• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motoroptimering

bengtochlena

HBK Medlem
Inlägg
9
Kommun
Lund
HBK-Nr
12145
Medlemskap
2023
Hej
Är det någon som kan (på ett begripligt sätt) ge mig råd om vilken metod som är enklast,bäst och billigast att optimera min Fiat 130 hk
Bengt
 

Rusken

HBK Medlem
Inlägg
698
Kommun
Norge
HBK-Nr
4874
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

KCR boks. Enkelt, bra og ikke minst svært lav risiko for problemer.
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Enklast och billigast är det att koppla in en "trimbox" direkt på motorn. Tar ca 10-20 minuter och kan göras av i princip vem som helst.

Det finns en uppsjö olika märken att välja på och de flesta fungerar på samma sätt. På min förra bil hade jag en box från KCR och den gjorde sitt jobb men jag tycker den är onödigt dyr så en sån blir det inte igen. Håller man sig bara till de mer kända märkena så verkar kvalitet och funktion vara detsamma efter vad jag läst mig till på olika forum.
För min del blir det troligen en från Speedkit (under 2.000:) nu i vår.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Vore intressant ifall någon har negativa erfarenheter av någon modell/märke på effektbox?

Själv har jag köpt 2st. till olika pb på tyska ebay, billiga och säkert inte kända i sverige, men fungerat bra.
köpte deras "eco-modell" 99€ + 10€ i frakt.
Autotechnik Saretz e.K. - More Power More Fun

Jag har noterat minskad bränsleförbrukning vid landsvägskörning,
samt bättre vridmoment, effekt.
Har inte haft några problem med dessa billiga boxar,
enda minus skulle vara att effekt knuffen kommer för direkt och inte smygande.
Själv skulle jag helst vilja mappa min husbil, (har inte provat box på den)
för att få en lite jämnare vrid/effekt-kurva.

Jag tror inte man vinner speciellt mycket på att köpa ett dyrt märke på box.
kolla på blocket/tradera efter beg.
 
Senast ändrad:
F

F.d. 50069

Guest
Sv: Motoroptimering

Detta Speedkit (googla)hade vi på våran förra bil:)
En 130hk , 11 års modell. Bara positivt faktiskt, lätt att montera plus att man lätt kan gå in i boxen och justera effektkurvan själv. Samt även hur mycket kräm man vill ha i maskin innom möjligheternas gränser så klart.

Jag är ingen segdragargubbe så i vårt fall blev det effekt högt uppe i varvtalet, kommer inte ihåg exakt men från 2000 varv och rakt upp gick det fint.

Lägger man vridet lågt i varvtalsregistret och är en person som gillar att åka på höga växlar så kanske man skall vara försiktig med växellådan

Joo, så Speedkitboxen var vi nöjda med verkligen och det där med att det går billigare på soppa vete tusan;), fast i våran bil visade färddatorn på en markant mindre bränsleförbrukning.
Fast vid tankning och koll så visar det sig att Boxen förmodligen hade lurat även färddatorn på nåt sätt, men det brydde jag mig icke om ett dugg:oops:
 

Roger67

HBK Medlem
Inlägg
3.829
Kommun
Täby
HBK-Nr
3956
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

.....
Själv har jag köpt 2st. till olika pb på tyska ebay, billiga och säkert inte kända i sverige, men fungerat bra.
köpte deras "eco-modell" 99€ + 10€ i frakt.
Autotechnik Saretz e.K. - More Power More Fun

...

Boxarna från ASA såg intressanta ut.

Hittade ett test på bland andra en ASA box som visar vilken liten skillnad det är i effekt mellan boxarna trots priset.
Länk
 

aake

FD HBK Medlem
Inlägg
4.456
Kommun
Krokom
HBK-Nr
1270
Medlemskap
2021
Sv: Motoroptimering

Själv har jag en "Autopower car tuning computer", en norsk produkt, vilken har fungerat bra under de 3 år jag ägt den. Tre olika program inlagt i boxen och man programmerar in önskat program via bilens diagnosuttag, ingen dosa som sitter kvar i bilen alltså. Jag har inte jämfört med några andra trimningsmetoder och sitter nöjd som det är.

aake
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Boxarna från ASA såg intressanta ut.

Hittade ett test på bland andra en ASA box som visar vilken liten skillnad det är i effekt mellan boxarna trots priset.
Länk

Jag glömde nämna att asa-boxen även har många inställningar bakom locket, Jag har kört med max. rekomenderade inställning, vilket ger en ganska rejäl knuff när ett visst varvtal uppnåtts. Har inte provat "snällare" inställningar, vilket förmodligen ger en snällare karaktär.
Ställer man in över vad asa rekommenderar kan man få in felkoder.
Vid min första inkoppling fick jag felkod direkt, mejlade asa, och dom hade lösning direkt.
Jag hade haft startnyckeln kvar i tändningslåset när jag anslöt boxen, flera system är tydligen igång bara man sätter i nyckeln i låset.
Gjorde om proceduren med nyckeln urtagen och motorlampan slocknade :)

(Har inte testat box på husbilen)

:)
 

EPersson

HBK Medlem
Inlägg
1.576
Kommun
Eskilstuna
HBK-Nr
11890
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

En skillnad emellan box och att byta programvaran är ju andrahandsvärdet.
En box kan man sälja vidare men en programvara är låst till bilen.
Det kan finnas undantag men känner inte till något.

Det finns inget säkert sätt att veta om ett programbyte är säkrare för motorn än extern box. Det beror på utvecklaren.
 

PeterK

HBK Medlem
Inlägg
8.942
Kommun
Köping
HBK-Nr
14860
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Programvara, eller rättare sagt mappning skiljer sig rejält mot en optimeringsbox.

Du kan ändra massor av parametrar vid en mappning även växellådan ifall man har automat, men kräver verkstad med dynometer, alternativt att man lägger in en färdig programvara.

När jag monterade box i min 300C (avataren) så blockerade växellådan det ökade vridmomentet, så jag var inte nöjd.
Åkte till Mopar and GM Performance - Kraftwerk - performance, remap, tuning i Tyskland och mappade bilen samt i med större intercooler och bort med spärr i automaten.
Nu e jag nöjd med "Dieselloket"
300hk, 650Nm, drar 0,8L/mil på motorvägen :)

Bästa 0-100Km/h = 5,80sek :)
 

Bilagor

  • 2010-09-20 15.22.40.jpg
    2010-09-20 15.22.40.jpg
    463,1 KB · Visningar: 1

viggoboy

HBK Medlem
Inlägg
1.697
Kommun
Trelleborg
HBK-Nr
8644
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Jag hade Speedkit med fjärr men bytte till Eco med strömbrytare. Anledning: då vet jag när den är aktiverad.
Märkte att det var mer bottendrag i uppförsbackar, en märkbar skillnad.
Bränsleförbrukningen låg på 0,9-1 l/m. så jag tror inte den gör någon större skillnad. Kanske 0,5-1 dl. Vet ej.
Det var på en 96kW 130hk Fiat. 2012.
Nu har jag bytt husbil med en 3 L 180hk. Skall väl inte behöva någon extra kraft. (inte i motorn i alla fall:))
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Ett litet varningens finger gällande pluggin boxar som bara kopplas på railtrycksensorn. dessa lurar i praktiken bara upp bränsle trycket å på sikt sliter man ut högtryckspumpen osv lite beroende på hur mycket man ställer på.

Rätt sätt för att optimera en Commonrail motor är att bla tillåta och begära mer vrid och öka på laddtryck och spridartid. man undviker att höja railtrycket just för att inte skada ht pumpen.

Om det nu finns boxar som klarar detta så är det ok annars är det mjukvaruuppdatering som gäller hoss en lämplig firma. undvik dom som inte kan justera själva då dom oftast köper färdiga programm i "bulk" .
 

fritidsbonden

HBK Medlem
Inlägg
290
Kommun
Huddinge
HBK-Nr
11285
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

En fundering i sammanhanget, kan återförsäljaren via bilens "huvuddator" gå in och se om motorns tekniska data manipulerats och därefter vägra garanti på drivlinan, någon som vet ?.
 

mattsson81

HBK Medlem
Inlägg
156
Kommun
Tingsryd
HBK-Nr
18019
Medlemskap
2024
Sv: Motoroptimering

Gällande fiat vågar jag inte uttala med om det går att se men på exvis volvo så kan åf se det genom att mjukvarans chksumma inte matchar Centralelektroniken...
Dvs har man ändrat mjukvaran så ändras cheksumman i filen.
Detta är ett slags skydd mot modifiering som gör att bilen inte startar om man bara ändrar exvis laddtryck bränsle osv utan att korrigera checksumman.
Då brukar dom inte starta efter exvis 3 starter finns olika uppbygnad.
Men generellt så när en åf gör en koll så kollar dom mot en databas om bilen har den senaste mjukvarunummret å chksumman jämförs inte alltid om man inte misstänker att bilen är trimmad. då brukar dom villa ha hela boxen för utredning.

Fördelen med en pluggin box är att man kan ta bort den vid ev garanti ärende men tyvär är det inte så enkelt i alla lägen eftersom de flesta system
sparar data om hur den har gått en tid tillbaka
Exempel
Visar det sig vid en utredning att bilen har haft 10% för lågt railtryck som i förhållande till vad den borde haft vid en ett visst begärt då börjar man fatta misstanke .. dvs har railsensorn ett referens fel ? då mäter man den å konstaterar att den inte har det. då har altså något på vägen stört signalen.... alternativt att ht pumpen inte klarar ge det den ska å då får regulatorn "jobba mer"


Lite svårt å förklara detta på ett förstålit sätt ursäkta om jag spann iväg lite
 
Toppen