• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorolja i gammal bil

kejo20

HBK Medlem
Kommun
Varberg
HBK-Nr
20
Medlemskap
2025
Någon som vet hur mycket olja det går i min motor?
Är en 2,5tdi
Hymer 1996
Vilken sorts olja skall man ha?
MVH KEJO20

goffel

HBK Medlem
Kommun
Växjö
HBK-Nr
13154
Medlemskap
2025
Sv: Motorolja i gammal bil

Fiat Ducato (230) 2,5TDi Diesel Husbil
Mobil 1 0W-40 New Life alternativt
Mobil Super 3000 X1 5W-40
Oljepåfyllningsmängd 6,0 liter
MVH Magnus

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Det är nog samma motor som min 2,5TDi och den ska ha 8 liter olja. Jag råkade få "helsyntet" i min och då började motorn krångla nästan omgående. Nu kör jag på vanlig olja utan syntetiska tillsatser och då trivs den bra.

Ska du absolut ha plast i oljan så nöj dig med "halvsyntet".

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Du har fått två bud här, 6 och 8 liter olja. Min bil är en Peugeot. Jag trodde det var samma motor i de olika fabrikaten. Lurigt. Du får nog forska vidare eller kolla via oljestickan!

Jappe

Jappe

HBK in Memoriam
Kommun
Orust
HBK-Nr
661

Javisst. Vad är det i Hymer? Fiat? Är det verkligen skillnad på motorerna?

Jappe

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Fiat 2,5 Tdi motorolja 10W40 ACEA3, 6.0 liter allt enligt verkstadshandboken. Glöm delsyntetisk olja det är bara marknadsföring, det finns inga regler om vilken mängd syntet en delsyntetisk olja skall innehålla, det kan vara bara 1%. Köp antingen mineralolja eller syntet 10w40.

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Ja, det är skillnad Peugeot/Citroen 2,5 diesel upp till 01.94 skall ha 5,6L, från 02.94 9,5L om det inte är motorn på 108Hk då skall den ha 8.0L! :) Allt enligt verkstadshandboken. :wideeyed:

Senast ändrad:
F

F.d. 22215

Guest

Alltid helsyntet, det har jag i husbilen och även sedan länge i min 58 år gamla bubbla plus några andra fordon jag också äger!

F

F.d. 29925

Guest

2,5 liters fiat skall ha 6,5 l med filterbyte, utan 6,0. Men är det en välskött motor behöver man ju inte fylla till översta strecket såvida man inte skall syssla med avancerad terrängkörning.
Det räcker säkert med 5 liter och skulle nivån gå ner till nedersta strecket går det säkert att fylla på en skvätt till.:)

(Vet att man kan ha synpunkter på detta då en mindre mängd olja innehåller procentuellt mer "skit" än om man fyller fullt, men byter man som de flesta här troligen gör, varje år blir oljan knappast speciellt förorenad.)

Montreal

HBK Medlem
Kommun
Alingsås
HBK-Nr
707
Medlemskap
2025

Jag brukar hälla på 4-5 liter och sedan starta motorn så att oljan får fördela sig, sedan stänga av och vänta lite och fylla på det som saknas. Jag förfyller alltid filtret, så slipper motorn fylla på det också. :)

Toppen