• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn tappat orken

F

F.d. 29770

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
Min Fiat Ducato 2000 med 2,8 JTD motor har tappat orken. Jag har nyligen bytt luftfilter och bränslefilter.
Jag har försökt att kolla slangar och andra ledningar i motorrummet för att ev. hitta något läckage, men fann inget.
Jag måste växla mycket mera än tidgare, t.o.m. i mycket svaga lutningar.
Motvind skall vi inte tala om!!
Har någon några goda råd?

F

F.d. 4879

Guest
Wast gate är tryckregulatorn för turbon (överflöd/sopor utgång) som ser till att inte turbon laddar upp för högt tryck så att motorn inte sprängs. Den kan även fastna i öppet läge vilket gör att man tappar mer eller mindre med effekt.

F

F.d. 3067

Guest
Hej!

jag undrar har man tryckregulator på en diselmotor?
är inte det bara i bensin motorer då det finns över efekt i en bensin motor och det är därför man måste reglera turbotryck....är inte säker på detta men jag tror.

Gunnar

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2025
Ingen katalysator som är täppt så avgaserna inte kommer ut ?

Min Citroén C25 med 2,5 liter TD laddar 0,7 bar det borde man ju kunna skruva upp lite ;) :) samt en intercooler i fram .. Blir ju som med min Audi fast då laddar jag 1,6 bar .

Toppen