• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2026 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorolja till äldre husbil..?

CampingLady

HBK Medlem
Inlägg
586
Kommun
Stockholm
HBK-Nr
38214
Medlemskap
2026
Har en Fiat Ducato 2.8 i.d. TD 1999, dags att byta motorolja samt filter, tänkte göra det själv..
Det har dykt upp lite frågetecken, vill höra hur ni gör / tänker..
Söker man efter olja till min bil enligt regnr får man förslag /rekommendation, men det skiljer sig ifrån vad instruktionsboken säger..
har även hört att äldre motorer behöver ”tjockare” olja, och definitivt inte helsyntetisk.. (vilket oftast är det sökförslag jag får)
Enligt instruktionsbok: SAE 15/40 mineral multigrade oil
Enligt många sökförslag enligt regnr:
5/40 helsyntetisk
Kommentarer, synpunkter och erfarenheter runt detta..?

/CampingLady
 
Jag har samma motor och kör 10w40 halvsyntet.
Kvalitetsklass bryr jag mig inte om eftersom alla dagens oljor överträffar kraven för 25 år sedan.

Ok, kanske dum fråga, men jag söker på 10w40 halvsyntetolja och köper den med bäst pris..?
Eller andra saker att tänka på..?
 
Har en Fiat Ducato 2.8 i.d. TD 1999, dags att byta motorolja samt filter, tänkte göra det själv..
Det har dykt upp lite frågetecken, vill höra hur ni gör / tänker..
Söker man efter olja till min bil enligt regnr får man förslag /rekommendation, men det skiljer sig ifrån vad instruktionsboken säger..
har även hört att äldre motorer behöver ”tjockare” olja, och definitivt inte helsyntetisk.. (vilket oftast är det sökförslag jag får)
Enligt instruktionsbok: SAE 15/40 mineral multigrade oil
Enligt många sökförslag enligt regnr:
5/40 helsyntetisk
Kommentarer, synpunkter och erfarenheter runt detta..?

/CampingLady
5W40 är inte lämpligt för de här gamla motorerna, speciellt nu när de har fått en del mil på sig. Rekommendationen från tillverkaren är 10W40,
15W40, du kan också använda 20W50 om du bara kör på sommaren. Syntetolja behövs inte, byt hellre olja och filter oftare. Kolla noga att du får rätt filter, de här motorerna har separat filtrering till Turbon, vilket gör att den kan hålla väldigt länge med rätt filter. Jag använder MANN 1144.
 
Senast ändrad:
Ok, kanske dum fråga, men jag söker på 10w40 halvsyntetolja och köper den med bäst pris..?
Eller andra saker att tänka på..?
Lägsta pris är mineralolja, inget fel men kräver tätare byte. Du kan hitta 5 liters dunk för 280kr.
Lägg till 100kr så kan du hitta halvsyntet.
Jag har handlat mycket på Trodo men även Lidl eller Dollarstore har säkert.
Själv kör jag max 200 mil om året så mineral funkar bra då jag ändå byter varje höst inför avställningen.
 
Lägsta pris är mineralolja, inget fel men kräver tätare byte. Du kan hitta 5 liters dunk för 280kr.
Lägg till 100kr så kan du hitta halvsyntet.
Jag har handlat mycket på Trodo men även Lidl eller Dollarstore har säkert.
Själv kör jag max 200 mil om året så mineral funkar bra då jag ändå byter varje höst inför avställningen.

Ok, verkar vara en djungel det här med rätt olja... och flexibelt... man blir kanske inte klokare, men jättebra att höra hur ni gör och era åsikter...:)
 
Ok, verkar vara en djungel det här med rätt olja... och flexibelt... man blir kanske inte klokare, men jättebra att höra hur ni gör och era åsikter...:)

Nu jäklar, hittade detta hos Biltema :)
Enligt mej låter det ju perfekt...
(Duktig på väldigt mycket, dock inte motormeck )
Biltema motorolja 15w40
 
Nu jäklar, hittade detta hos Biltema :)
Enligt mej låter det ju perfekt...
(Duktig på väldigt mycket, dock inte motormeck )
Biltema motorolja 15w40

En halvsyntet som faktiskt är billigare
 

En halvsyntet som faktiskt är billigare

Ja, såg den... men den är för motorer utan partikelfilter... vet inte ens vad det är, men förutsätter att jag har det...? tänkte att denna olja kanske är för jordbruksmaskiner osv...? eller...?
 
När jag körde min förra husbil (2,5 D) så läckte packbox till vevaxeln när jag körde med syntet olja.
med Biltemas mineralolja 10W-40 försvann problemet och motorn var torr o fin
 
Ok, kanske dum fråga, men jag söker på 10w40 halvsyntetolja och köper den med bäst pris..?
Eller andra saker att tänka på..?
Dollarstore den har jag i min bil, den är för äldre bilar utan partikelfilter, eftersom det finns en tillsats som är bra för motorn men inte för partikelfiltret. Jag ville ha olja med denna tillsats. Hall Miba
 
Hade en bmw med hydraliska lyftare till ventilerna, efter byte till syntet började det låta ganska mycket om ventilerna. Bytte till en mineralolja ganska snabbt, men skadan var skedd och det lät en del innan oljetrycket kom upp men blev mycket bättre.
Jag har ju i mina bilar haft i en dyr tillsats som minskat ljudet och bensinförbrukningen 1l /mil på spanienresan dessa motorer brukar vilja ha 1,2l minst.
 

En halvsyntet som faktiskt är billigare
Observera att dom skriver semisyntet inte halvsyntet, det beror på att semi/delsyntet är en marknadsföringsgrej som skall få oss att tro att oljan är
mycket bättre för att man har en liten, inte specificerad andel syntetolja i oljan. Det finns egentligen inget som säger att en sådan olja är bättre än
en bra mineralolja. Att hälla syntetolja i en motor som inte har gått på sådan olja förut kan ha sina risker, syntetolja tenderar att lösa upp avlagringar i motorn, och i värsta fall kan det sätta igen någon oljekanal med risk att motorn tar skada.
 
Nu jäklar, hittade detta hos Biltema :)
Enligt mej låter det ju perfekt...
(Duktig på väldigt mycket, dock inte motormeck )
Biltema motorolja 15w40
Den oljan kör jag med i min 2,8 L Fiat från 98. Har kört med Biltemas olja i många år i alla mina fordon utan problem. Filter köper jag inte där. Tveksam kvalitet. Köper för det mesta MAN filter.
 
Angående motorolja.

Vad det handlar om är att ha rätt specifikation på oljan.
Det finns ingen specifikation som säger "mineralolja" eller "syntetolja", dessa beteckningar är marknadsföring och inte tekniska termer.

När det gäller oljespecifikationer, så finns det äldre specar för äldre motorer som kräver höga SAPS halter i motoroljan för att minska slitaget i motorn.

Förbränningsrester av SAPS i motoroljan fögiftar katalysatorer/SCR och blockerar partikelfilter

Nyare motorer (med katalysator/DPF/SCR) är anpassade för att inte kräva dessa (SAPS) tillsatser för att förhindra slitage.
Så nya motorer med (med katalysator/DPF/SCR) kräver en anpassad motorolja, Low SAPS.

  • Häll inte i en High SAPS olja i en motor med katalysator/DPF/SCR.

  • Häll inte i en Low SAPS olja i en motor utan katalysator/DPF/SCR.
 
Har en Fiat Ducato 2.8 i.d. TD 1999, dags att byta motorolja samt filter, tänkte göra det själv..
Det har dykt upp lite frågetecken, vill höra hur ni gör / tänker..
Söker man efter olja till min bil enligt regnr får man förslag /rekommendation, men det skiljer sig ifrån vad instruktionsboken säger..
har även hört att äldre motorer behöver ”tjockare” olja, och definitivt inte helsyntetisk.. (vilket oftast är det sökförslag jag får)
Enligt instruktionsbok: SAE 15/40 mineral multigrade oil
Enligt många sökförslag enligt regnr:
5/40 helsyntetisk
Kommentarer, synpunkter och erfarenheter runt detta..?

/CampingLady
Följ instruktionsboken, alltid instruktionsboken.
Allt annat är experiment på eget ansvar.
 
Följ instruktionsboken, alltid instruktionsboken.
Allt annat är experiment på eget ansvar.
Ja… jättefint att höra alla erfarenheter och åsikter ifrån er..
Men oj va oklart och krångligt detta känns..
men håller med, följa instruktionsboken känns vettigast.. alltså lutar det åt 15w40 mineraloljan ifrån biltema..
 
Tillbaka
Toppen