Sv: Motorundringar
Hejsan, eftersom jag har pillat rätt mycket

med bensinarna så kan jag ge lite uppgifter om vad jag har kommit fram till och fått reda på under åren.
Jag kommer tyvärr att skriva "tror" och "troligen" vid fler påståenden än "vet", men hoppas att det ändå kan vara till viss hjälp för dig.
Det som skiljer bensinmotorerna med förgasare åt är kompressionen, kamaxeln och munstyckena i förgasaren. De flesta starkare, ca. 86hk har ett bättre grenrör från början, och klarar sig då bra utan extraktorgrenrör, men inte alla.
Det fanns troligen en del bensinare efter ca. -90 med insprut men troligen udda och kanske aldrig i samband med husbilar.
Det fanns bensinmotorer med insprut efter -94 på ca 108hk, jag vet tyvärr inte om de var anpassade till den nya växellådan som kom -95 eller om den gamla lådan levde kvar i den motorvarianten.
Troligen sällsynt, jag har bara träffat på en bil med den motorn som var byggd av PILOTE och den hade rattväxel, men tyvärr är jag osäker på årsmodell, kanske nyare än -94.
En sak som troligen följer den större motorn, är större bromskivor fram 290m.m. för den starkare motorn, och 256m.m. för den klenare.
Troligen har också bilar med den starkare motorn för det mesta eller kanske alltid 16" fälgar.
Men att se skillnad på en lös motor kan nog vara besvärligt.
Den klenare borde heta XN1T (170B)
Den starkare borde heta XN1TA (170C)
--------
Annan motor.... jag har kollat läget en hel del.
Det fanns en firma i England som tyvärr är nerlagd och upplöst som hade konverteringssatser för att montera en nyare motor. Det enda jag vet om det är ungefär att det var en 2,3L Renault motor med insprut på omkring 130hk.
Hur mycket som passade eller behövde konvertering mellan motor och växellåda vet jag inte.
Jag har själv kollat och mätt en del, och kommit fram till att en VOLVO B230 motor på runt 130hk. och/eller ev. med en lättrycksturbo och då ca. 170hk. skulle sitta fint.
Bortsett från konvertering och val av svänghjul och m.m. så blir det problem med att vattenpumpen är så lång och sticker ut för mycket i framkant på motorn.
Det finns elpumpar och en del marinvarianter, men det får inte bli för ombyggt eller för udda med reservdelar om det skall vara praktiskt i en långfärdshusbil.
Det kanske går att ändra innerskärmen. Jag skall ev. kolla läget och mäta lite mer under vintern.
Det finns ju också V4'or och t.o.m. V6'or som är kortare, men då blir problemet att man måste luta motorn framåt rätt mycket för att gå fri från torpedväggen, med besvär med trågets vinkel och kanske smörjning av topplock och tätning vid ventilkåpor m.m. Phuu

:.
--------
Angående insprut till de befintliga motorerna så sitter troligen spridarna i insugningsröret original och inte i topplocket, och vore troligen den enklaste varianten för konvertering.
Motorn satt ju från början och under tiden i Peugeot's personbilar 504 m. fl., och ett insug från en sådan vore nog ett bra alt. men tyvärr så är väl även de bilarna en rätt udda varelse på skrotarna nu mera.
Det kanske skulle gå med den äldre varianten av centralinsprut i stället för förgasaren men jag vet inte heller hur långt man kommer med det, även om det är programmerbart.
Insprut i en gammal originalmotor utan ytterligare åtgärder kan kanske bli lite bättre, men troligen inte så mycket att det är värt besväret.
Det verkar fortfarande finnas turbosatser här i Sverige att få tag på. De var poppis när bilarna var nya och halvgamla, men både då och nu så är priset för högt för att vara intressant, då satsen innehåller allt för ombyggnaden, bl.a. en ny förgasare för turboövertryck m.m.
Hoppas det blev till någon hjälp (eller kanske inte

).
M.v.h. JANKRO.