köra omkring på en reserv visserligen, men jag har redan en kartong med "bra att ha reservdelar" och den får inte bli för stor :p:.

M.v.h. JANKRO.
 

vippen

HBK Medlem
Inlägg
816
Kommun
Malmö
HBK-Nr
12935
Medlemskap
2025
Sv: Motorundringar

De erfarenheter jag har av vattenpumpar är att orginal funkar bäst .Elpumpar har man väl när man jagar hk och om man av någon anledning vil stänga av den.Det jag upptäckt många gånger är att har man för mycket skuts på vattnet tex vid bortmonterad termostat kyls inte vattnet .Vattnet måste vara en stund i kylaren och få en chans att kylas ner.
Och har man termostat monterad hjälper det inte med pump med högre kapacitet .
Något som ar mycket effektivt är att styra luften från kylaren in i en sugande fläkt som på Volvo 240 /740
En stor fet fläkt som bara snurrar i motorrummet hjälper inte mycket den suger överallt utom genom kylaren.
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hejsan vippen. Ja från början så kom det väl en del elvattenpumpar både för att behålla all kraft kvar i motorn och för att det inte skulle kylas så länge, ex. vid dragracing m.m.
Men de nyare varianterna lever sitt eget liv med steglös reglering.

Så ex. långsam kökörning som gör att en rempump går sakta och pumpar runt kylvattnet dåligt, även om kylarfläkten går för fullt och skapar kallt vatten i kylaren och termostaten är öppen. Då kan elpumpen dra upp farten, så skillnaden på in och utgående temp. på vattnet hålls på optimal nivå.
Så det blir både termostaten, elfläkten till kylarvattnet och hastigheten på elpumpen till kylvattnet som håller ordning på motortemperaturen.
(Jag tror nästan att pumpens hastighet kan reglera motorvärmen utan termostat, men det har jag läst på ett inte tillförlitligt ställe :D.)

Det finns ju en viss kylvattencirkulation som går runt i motorn även med stängd termostat, ex. så kommer det ju lite värme till kupén innan termostaten öppnat.

Om det bara sitter en "vanlig" enkel termostat vid övre kylarslangen som öppnar när värmen är tillräcklig så kommer det ju in väldigt kallt vatten i andra änden och det tar en viss tid innan det blivit balans på motorvärmen.
Man kan nästan säga varmt vatten ut där uppe, och kallt vatten in där nere, men lite beroende av var det går in i systemet så blir det mer eller mindre bra utspätt.

På en del andra termostater som ofta sitter lite längre ner på motorerna kan man se ett mindre fjädrande lock under själva termostaten. Då funkar termostaten som en shunt i stället. Det är varmvattencirkulation i motorn, och när termostaten börjar öppna så släpper den ut lite varmvatten där uppe, det lilla fjädrande locket stänger/minskar samtidigt hålet till varmvattencirkulationen och då shuntas lite kallvatten in i varmvattnet för att få en lagom och jämnare temp på det. Bl. a. Fords tyska V6'or i gamla Granador m.m. funkade så.

Nej nu flummade jag iväg igen, sorry :oops:.

Men som du skriver, original mekanisk pump funkar säker för det mesta tillräckligt bra även nu som förr i tiden, bara det finns tillräckligt med kallvatten att hämta i kylaren.

Problemet med ev. en Volvo B230 motor i en Ducato är att bara just att den mekaniska vattenpumpen sticker ut så mycket mer än resten av remhjul m.m. så den får inte plats mot innerskärmen och måste åtgärdas på något sätt, ev. med en elpump i stället. Men helst med en mekanisk kortare pump som jag inte lyckats hitta tyvärr.

För övrigt så har det börjat dyka upp elektriska vattenpumpar i många nyare bilar faktiskt. Bl. a. har BMW elpumpar i en del bilar. De är rätt dyra att köpa lösa naturligtvis :rolleyes:, men de skall hålla en halv evighet, så då kan man fundera på hur länge en pump från tillberhörsmarknaden håller i en bil för långkörning som måste funka, även om de australienska pumparna verkar har rätt gott rykte hos de som har sådana monterade.

En BMW elpump.
s-l225.jpg


En från tillbehörsmarknaden.
4086-home_default.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
Senast ändrad:

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hi
............ jag använder bara eldrivna har funderat att sätta en på husbilen som blir varm när man ligger i köer.

Mats M
------------------------------------------

Hej, jag funderade nu på om du menar att det är bensinbilen som blir varm i köer?

I så fall kan jag berätta att tempnivåerna på olika delar är konstigt lagda.

Termostaten är ju bara på 82° och det skall vara så.

Om man står i en kö så man inte får tillräckligt med fartvind in i kylaren, men tempen på motorn är uppe på 82° och termostaten står helöppen. Så är det så dumt av någon anledning att termokontakten som sitter i nerkant av kylaren och känner av vattentempen som går in nere i motorn slår till och startar elfläkten först vid 92° och stänger av några grader därunder.
Det innebär att efter ett tag så är "kallvattnet" som går in i motorn ca. 90° varmt och följaktligen när det har passerat genom motorn och går ut däruppe så har det blivit uppåt 100° eller mer.
Det blir alltså termokontakten och kylarfläkten som håller motortemperaturen, och inte termostaten som står vidöppen.
När tempen är så hög på allt vatten och kylarfläkten rätt liten så minskar marginalen till överhettning rätt mycket.
Min bil (och två andra) började att få det riktigt svettigt om utomhustemperaturen började gå en bit över 30° i köer m.m.

För att få så stor marginal som möjligt så monterade jag en ny termokontakt i kylaren som slår till redan vid 82° och slår från först nere på 68°.
Sedan monterade jag en stor och en liten kylfläkt i kylaren i stället för leksaken som sitter där original.

Om man nu står i en kö när det är varmt så kan man se på tempmätaren att den går upp från stadiga 82° till ca. 85° på vattnet ut ur motorn, för att intempen på vattnet går ju nu upp till 82° innan termokontakten slår till och fläktarna drar igång.
Då kyls invattnet ner rejält och uttempen blir åter 82° och styrs av termostaten.
När fläktarna har kylt ner vattnet ända till termokontakten slår ifrån dem (68°) så kan den lilla temphöjningen åter ske efter en stund då invattnet vid termokontakten åter närmar sig 82°.

Man skulle ju ev. kunna lägga tillslaget på termokontakten ännu lägre, men urvalet på temperaturer är begränsad och några graders höjning ibland gör ingen skada utan varnar bara lite lagom.

Det jag inte riktigt förstår är att temperaturen på termokontakten är lagd så högt från början, men det finns kanske en vettig förklaring på det, för bilarna är ju byggda i länder med högre sommartemp än våran.

Jag hoppas att det här blev begripligt av de som är intresserade :).

M.v.h. JANKRO.
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Motorundringar

Att öka effekten i originalmotorn är nog inte att rekommendera, den har ju lösa foder med begränsad hållbarhet lite snällt sagt. En annan motor är nog rätt väg att gå i så fall. Varför inte en Fiat Croma Turbo, borde kunna funka med den vxl lådan med. Då behöver du bara synka ihop drivaxlarna, går ju skarva ihop på mitten ganska enkelt. Det är en stabil v-låda på Croman o du får ut 150/200 HK och ett bra vrid ur den motorn. Har du tur kan du nog hitta en kpl bil för några tusenlappar, då får du ju med elsystem osv. Sen är det ju bara o lösa bilprovningen.

Intresant skall kollas och som du säger så är axlarna ett litet problem
likaså SBP i värsta fall tar jag till SFRO det har jag gjort förut.

Mats M
 

matmdat

FD HBK Medlem
Inlägg
78
Kommun
Surahammar
HBK-Nr
7897
Medlemskap
2022
Sv: Motorundringar

Hej igen matmdat, och tack Bror för iskarvningen :).

Vi skall väl inte halka iväg från ämnet, men bara en fråga om just den där elpumpen som du har på bilden. Det är väl den där som dom kallar Australienpumpen eller nåt liknande.
Vi tittade på den för ett tag sedan i samband med ett Super7 bygge med just en B230 i.
Men det blev modifierad originalpump till slut.

Så frågan är bara.... Vet du om den är helt tillförlitlig inte bara för "hobbykörning" utan även efter några tusen mil i en husbil mitt ute i ex. Italiens vildmark :p:, så den inte ger upp när man som mest behöver den.
Man kan ju köra omkring på en reserv visserligen, men jag har redan en kartong med "bra att ha reservdelar" och den får inte bli för stor :p:.

M.v.h. JANKRO.

Jasså du bygger Super7 det gör jag just nu med en Zetec parallellt med en V8 trike med Elpump då slipper jag remmar generatorn är kopplad direkt på Mainshaft

Mats M :mh2:
 

JANKRO

HBK Hedersmedlem
Inlägg
5.611
Kommun
Norrköping
HBK-Nr
854
Medlemskap
2040
Sv: Motorundringar

Hej, nja, det är tyvärr inte min Super7'a. Det är en kompis som har byggt en från scratch förutom lite grund från en tävlingsram. Godkänd, bes och allt som hör till faktiskt.
Jag har mest bidragit med uppmuntrande tillrop och dumma idéer som skapat merarbete :D.
Sista kompletteringen är en Mercedes 230 kompressor på Volvomotorn och E85 i tanken.
När man far iväg i den så förstår man att sportbilstillverkarna jagar vikt och kilon på bilar med hjälp av aluminium och kolfiber..... Lätt vikt på en bil kompenserar och minskar kravet på överdrivet med hästkrafter en hel del.

För de som undrar över Super7 så är det en sådan här, som går att bygga helt själv om man vill, eller i olika steg köpa färdiga delar till. Eller för den som vill ha men inte vill bygga, så finns de att köpa färdiga i lite olika utföranden.
Det här är en bild från internet och inte den bil jag skrev om.
16914648-477x300.jpg

M.v.h. JANKRO.
 
F

F.d. 23212

Guest
Sv: Motorundringar

Hej ja söker en motor till min husbil XN1T motor en bensin peugeot j5 a 1990 års model kanske fel forum men ja chansar

mvh ulf
 
Toppen