• Husbilsklubbens årsmöte och träff år 2024 kommer att hållas i Karlstad 9-12 Maj.
    Mer information och anmälan finns här: Klicka Här för Årsmötesträff 2024
  • Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motor Motorproblem

A

Amstaff

Guest
Varje vår då jag startar upp husbilen Bustner 720 , 2007 ,med Fiat dukano sk multijetmotor får jag ett återkommande problem. De första 2-3 milen får jag våldsamma vibrationer som kommer från motorn eller motorutrymmet, bilen går trögt och svagt men så snart motorn blivit varm försvinner problemet helt. Det återkommer inte under hela säsongen. Före det åter till nästa vår blir dags att köra ut den från vinterförvaringen ( kallgarage) då återkommer problemet. Vad kan detta märkliga problem bestå av ? motorn går i övrigt mycket bra efter ca 6000 mil. Tacksam för svar !!
 

Tony B

HBK Medlem
Inlägg
7
Kommun
Berg
HBK-Nr
3022
Medlemskap
2024
Varje vår då jag startar upp husbilen Bustner 720 , 2007 ,med Fiat dukano sk multijetmotor får jag ett återkommande problem. De första 2-3 milen får jag våldsamma vibrationer som kommer från motorn eller motorutrymmet, bilen går trögt och svagt men så snart motorn blivit varm försvinner problemet helt. Det återkommer inte under hela säsongen. Före det åter till nästa vår blir dags att köra ut den från vinterförvaringen ( kallgarage) då återkommer problemet. Vad kan detta märkliga problem bestå av ? motorn går i övrigt mycket bra efter ca 6000 mil. Tacksam för svar !!
Brukar sätta in en kupévärmare och värma upp motorutrymmet då blir bustningarna mjukare
 

MatsMari

HBK Medlem
Inlägg
458
Kommun
Olofström
HBK-Nr
25305
Medlemskap
2024
Det låter som att spridarna kärvar efter att motorn har stått stilla. Då får man en svag motor som går väldigt ojämnt.
Vilket gör att det blir en hel del oljud från motorn. När du kört 2-3 mil så har dom kommit i gång & fungerar som dom skall.
Sätter inte den en felkod med eller det gör inte på den motorfamiljen
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Har alltid sagt att bilar skall rulla regelbundet. Brukar bli en del konstiga problem när dom står. Kan också rosta på underliga ställen när dom står om det inte är helt torrt. Speciellt brukar rost dyka upp i dörrområdet när fukt/vatten blir hängande där.
Teorin med spridarna låter inte helt tokig! Tänkte på att det finns ”injektor clean” att köpa. Vet inte hur effektivt det är? Men det kanske kan va värt att prova (hälls i tanken). Annars kan ju en idé vara att serva bilen på hösten med byte av filter/vattenavskiljare, om det möjligen kan göra någon skillnad.
Själv råkade jag ut för en överraskning när jag skulle backa ut ur vinterdvalan härom veckan. Hade ett elände att få i någon växel, då det bara skrapade. Kopplingspedalen kändes helt ok, men uppenbarligen kopplade den inte ur ändå. Efter att ha pumpat upp & ner med pedalen ca 20ggr så gick det helt plötsligt att få i en växel. Troligen hade lamellen klibbat fast på svänghjulet så att den överförde kraft trots nertryckt koppling. Inte vad man tror skall hända på en 2år gammal bil som bara gått 800 mil. Men man kan misstänka att det kanske fanns sån där rostskyddsklet kvar på svänghjulet. Leverantörerna älskar att spreja på sån skit för inte bilfabrikerna skall klaga på att dom får rostiga delar till fabriken.
Bilen har i alla fall uppfört sig normalt efter detta.
 

surtecruisers

FD HBK Medlem
Inlägg
2.016
Kommun
Kungälv
HBK-Nr
4687
Medlemskap
2022
på våran äldre hb så hade vi samma fenomen men så kom vi på att efter vintervilan innan vi startade bilen så släppte vi på trycket i tanken genom att öppna tanklocket och då pös det en lång stund och trycket släppte ! sen var det inga problem bilen gick som om den hade rullat hela vintern !
 
F

F.d. 22252

Guest
Har alltid sagt att bilar skall rulla regelbundet. Brukar bli en del konstiga problem när dom står. Kan också rosta på underliga ställen när dom står om det inte är helt torrt. Speciellt brukar rost dyka upp i dörrområdet när fukt/vatten blir hängande där.
Teorin med spridarna låter inte helt tokig! Tänkte på att det finns ”injektor clean” att köpa. Vet inte hur effektivt det är? Men det kanske kan va värt att prova (hälls i tanken). Annars kan ju en idé vara att serva bilen på hösten med byte av filter/vattenavskiljare, om det möjligen kan göra någon skillnad.
Själv råkade jag ut för en överraskning när jag skulle backa ut ur vinterdvalan härom veckan. Hade ett elände att få i någon växel, då det bara skrapade. Kopplingspedalen kändes helt ok, men uppenbarligen kopplade den inte ur ändå. Efter att ha pumpat upp & ner med pedalen ca 20ggr så gick det helt plötsligt att få i en växel. Troligen hade lamellen klibbat fast på svänghjulet så att den överförde kraft trots nertryckt koppling. Inte vad man tror skall hända på en 2år gammal bil som bara gått 800 mil. Men man kan misstänka att det kanske fanns sån där rostskyddsklet kvar på svänghjulet. Leverantörerna älskar att spreja på sån skit för inte bilfabrikerna skall klaga på att dom får rostiga delar till fabriken.
Bilen har i alla fall uppfört sig normalt efter detta.
Förmodligen har det rostat fast gjorde så på min gamla husbil hittade problemet vatten letade sej in i bilen via en slang till avrinningen till luftintaget för värmen, verkar vara vanligt fel och gjort med flit av tillverkaren.
 

Defender130

HBK Medlem
Inlägg
441
Kommun
Falköping
HBK-Nr
12162
Medlemskap
2024
Tog du ur Växellådan & såg att kopplingen hade rostat fast? Eller hur Kom du fram till detta? (Fiberoptik genom sprängkåpan är ju förstås också ett allternativ, om man hittar ett stort nog hål att få in den genom.)
Svänghjulet kan säkert få lite ytrost över vintern, åtminstone utanför lamellens anläggningsyta. Men lamellen är ju inte i stål, så den rostar väl knappast. Det är ju lamellen som sitter fast mot svänghjulet & inte släpper helt frivilligt.
 

Wizard

HBK Medlem
Inlägg
4.950
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2024
Tog du ur Växellådan & såg att kopplingen hade rostat fast? Eller hur Kom du fram till detta? (Fiberoptik genom sprängkåpan är ju förstås också ett allternativ, om man hittar ett stort nog hål att få in den genom.)
Svänghjulet kan säkert få lite ytrost över vintern, åtminstone utanför lamellens anläggningsyta. Men lamellen är ju inte i stål, så den rostar väl knappast. Det är ju lamellen som sitter fast mot svänghjulet & inte släpper helt frivilligt.
Lamellcentrum kan kärva fast på växellådans ingående axel. Ingen av dom delarna är rostfria.
 

Börje A

HBK Medlem
Inlägg
113
Kommun
Hallsberg
HBK-Nr
25532
Medlemskap
2024
Varje vår då jag startar upp husbilen Bustner 720 , 2007 ,med Fiat dukano sk multijetmotor får jag ett återkommande problem. De första 2-3 milen får jag våldsamma vibrationer som kommer från motorn eller motorutrymmet, bilen går trögt och svagt men så snart motorn blivit varm försvinner problemet helt. Det återkommer inte under hela säsongen. Före det åter till nästa vår blir dags att köra ut den från vinterförvaringen ( kallgarage) då återkommer problemet. Vad kan detta märkliga problem bestå av ? motorn går i övrigt mycket bra efter ca 6000 mil. Tacksam för svar !!
Har inte Fiat hydrauliska ventllyftare? Kan i så fall vara dessa som har dåligt med olja när bilen stått länge. Men det rättar till sej när bilen får gå några mil.
 
Toppen