Har alltid sagt att bilar skall rulla regelbundet. Brukar bli en del konstiga problem när dom står. Kan också rosta på underliga ställen när dom står om det inte är helt torrt. Speciellt brukar rost dyka upp i dörrområdet när fukt/vatten blir hängande där.
Teorin med spridarna låter inte helt tokig! Tänkte på att det finns ”injektor clean” att köpa. Vet inte hur effektivt det är? Men det kanske kan va värt att prova (hälls i tanken). Annars kan ju en idé vara att serva bilen på hösten med byte av filter/vattenavskiljare, om det möjligen kan göra någon skillnad.
Själv råkade jag ut för en överraskning när jag skulle backa ut ur vinterdvalan härom veckan. Hade ett elände att få i någon växel, då det bara skrapade. Kopplingspedalen kändes helt ok, men uppenbarligen kopplade den inte ur ändå. Efter att ha pumpat upp & ner med pedalen ca 20ggr så gick det helt plötsligt att få i en växel. Troligen hade lamellen klibbat fast på svänghjulet så att den överförde kraft trots nertryckt koppling. Inte vad man tror skall hända på en 2år gammal bil som bara gått 800 mil. Men man kan misstänka att det kanske fanns sån där rostskyddsklet kvar på svänghjulet. Leverantörerna älskar att spreja på sån skit för inte bilfabrikerna skall klaga på att dom får rostiga delar till fabriken.
Bilen har i alla fall uppfört sig normalt efter detta.