• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller för kalenderåret 2025.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften för 2025 så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn ryker vitt

F

F.d. 24358

Guest
Chassiefabrikat: Fiat
Chassiemodell: Ducato
Chassietyp: Standard
Motortyp: 2,5D
Årsmodell Chassie: 1989 o Tidigare
Husbilsfabrikat: Hymer
Husbilsmodell: Hymer camp 55
Husbilstyp: Alkov
Årsmodell Husbil: 1989 o Tidigare
Ämnesområde: Motor
Har bytt generator på bilen , och vid uppstart gick den bra men efter några minuter så började den gå ojämnt och ryka . Nu händer det ingenting när jag gasar förutom att den ryker så in i he.... Bilen har stått uppkörd på rampar i framkanten i en vecka när jag har väntat på den nya generatorn. Jag har kollat kamremmen och den har inte kuggat över. Bilen ryker alltså vitt.
Motorn är en 2,5 liters diesel från -88
Någon som har några ideèr så tas dom emot tacksamt.

Kim.
 

Roskhult

HBK Medlem
Inlägg
4
Kommun
Orust
HBK-Nr
6861
Medlemskap
2025
Hej !

Har haft liknande problem en gång dock så svarade den på gasen....
Det var slangen till vevhusventilationen som det hade blivit ett veck på så att det trycktes in olja via ventilstyrningarna.
 
F

F.d. 29954

Guest
Låter inte bra, men kunde vara värre.
Det positiva är att den startar.
Kolla att luftvägarna är öppna, från filters insug - kanske finns där en fågel eller knagare som byggt bo? - vidare slangen till insuget.
Sedan kollar du vattennivån (kylarvattnet) eftersom det ryker vitt..
 
F

F.d. 24358

Guest
Tack för svaren , har varit ute och kollat lite igen.
Hade loss slangen mellan luftfiltret och insuget
utan att det gjorde någon skillnad och har kollat kylvätskenivån.
Det verkar inte som att det är där felet ligger.

Kim
 
F

F.d. 24358

Guest
Har nu snackat med ett par verkstadskillar inne i byn och dom tror att
jag har fått så kallade dieselbakterier i tanken. Jag har köpt medel mot det och ska byta bränslefiltret under dagen. Återkommer efter bytet av filtret.

Kim
 
F

F.d. 29954

Guest
Kim & Veronika skrev:
Har nu bytt bränslefilter men tyvärr inte
någon som helst skillnad.
Tacksam för fler ideèr.

Kim
Om det är "gegga" i tanken, så kan det täppa till röret från tanken, dvs. före filtern.
Skruva loss bränsleslangen från filtern och blås i den kraftigt, kanske med cyckelpump..
Sedan får du lufta vid pumpen...
 
F

F.d. 24358

Guest
Tack för dina svar Afghan !
Igår ringde jag ner till killarna på verkstan
hos Bengt i Örkelljunga där jag har köpt bilen.
Dom fixade fram en instruktion på kamremsbyte
så jag kunde kolla inställningen lite bättre.
Jag hade ju kollat innan men bara vevaxeln
och kamaxeln , nu visade det sig att remmen hade hoppat en kugg
vid bränslepumpen. den såg ut att stå rätt men
när jag kollade med ett borr i hålet i remskivan
så stämde det inte. Så nu äntligen går bilen som
den ska igen. Jag tror att jag ska lämna in den
och få kamremmen kollad nu när det går att köra
med den.

Kim
 
F

F.d. 29954

Guest
Kim & Veronika skrev:
Tack för dina svar Afghan !
Igår ringde jag ner till killarna på verkstan
hos Bengt i Örkelljunga där jag har köpt bilen.
Dom fixade fram en instruktion på kamremsbyte
så jag kunde kolla inställningen lite bättre.
Jag hade ju kollat innan men bara vevaxeln
och kamaxeln , nu visade det sig att remmen hade hoppat en kugg
vid bränslepumpen. den såg ut att stå rätt men
när jag kollade med ett borr i hålet i remskivan
så stämde det inte. Så nu äntligen går bilen som
den ska igen. Jag tror att jag ska lämna in den
och få kamremmen kollad nu när det går att köra
med den.

Kim

Hej och tack för "feedback".
En korrekt sympton beskrivning är oerhört viktigt, om man skall få hjälp via forum...
Tycker absolut att du kör raka vägen till Bengt och får remmen bytt.
Det är en billig fösäkring för en fungerande motor...
 
Toppen