• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorolja

Anna & Claes

HBK Medlem
Inlägg
410
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
3546
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Då jag själv är i bilbranchen och vet hur viktig det är att byta motoroljan...
Alla oljor bryts ned med tiden/körsträcka, vilket medför byte av olja skall ske vid ca 20000km ELLER minst en gång/år.
Bästa oljan till en "modern" bil är syntet oavsett "märke", Biltema funkar bra.
Kondens bildas vid korta körsträckor vilket kan skada motorn (vatten bildas då motorn aldrig blir riktig varm, detta försvinner om man kör lite längre sträckor vilket medför att vattnet kokas bort)

Summering: Byt olja ofta (vilket är viktigare än märket på oljan)!

Ha det! /Claes
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Hmm
Köpte en Audi som gått 1500 mil den körde jag 30000 mil med, använde helsyntetisk olja av lågpriskedja funkade aldeles utmärkt.:cool: Kör nu en Volvo V40 som gått 27000 mil spinner som en katt, Varför betala för märket. tittar man ner på kammen i Volvon glänser den ingen svart olja här inte, vad gäller avlagringar finns det inga.

Svart, eller smutsig olja är ett av flera tecken på att oljan fungerar och gör sitt jobb och bla tar upp smuts från motorn.
Om du varken har svart olja eller avlagringar så måste man få fundera vart dom tagit vägen isåfall.... för mig går det inte ihop
 

poolsson

HBK Medlem
Inlägg
95
Kommun
Borlänge
HBK-Nr
1489
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Midland är en utav oljor som sticker ut,många entreprnörer har gått över till denna olja ,har kontakt med en Lastbils o maskin verkstad som har gått över till denna olja pga detta krav ställs från lastbils eller maskin tilverkaren har ej provat denna än.Ställer på husbilen nästa vecka och då blir det olje byte MIDLAND.Det finns många fler bra Oljefabrikanter.
MVH POOLSSON
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Svart, eller smutsig olja är ett av flera tecken på att oljan fungerar och gör sitt jobb och bla tar upp smuts från motorn.
Om du varken har svart olja eller avlagringar så måste man få fundera vart dom tagit vägen isåfall.... för mig går det inte ihop

Lätt att begripa, byter du ofta slipper du den svarta sörjan :D

Gurra
 

JanneW

HBK Medlem
Inlägg
439
Kommun
Örnsköldsvik
HBK-Nr
1335
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja

Så kontentan blir då att vill man kör på lågprisolja i 30000mil och fortfarande ha blank och fin kamaxel, ingen svart eller missfärgad olja och samtidigt inte heller ha några som helst avlagringar i oljan..... ja då byter man extra ofta

ja det låter ju logiskt och visar i och för sig mest på att oljan kanske är lite sämre ändå, eller att ägaren misstänker att den är sämre, och därför behöver bytas ofta ?

byter man riktigt oftare så kan man säkert köra på kaffegrädde också ;)
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Tror det finns helsyntetisk grädde om någon vill pröva. :D
Skämt åsido tror att lågprisoljan hade försvunnit på marknaden om den varit kass.
Givetvis byter jag olja och filter ofta oljan slits ju med tiden, vi hade igång en tråd här i början som handlade om just lågprisolja som jag inte hittar nu. Nu är jag ju lekman i ämnet så hur oljan är ihopsatt när den tillverkas är inte min starka sida.
Men vad jag vet är att det finns endast ett fåtal tillverkare där olika märken tillverkas.
Om det nu är sant eller inte må vara osagt en bekant stog och tittade när dunkarna fylldes på bandet (dyrt märke) rätt som det var kom det lågprisdunkar farande på bandet :swoon:

Gurra
 
F

F.d. 28710

Guest
Sv: Motorolja

jag vill inte ens ha biltemas hel synt i gräsklipparen man får vad man betalar för, bp visco 5000 kör jag på i min 06 fiat 2,8
 
F

F.d. 10115

Guest
Sv: Motorolja

Vad har du för olja i gräsklipparen och hur ofta byter du olja i den?
 

HasseRoth

HBK Medlem
Inlägg
141
Kommun
Ljungby
HBK-Nr
3840
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

För allas info kan jag meddela att de flesta av Biltemas oljor tillverkas av Statoil, och mig veterligen är det en bra olja och användes bla inom racing sporten.......
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

För allas info kan jag meddela att de flesta av Biltemas oljor tillverkas av Statoil, och mig veterligen är det en bra olja och användes bla inom racing sporten.......

Hej det var kanske där min polare var när det böts dunkar på bandet :confused::cool:

Gurra
 

Fincan

HBK Medlem
Inlägg
951
Kommun
Halmstad
HBK-Nr
21930
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

jag vill inte ens ha biltemas hel synt i gräsklipparen man får vad man betalar för, bp visco 5000 kör jag på i min 06 fiat 2,8

intressant.
och vad grundar du detta på,ditt beslut?
"du får vad du betalar för" denna motivering som tas till, när inget annat biter, enl min mening. Var går gränsen för denns klyscha, kvalitetsmässigt och prismässigt?
Jo, det är egentliigen bara du eller jag eller den, som sätter den gränsen,elle hur.
Vi som konsument bestämmer vad kan vi unna oss,kosta på oss.
Men försäljaren tar oftast till denna klyscha, du får vad du betalar för. Men jag kanske nöjer mig med dettaa ändå, för i mina ögon är det en bra produkt likväl.

mvh
Fincan
 

California

HBK Medlem
Inlägg
297
Kommun
Gotland
HBK-Nr
1215
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej!
Att jämföra en personbil med en husbil som oftast går fullastad är som att jämföra äpplen o päron tycker jag.Man köper husbil som kostar allt från 0 till miljoner kr och sedan diskuterar man om man skall köpa LÅGPRISOLJOR eller inte.För min del så vill jag ha det bästa som finns till husbilen vars motor o växellåda utsätts för väldigt hårt slitage och jag tror att det lönar sig i längden.Och om man följer de service intervaller som finns nu så blir jag väldigt skeptisk en husbil körs väldigt hårt en tid och står oftast still långa perioder och intervaller för olje byte är upp till 4000 mil.Själv så byter jag efter max 1200 mil även om den olja jag använder inte är lågprisolja.

Mvh POOLSSON

Huve't på spiken!
Jag begriper inte heller hur man ens kan diskutera att köpa snik-olja till en bil som kostat enorma summor. För mig/oss är det en del av köpet att man underhåller och servar och försöker med alla medel att slå vakt om livslängden. En bil är aldrig en god investering men varför ta risken att det går utför genom att snåla på en så viktig detalj som oljan?
Många drar ju till södern och pressar i 140 knyck på vägar som är gjorda för det och med motorer som klarar det - med rätt smörjning. Jag vill i alla fall inte vara med om tråkigheter som eventuellt skulle kunna skyllas på undermålig olja. Långsiktigt slitage går ju aldrig att säkert att förklara eller hitta orsaker till. Men varför chansa?
 
F

F.d. 3088

Guest
Sv: Motorolja

Svart, eller smutsig olja är ett av flera tecken på att oljan fungerar och gör sitt jobb och bla tar upp smuts från motorn.
Om du varken har svart olja eller avlagringar så måste man få fundera vart dom tagit vägen isåfall.... för mig går det inte ihop

Om jag säger brun olja låter det bättre då, använder man helsyntet blir det heller inga avlagringar eller ytters lite.
Du jämförde en Fiat 500 med en Porche men glömmer hästkrafterna, vad jag förstår är bromsarna anpassade efter bilens prestanda.

Gurra
 

Bengt Rehngren

HBK Medlem
Inlägg
102
Kommun
Göteborg
HBK-Nr
1508
Medlemskap
2024
Sv: Motorolja

Hej
För att ytterligare spä på fördomen om att man ( tillverkare ) tar ut vad man kan så kan följande lilla anekdot komma väl till pass , Företaget jag jobbar på hade besök av en smörjexpert från "lilla " Cargo-oil som levererar ett antal olika smörjmedel för industribruk.
På vår vår fråga om varför använda syntetisk olja så var svaret att detta är den överlägset bästa produkten för motorer med eller utan turbo och vad beträffande priset så hade man mycket att "tacka" pionjären Mobil för.
För visst kostar det mera att tillverka en högklassig motorolja men inte så mycket som priskillnaden är idag.

mvh
Bengt
 
I

Iveco 35

Guest
Sv: Motorolja

Vi hade detta med lågprisoljor uppe för något år sedan, jag glorde då ett inlägg gällande tillverkning av olika oljor på samma ställe. Jag sålde under många år oljor för Mobil, under den tiden tillverkade Mobil oljor för bla. Lantmännen, men på deras eget recept, sak samma med Statoil dom tillverkar oljor för Biltema men på deras recept därför kan man nog se Biltemas produkter på bandet men inte tillsammans med Statoils olja. Skulle det vara samma produkt i Statoils burkar som i Biltemas vore det skandal. Mvh. Olle.
 
Toppen