• Erbjudande på Husbilsklubben.se

Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn sotar

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025
Är det någon mer som har problem med att det sotar runt avgasröret?
Vår Fiat 08 3,0 ca 1000 mil
Har haft den på service i Märsta tre gånger utan att dom fått ordning på problemet.
Efter senaste åtgärden i Juni så blev det lite bättre men inte helt bra! Efter Tysklandsresan ca 200 mil så är det sot igen!
Har behövt fylla på ca en liter olja, dom två tidigare bilarna (Fiat) drog inte en droppe olja!
Någon som har en bra idé?

F

F.d. 29925

Guest
Sv: Motorn sotar

Generellt så drar en ny motor något mer olja än en med 1000 mil på nacken, men en liter på 200 mil?, om det är rätt så är det nog alldeles för mycket.

F

F.d. 58601

Guest

Har inte behövt fylla olja mellan byten som är ca 15000 km före oljebyte finns det 3 staplar kvat på displ. Bilen är dag med körd 42984 km.

Leif

F

F.d. 5798

Guest

Diesel bilar dricker alltid olja,speciellt när dom är nya.

Håkan J

HBK Medlem
Kommun
Uppsala
HBK-Nr
92
Medlemskap
2025

Servade jämt vår förra bil i Märsta. Gillade aldrig den verkstan.
Men sedan något år har vi en mycket bra verkstad i Uppsala Som heter Dalgrens Auto. Tycker du ska vända dig dit om du inte får någon lösning på ditt problem om du inte har någon verkstad på närmare håll. Verkar konstigt om det inte skulle vara något fel på din bil om den sotar. Verkar inte rätt.

Har ordnat så vi har HBK rabatt där på materialet.

F

F.d. 29908

Guest

Har både en Peugeot 308 HDI och en Adriatik 650 SP byggd på Fiats 130 Multijet. Ingen av dessa tar ngn olja, så att diesel skulle dra olja är nonsens. Bägge har rullat ca 2000 mil.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Vi kör lungt, i princip aldrig över 100 kmm/tim. Då drar den nästan exakt 1 liter per mil.
Använder även farthållaren så mycket som möjligt.

F

F.d. 58621

Guest

Vår diesel som gått drygt 1000 mil sotar också.
Jag tror inte att det går att åtgärda eftersom trelitersmotorn saknar partikelfilter.
Vi kör inte heller över 100 km/tim och använder farthållaren flitigt. Har även automatlåda.
Bränsleförbrukningen är låg och någon större oljemängd gör vi inte av med heller.
Det är troligen övergående problem.
Jag får också med jämna mellanrum tvätta kappan nertill vid avgasröret.
V-backen :wink:

F

F.d. 25136

Guest

Vi hade samma problem med vår Kabe med sotande men efter att jag satt på en förlängning på avgasröret blev det bättre. En diesel sotar alltid lite.
Om du har Longlife-olja i motorn kan du vara beredd på större oljeförbrukning.
H. Svante

Bilagor

• avgasrör.jpg
    avgasrör.jpg
    132,1 KB · Visningar: 7
F

F.d. 53078

Guest

Lämna in bilen till en Bosch insprutnings expert som bara sysslar med detta. Själv har jag lärt mig att bäst resultat ges av dessa experter av olika grupper insprutning diesel,kylar bromsar, mm.
Dom har rätt mät utrustning som märkesvärkstäderna inte har. Och betydligt billigare.

Wizard

HBK Medlem
Kommun
Mark
HBK-Nr
5342
Medlemskap
2025

Det SVANTEBA skriver stämmer. Och man skall helst inte köra in en motor på longlife och helsyntetisk olja.
Den smörjer för bra så det tar längre tid för kolvringar och cyliindrar att slita in sig.
Jag har sett motorer som gått ett par tusen mil på systetolja, och där honingsmönstret i cylindrarna fortfarande syns.
Jag har också förlängt avgasrör. -Inget sot på karossen.

Pensionär

HBK Medlem
Kommun
Österåker
HBK-Nr
3142
Medlemskap
2025

Man får tacka för många och bra svar. Ett förlängningsrör tror jag blir bra, sedan får man väl försöka leva med att den sotar lite!

Toppen