• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorras!!

F

F.d. 3088

Guest
Otäck rubbrik:swoon:

Jag hittade det här i en annan tråd, kanske något för er som har direktimporterad bil och tänker köra i minusgrader.

Fiat Ducato Chassis: kontrollera inför vintern

Fick en tanke när jag läste artikeln, hade en polare som var för..nad han hade köpt personbil i sydtyskland värmepaketet var mindre än i en likadan bil köpt i Sverige.:swoon:
Det är rätt längesedan kommer inte ihåg bilmärket.
Då uppstår frågan är det mera som skiljer på bilar som direktimporteras, stolsvärme mm :confused:

Gurra
 

Michael Johansson

HBK Webb
Admin medlem
Inlägg
8.265
Kommun
Nybro
HBK-Nr
663
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Jag tog vägen om Fiatverkstan på hemvägen och enligt dem så gäller detta 2,3 liters motorn och -07 eller äldre.
 

T.Rantzow

HBK Valberedning
Inlägg
497
Kommun
Castro Marim
HBK-Nr
305
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

[FONT=&quot]

Man tror knappt sina ögon när man får läsa att en modern bil inte tål att köras i kyla.[/FONT][FONT=&quot]
Den gamla ordbetydelsen för FIAT stämmer alltså fortfarande!
” Fix It Again Toni " [/FONT]
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Jag anser det ganska naturligt att en biltillverkare anpassar sina bilar beroende på vilken exportmarknad den hamnar på. Dock kan man väl tycka att en bil som är anpassad för sydliga klimat skulla ha en uppvärmd vevusventilation. Bilen kan ju hamna i norden under exempelvis en semestertripp.
 
J

Jarn

Guest
Sv: Motorras!!

Observera att problemet kan finnas på alla husbilar som inte är tillverkade i Sverige.
Oavsett om de är sk direktimporterade eller ej.
Läste också här i forumet om en medlem som fick det monterat på en Kabe, man hade tydligen missat det.
Så alla som kör på vintern bör nog kolla det.

Samtidigt är man ju lite förvånad att det skulle vara problem bara i Norden, jag har med tidigare husbil varit både i sydtyska och Itaienska alperna på vintern, där har det också varit kallt. Vi hade som minst -17 grader.
Det var massor med tyska husbilar där med Fiat chassie....

Ingenting hände med min bil, men då visste jag inte ens om problemet.
 

Master

HBK Medlem
Inlägg
948
Kommun
Motala
HBK-Nr
134
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Om jag inte missminner mig så är det själva konstruktionen på Fiats vevhusventilation som ställer till bekymmer. Det är en lång gummislang och har man otur så bildas en ispropp i slangen som sätter igen ventilationen.

På min gamla Volvo 740 så mynnade ventilationen ut precis bredvid motorblocket och där behövdes ingen förvärmning.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.559
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorras!!

Hadde samme problem for mange år siden på en Peugot 307 diesel. Der frøs det i et filter i ventilasjonen og oljen sprutet ut over hele motoren - dette skjedde 4 ganger i løpet av en vinter. Merkeverksted hadde ikke løsning, men fant etter hvert ut at min bil hadde sweitsiske tillpassninger.

Problemet oppstd bar med kombinasjonen kulde OG høy luftfuktighet, dette er ikke uvanlig i norden. Sist vinter var Airbus 380 på Oslo airport Gardemoen for å få testet sine systemer under slike forhold - første gangen ble det ikke gale nok forhold så de kom tilbake og var her i nesten 2 uker før de besto testen.

Forøvrig så løste vi den gamle bilen ved å fjerne innholdet i filteret på ventilasjonen:D - Biler som var laget for nordiske forhold hadde en annen løsning på ventilasjonen som ikke kunne ettermonteres :p
 

Tor H

HBK Medlem
Inlägg
727
Kommun
Norge
HBK-Nr
114
Medlemskap
2025
Sv: Motorras!!

Om jag inte missminner mig så är det själva konstruktionen på Fiats vevhusventilation som ställer till bekymmer. Det är en lång gummislang och har man otur så bildas en ispropp i slangen som sätter igen ventilationen.

På min gamla Volvo 740 så mynnade ventilationen ut precis bredvid motorblocket och där behövdes ingen förvärmning.

Dette er et kjent problem på de fleste biler med flere/lange/mange slanger fra veivhusventilasjonen og som det sies her er det oljen som "skummer" i disse slangene/bendene/filterene og dermed blir det tett og overtrykket i bunnpannen slipper ikke ut og svakeste ledd gir seg når trykket blir for høyt. Ofte er det en simring/pakning og oljen spruter ut og ender i værste fall i motorhavari.

En skal også være klar over at enkelte oljemerker skummer mer enn andre slik at bruker en en olje som ikke skummer så "mye" trenger det ikke være noe problem.

Så atter en gang bruk kvalitetsprodukter?
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorras!!

Peugeot och Citroens motorer hade i alla fall för en 10 år sedan en sats som man kunde montera i vevhusventilationen för att slippa att den frös ihop. Det var helt enkelt en värmekabel som man la inne i slangarna och fungerade precis som samma installation på vatten och avloppsrör i hus som har krypgrund. Det hjälper även till att montera värmeisolering på utsidan av slangarna såsom skumrörsisolering, rockwool mm.
 

Maria & Hasse

HBK Medlem
Inlägg
177
Kommun
Sandviken
HBK-Nr
904
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Hej!
Vi har en Hymer 2008 med 3,0 motorn. Jag frågade Hymer Center i Örebro om elektrisk förvärmning av vevhusventilation. I 3,0 motorn är detta tillgodosett genom att kylvattnet värmer vevhusventilationen. Känns tryggt att det är ordentligt fixat.
Bra och tydliga svar från Hymer Center på mina frågor.
Så då vet vi vad som gäller Fiat 3,0 och vevhusventilationen. Hälsningar Hasse
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Den som känner sig hågad kunde ju reda ut här vilka av Fiats motorer detta gäller, t ex om det i prinicip är alla före 2008. Likaså vore det ju bra om det fanns tips om hur man kan åtgärda problemet, både temporärt och mer långsiktigt.

Många har parkerat för vintern men det verkar samtidigt som det är allt fler som vill köra hela året.
Törs man det?
Hur många har faktiskt fått problem..?
Fiatmotorerna som vi har i husbilarna, snurrar ju i tusentals firmabilar i hela riket. Skulle verkligen detta vara ett stort problem som både importör och kunder blundat för/inte känt till..?

Vad löper man för risk egentligen vid normalt svenskt vinterklimat (som varierar som bekant från fuktiga milda kustnära områden till torrt, rejält kallt i norr)?
Finns det vintertillsatser..?

Hälsningar från +6 grader i Visby (Hymern med 2,8 litersmotorn tryggt vinterparkerad...)
 
F

F.d. 4879

Guest
Sv: Motorras!!

Dina frågor Robert har avhandlats ett antal gånger här och letar du lite så kommer du att hitta svar på dom. Men jag kanske kan ge dej några svar i alla fall.
Börja med att borra ett par hål längst ner i kamremskåpa så att vattnet som rinner från vindrutan ner i motorrummet, in över insuget och sedan in i kamaxeldrivningen kan rinna ut nånstans istället för att stanna kvar och frysa till is med rappad rem som följd. Står bilen parkerad utomhus i kyla så ha en motorvärmare inkopplad då fryser inte vattnet till is. Visst det kostar några kronor att ha en motorvärmare inkopplad i ett par månader men är garanterat gratis i jämförelse med vad ett kamremsras kostar... Har du slangar som är långa för vevhusventilationen så finns det värmeslingor att köpa som ska sitta inuti slangarna. Men det går att sätta dom även på utsidan och sedan lägga på skumisoleringsrör som man har på VA rör. Koppla in slingan på tändningen. Några tillsatser som hjälper i form av piller och burkar finns ninte tyvärr, ska väl vara Treo då när raset väl har inträffat.. Visst finns det hanverkarbilar med samma motorer men dom körs även kontirnuerligt och står oftast inomhus på nätterna eller med motor och kupévärmare inkopplade. Problemet lär nog Fiat känna till idag efter alla klagomål...
 

röris

HBK Medlem
Inlägg
403
Kommun
Sölvesborg
HBK-Nr
1076
Medlemskap
2024
Sv: Motorras!!

Hej Califonia

Är du orolig så kör till en Fiat verkstad och be dom kolla om du har denna tillsats.
Jag har varit i kontakt med Fiat i Sverige och dom säger att det gäller direktimporterade bilar och det finns en sats med slang och förvärmare att köpa och kablar skall vara fördragna.
 
Toppen