• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn tappat orken

F

F.d. 29770

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Årsmodell Chassie: 2000
Husbilsfabrikat: Ospecificerat
Årsmodell Husbil: 2000
Ämnesområde: Motor
Min Fiat Ducato 2000 med 2,8 JTD motor har tappat orken. Jag har nyligen bytt luftfilter och bränslefilter.
Jag har försökt att kolla slangar och andra ledningar i motorrummet för att ev. hitta något läckage, men fann inget.
Jag måste växla mycket mera än tidgare, t.o.m. i mycket svaga lutningar.
Motvind skall vi inte tala om!!
Har någon några goda råd?

Wast gate är tryckregulatorn för turbon (överflöd/sopor utgång) som ser till att inte turbon laddar upp för högt tryck så att motorn inte sprängs. Den kan även fastna i öppet läge vilket gör att man tappar mer eller mindre med effekt.

Hej!

jag undrar har man tryckregulator på en diselmotor?
är inte det bara i bensin motorer då det finns över efekt i en bensin motor och det är därför man måste reglera turbotryck....är inte säker på detta men jag tror.

Gunnar

Ingen katalysator som är täppt så avgaserna inte kommer ut ?

Min Citroén C25 med 2,5 liter TD laddar 0,7 bar det borde man ju kunna skruva upp lite ;) :) samt en intercooler i fram .. Blir ju som med min Audi fast då laddar jag 1,6 bar .

Tillbaka
Toppen