Sv: Motorn stannar
Hej Peter.
Jag måste först fråga vad det är för immobilazer du har, jag gissar att det är en inkopplad funktion i ett eftermonterat larm, har jag rätt?
Att Peugeot J5 fanns med immobilazer från fabrik är inget jag känner till så mitt antagande grundar sig på det.
Har du en modern tändningsnyckel med chip och chipläsare i tändningslåset så blir jag imponerad, jag tror att de flesta personbilar fick det först 95-96 så att en gammal J5 hade det redan 93 verkar skumt.
Det du sedan beskriver får mig att gissa på att något stryper bränsletillförseln, har du en el-styrd ventil på bränsleslangen någonstan mellan tank och fiter?
Kan denna ventil strypa bränslet när felet uppkommer (alt, när larmet löser) och sedan släppa när du lossar batterikabeln (då larmet nollas)?
Jag har inte sett en sådan lösning med el-ventil på bränsleslangen men visst är det möjligt att den finns.
När jag jobbade med bil-el kopplade vi ibland in larmstyrning på solenoiden på pumpen, när larmet löste ut kunde bilen ej startas då pumpen ej fick spänning även om man "tjuvkopplade" bilen vid tändningslåset.
Om den ventil jag fantiserat fram finns är det bara att ta bort den och se om felet kan vara så enkelt att avhjälpa.
Har du en sådan ventil så ta ett kort också, jag skulle vilje se den.
Men du kan också har ett vanlig fel på tillförseln men varför filterpumpen skulle återfyllas (knappen far upp) när du tar lös batterikabeln förstår jag då ej.
// Alf