• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2024.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.

Motorn startade inte

Status
Stängd för vidare inlägg.
F

F.d. 55696

Guest
När vi kom från Nordingrå så stannade vi och fikade. När jag skulle starta började mätarna flippa och visade att batteriet var utan ström. Ja öppnade huven o kollade jorden på batteriet. Ringde till en kompis som kom med hjälpström, men startmotorn orkade inte. Vi knuffade igång husbilen, den startade och fungerade som vanligt. Vi åkte hem och den visade samma fel. Jag kollade alla säkringar, en var trasig men samma fel ändå, då tog jag loss kablarna till startmotor och kopplade ett annat batteri för att starta. Men startmotorn orkade inte få motorn runt. Så nu har ja lämnat in startmotorn för koll. Men jag har bokat tid på elverkstad om inte det fungerar. Det är ju semestertider och det är nu vi vill vara ute men svårare att få hjälp. Husbilen har rullat 3000 mil och är en Dethleffs med Fiat motor.
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorn startade inte

Har du kontrollert jordingskabelen til motoren? Er den som er skurken så hjelper det med enn startkabel fra minus på batteriet direkte til motorblokken. Dette er en gammel feil hos Fiat og noen andre fabrikker.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn startade inte

Vi står här också med en HBKare som fått fel på sin startmotor och han har en uttagen januari 2012 med 3,0motorn.
Servicegubbe är på väg.

Det var startmotorn, en kille från HBK är här och plockar ner den.
Hur är det med garantier?
Han plockar ner den och dom vill ha kontant betalning men man borde kunna få ut det från
Svenska Fiat? Eller hur blir det?


Uppdatering :
Efter felsökning så visade det sig att sonilouiden (eller hur det stavas) var kass .
 

Bilagor

  • 20140619_172140.jpg
    20140619_172140.jpg
    1,2 MB · Visningar: 33
Senast ändrad:

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorn startade inte

Ta vare på kvitto og delene som er utbyttet og kontakt Fiat når dere kommer hjem - det burde gå greit.
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn startade inte

Tack det skall framföras och reservdel/sonilouiden skulle komma idag (förhoppningsvis)
Bilen har bara gått 1800mil.
 
F

F.d. 27368

Guest
Sv: Motorn startade inte

Uttagen januari 2012 så gick garantin ut i januari i år Kabe o Nordic har 3 år . Men är den köpt hos svensk Burstner försäljare så har dom om jag inte minns fel 5 år .
 

Bengt-Åke Linder

HBK Medlem
Inlägg
6.169
Kommun
Falköping
HBK-Nr
1424
Medlemskap
2024
Sv: Motorn startade inte

Det är en LMC Liberty och Fiat borde väl ha samma garanti oavsett vad det är för bygge på karossen?
En bekant som har en Hymer 2010 fick byta son startmotor efter 500mil men då på en 130hp (2,3liters?).
 

Knut

FD HBK Medlem
Inlägg
19.557
Kommun
Australien
HBK-Nr
994
Medlemskap
2022
Sv: Motorn startade inte

Bürstner og Niesmann+Bischoff har via svensk generalagent en utvidet garantiforsikring til 5 år. Dette er en del av det en betaler ekstra ved kjøp i Sverige :D
 
Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen