• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

motorproblem

helrör

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2025
Chassiefabrikat: Citroën
Chassiemodell: ducato 18
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2.5td
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Frankia
Husbilsmodell: 630
Husbilstyp: Integrerad
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
startproblem.går ej på alla cylindrar.ryker grått luktar f-n.startar bara med startgas.
190000km,mer detaljer om felet kommer om jag märker att det finns ett intresse här på forumet.
tacksam för tips o råd

mvh håkan e lillieqvist,röris

helrör

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2025
Helena o Tom skrev:
Fungerar glödningen(kallstarten) ?Startar den find då motorn har upp
tempen?
Tom

motorn startar inte ens när den är varm. fick höra att kamremmen styr både kamaxel o bränslepump.stämmer det?kan den kugga över bara på pumpen?
enligt mecken står kam o vevaxel rätt enligt markeringar.
kan han ha missat pumpinställninge.hur ställer man den?
vi får väl se vad verkstaden kommer fram till,hoppas bara dom vet vad dom gör.enligt tidigare ägare är kamremen bytt vid 16000tmil.
tack för ditt inlägg
hälsn/håkan

helrör

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2025
sitter styrhålet till pumpen på samma sida som kamremmen eller på höger sida?
bilen har stått ute denna vinter och jag har startat den ett par gånger senast i januari.nu senast i februari skulle jag starta den igen,som vanligt,lite slö första varven,men startade som vanligt med lite normalt ojämn kallgång.gick ca:1-2min,stannade.försökte då starta igen,startmotorn vispa på som vanlig men den tände icke,kom lite,lite grå rök ur avg.röret, när jag nötte ett tag,men inte ett liv,tände ej.gav den då lite startgas,brumm men bara på startgasen.tog bort slangen mellan filtret o spridarhuset,pumpade med spaken på pumpen,närmast kamremmen,det kom diesel ur slangnippeln på filtret.
ok,till slut lyckades vi med startgas,och ett väldigt nötande få igång maskin.
ojojoj!massor med svart sotoljigt sot och grå rök!!den hackar som bara den på lågvarv och ryker grått.ryker lite mindre vid varv och går lite jämnare,men är orkeslös.verkar inte gå på alla cylindrar. inget övertryck eller olja i kylsystemet.
luktar f-n om avgaserna!vad tror ni kan vara felet?.hoppas vi inte behöver skaffa ny motor!bilen är ok och förövrigt en gammal go pärla,såklar de e ju en francia/:Dtacksam för tips/ håkan

Helena o Tom

HBK Medlem
Kommun
Finland
HBK-Nr
1052
Medlemskap
2025
Troligvis pumpen som kuggat dom Decker skriver,händer lättare på bilar före 1994 med servo och kallt väder och fullt rattutslag.
Annars finns det ingen orsak att starta upp bilen vintertid då den är avställd!
Tom

helrör

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2025
konstig konstruktion på motorn!hoppas det är överkuggning av pumpen.kanske inte blir så förb.kostsamt då.hade faktiskt tänkt att ta en liten tur fastatt det är vinter,finns ju värme i caretan. det är ju ingen båt.
det skall tilläggas att det har runnit vatten på motorn vilket frusit till is,trodde väl aldrig att det kunde ställa till problem.:oops:
fullt rattutslag hade jag ej, höll bara i ratten och avställd är den ej.

spännande att vänta o se om det är någon som har samma erfarenhet som jag.
ha de/håkan:cool::cool:

Stig

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
12151
Medlemskap
2025
Hej
Kommer det grå rök tyder det på att den får bräsle till cylindern(a) men att kompressionen är för låg för att det skall tända.

Jag var själv ute för det på en av våra dieslar och då var det kompressionsringarna som hade satt sig. Det blev till att ta isär motorn och lägga kolvarna i dieseloljebad några dagar. När de släppt och nya kompringar var monterade gick motorn som vanligt igen.

Det behöver inte vara så med din motor men det är ett av flera möjliga fel, det är te.ex inte ovanligt med otäta ventiler om kompressionen är för låg.
Givetvis också slitna cyliderlopp men det bör den ha gått för lite för att det skall inträffa.

Skulle pumpen ha havererat så kan det säkert tillskrivas det torra dieselbränslet som säljs här, pumparna är inte konstruerade för det.

/Stig

helrör

HBK Medlem
Kommun
Haninge
HBK-Nr
12203
Medlemskap
2025
Stig skrev:
Hej
Kommer det grå rök tyder det på att den får bräsle till cylindern(a) men att kompressionen är för låg för att det skall tända.

Jag var själv ute för det på en av våra dieslar och då var det kompressionsringarna som hade satt sig. Det blev till att ta isär motorn och lägga kolvarna i dieseloljebad några dagar. När de släppt och nya kompringar var monterade gick motorn som vanligt igen.

Det behöver inte vara så med din motor men det är ett av flera möjliga fel, det är te.ex inte ovanligt med otäta ventiler om kompressionen är för låg.
Givetvis också slitna cyliderlopp men det bör den ha gått för lite för att det skall inträffa.

Skulle pumpen ha havererat så kan det säkert tillskrivas det torra dieselbränslet som säljs här, pumparna är inte konstruerade för det.

/Stig

tack stig, för visat intresse!nu har jag faktiskt lämnat pärlan hos farbror doktorn.det gör alltid ont när ens "kära blir sjuka",fast denna gång är det nog libran som värker mest!!
återkommer med resultat av undersökningen när den är gjord.
fortsätt gärna att höra av er med funderingar o tips.
vänliga hälsningar/håkan:cool: vi`vala varberg/vägen mot danmark:D

Toppen