• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorstörningar

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorstörningar

En annen teori: luftfuktigheten i luften over dieselen kondenserer og synker under dieselen. I og med det er fuktigheten som sørger for den største varmeutvidelsen på luft så har denne tørre luften et lavere volum og dermet trykk enn det var før. Og er lokket tett så vil forbruket redusere trykket i tanken.
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Jag har en enda teori om vad som kan vara orsaken till att motorn går ojämnt efter en längre tids stillestånd och då max möjligt undertryck råder i tanken.
När tanken får det högre atmosfärtrycket till hjälp,efter luftning, slutar dieselpumpen att kavitera och trycket till motorns bränslerör ( common rail) blir högt och jämnt. Om pumpen kaviterar kommer bränsletrycket att pulsera vid insprutarna och om en insprutare öppnar just vid en dipp i trycket kommer alltså inget eller mycket lite bränsle att nå förbränningsrummet. Trycket från pumpen är ca 1500 -1800 bar
Om kavitering läs här Kavitation - Wikipedia

Hasse A
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Motorstörningar

Det måste väl handla om att bränslet och luften i tanken är rehjält uppvärmda när man har ställt bilen. När sedan bränslet kylts av, rentav till frysgrader, sjunker trycket ytterligare så att pumpen får svårt att få fran tillräckligt med bränsle. Tydligen finns inte minsta lilla läcka eftersom undertrycket blir kvar.
Det skulle vara intressant att höra om ni som råkat ut för fenomenet har haft full tank? Undertrtycket borde väl öka ju mindre luftvolyn som finns i tanken. Eller tänker jag fel?

// Göte J

Jodå, Göte J, jag hade full tank men vad hjälpte det..?
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Trycksänkningen i tanken blir lika stor oavsett hur mycket bränsle som finns i tanken. Alla parametrar utom temperaturen skall då vara stabila under avställningen för att detta skall gälla.
 
Senast redigerad av en moderator:

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Motorstörningar

I morse läste jag denna tråd. Jag minns att jag tänkte att dessa skakningar har aldrig drabbat någon av mina bilar.
Då jag skulle åka iväg så upptäckte jag att en gummislang stack ut längst fram till vänster under kofångaren. Det var inte möjligt att kunna se vart den tog vägen.

Då jag hade lyft upp husbilen kunde jag konstatera att slangens andra ända satt fast i en nippel på tanklocksarmaturen (se foto) Mitt på slangen sitter ett litet filter.

Alltså kan det inte uppstå något undertryck i tanken, och därmed inga skakningar.

Men nu till min fråga: Var skall den andra sidan av slangen anslutas? Är det någon som vet?
Jag kunde inte hitta någon plats där den hade suttit. Eller skall den rent av "hänga fritt"? Bilen är en Fiat 2,8 Maxi 00:a

Mvh Roy
 

Bilagor

  • 01_Gummislang vä fram.jpg
    01_Gummislang vä fram.jpg
    382,3 KB · Visningar: 6
  • 02_Gummislang vä fram.jpg
    02_Gummislang vä fram.jpg
    248,4 KB · Visningar: 3
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Har tanken bytts någon gång på din bil. Det ser ut att var en avluftning för tanktoppen.
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Motorstörningar

Jag tror också att slangen måste gå till tanken om avluftningen ska kunna funka när du t.ex. tankar.
Du kanske i dagsläget kör omkring med en helt öppen avluftningsnippel på tanktoppen.
Värt att undersöka eftersom du även får in fuktig luft den vägen.
V-backen :wink:
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Motorstörningar

Jag tror också att slangen måste gå till tanken om avluftningen ska kunna funka när du t.ex. tankar.
Du kanske i dagsläget kör omkring med en helt öppen avluftningsnippel på tanktoppen.
Värt att undersöka eftersom du även får in fuktig luft den vägen.
V-backen :wink:
Aj då, såå kan det vara. Detta måste jag kolla upp, för jag vill inte få in vatten eller smuts....

Det främre hörnet där jag såg slangen sticka ut ligger långt ifrån tanken och jag undrar stilla hur den hamnat där....

Tack /Roy, inte tanklös har bara tanken i tankarna.
 
J

Jimbo

Guest
Sv: Motorstörningar

Det där är tankens avluftnings-slang. Skall fästas ovanför påfyllningsinloppet på tanken (på avsedd anslutning), i framkant. När de installerar dieselvärmare har jag sett att de brukar gå in i tanken den vägen genom att skarva med ett T-rör.

Är du säker på att det är ett filter och inte en backventil?
 

chiquita

HBK Medlem
Inlägg
387
Kommun
Kungsbacka
HBK-Nr
4243
Medlemskap
2025
Sv: Motorstörningar

Det där är tankens avluftnings-slang. Skall fästas ovanför påfyllningsinloppet på tanken (på avsedd anslutning), i framkant. När de installerar dieselvärmare har jag sett att de brukar gå in i tanken den vägen genom att skarva med ett T-rör.

Är du säker på att det är ett filter och inte en backventil?
Hej.
Jag har börjat förstå att den nog har lossnat ifrån tanken.

Ang filtret, så är det nog helt riktigt en backventil.

Det är en händelse som ser ut som en tanke när du nämner dieselvärmare, för om två dagar skall jag till "Tyrilux" för att de skall koppla in den Eberspächer luftvärmare som jag nu håller på med att montera. De skall koppla in värmarens dieselanslutning, kanske på den plats som du nämner.... festligt.

Tack /Roy
 

Tommy Gr

FD HBK Medlem
Inlägg
14
Kommun
Staffanstorp
HBK-Nr
1272
Medlemskap
2022
Sv: Motorstörningar

Det jag svarade ja på gäller problemen med X250-chassit. Fr.o.m. 2006-07.
Jag har också en Fiat X-250 chassie när jag kört långt och det är tid att tanka får jag ta i för att få loss tanklocket det är undertryck i tanken för det pyser bra när jag får av det. Ett annat problem är att det är svårt att fylla tanken fullt, de sista 10 litrarna tar en evig tid att få i, diseln står upp i röret och rinner mycket sakta ner.Nu är jag van så det är inget större problem men nog är tanken tät alltid.
Hälsningar från ett soligt Sicilien Tommy o Maranne samt Chester
 
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Hej Tommy, det verkar som att det står diesel i avluftningsslangen. Kollla att den lutar hela vägen ner till tanken så att slangen dräneras automatiskt. Jag känner igen problemet från vår bil och vad jag kan minnas så var det problemfritt när den var ny. Ska krypa under och kolla men då ska det vara bra "meckarväder" ;).

Hasse A
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Motorstörningar

Jag har för mig att det flesta tankar, i det närmaste, är helt plana i topp och botten, så bäst är att se till så att husbilen lutar ifrån dig när du tankar. I annat fall är det svårt att få ut luften ur tanken.
Förhållandet att det är undertryck i tanken när tanklocket öppnas tyder på att avluftningen är igensatt på något sätt.
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Hej V-backen!
Det är av miljöskäl (kanske t.o.m. lag på att ) bränslesystem på diesel/bensindrivna fordon har lägre tryck än rådande atmosfärstryck;).

Hasse A
 

V-backen

FD HBK Medlem
Inlägg
1.880
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
2987
Medlemskap
2021
Sv: Motorstörningar

Hej Hasse,
jag kan tänka mig att det alltid ska vara ett visst undertryck i tanken. Frågan är du hur stort undertrycket ska vara. Det är knappast rimligt att undertrycket ska vara så stort att det skapar motorstörningar. Finns det möjligen någon backventil eller något annat som reglerar undertrycket?
V-backen :wink:
 
Senast ändrad:
H

hianders

Guest
Sv: Motorstörningar

Hej igen!
Du närmar dej "pudels kärna" på något vis. Alltså varför har vi inga problem med vibrerande motorer under campingsäsong (även vinter), max undertryck bör ju uppstå då tanken töms av pumpen.
Jag har en teori till, den om spridarläckage men den får vila tillsvidare.
När jag kontaktade Fiat i Västerås för ett år sedan bad de att jag skulle transportera bilen med bärgare till deras verkstad (på min egen bekostnad naturligtvis) för att åtgärdas och om jag tog risken att köra fick jag själv ta ev. konsekvenser. För ett år sedan kände de alltså inte till problemet. Jag ska kolla i år igen få se om dom har några intressanta uppgifter. Om så är fallet kommer jag att (oavsett vilket svar jag får) "hacka ner" dessa i denna tråd.

Hasse A
 
Toppen