• Erbjudande på Husbilsklubben.se

    Blir du ny medlem nu i Husbilsklubben.se betalar du ingen anmälningsavgift utan enbart årsavgift 100 kr.
    Du sparar 150 kr på detta och erbjudandet gäller tills vidare.
    Medlemskapet gäller nu även för kalenderåret 2026.
    Mer information finns här: Hur Registrerar jag mig.
    Du slipper också en massa störande reklam eftersom vi är en HELT reklamfri sida.
    OBS! På förekommen anledning: Om du inte loggat in och är HBK-Medlem och inte betalt årsavgiften så kan dina rabatter och förlängd reseförsäkring upphöra att gälla.

Motorn rycker vid gaspådrag

Jolie

HBK Medlem
Inlägg
587
Kommun
Nyköping
HBK-Nr
24753
Medlemskap
2028
Har en Fiat Ducato 1998 med 2,8 l motor på 122 hkr, motortyp 8140.43.
Vid gaspådrag rycker motorn kraftigt innan den blir varm. När den blivit varm går den som den ska.
Bränslefiltret är uppvärmt och jag funderar på om det kan vara uppvärmningen som slutat fungera.
Är det någon som har haft samma problem och vad gjorde ni för att fixa detta?
Jan-Olov
 
När bytte du bränslefilter senast? Kan vara det, då borde du ev. märka lite ryckningar vid gaspådrag i uppförsbackar med.
 
Har också haft tankarna på bränslefiltret men bilen har bara körts 403 mil sedan filterbytet och filtret borde ha samma påverkan oberoende av om motorn kall eller varm.
Jan-Olov
 
Har liknande problem med min bil fiat 130 hk årsmodell 2014 rycker vid gaspådrag när bilen är varm.
någon som har upplevt liknande problem
 
Om du har otur kan du fått påväxt i tanken som satt igen filter eller pickup i tanken. Motorn behöver lite mer bränsle när den är kall å därför om det är täppt nånstans så kan symtomen som du beskriver uppträda.

Milen är inte allt när det gäller bränsle filter. har bilen stått länge med med RME blandad diesel så kan det börja växa "alger" i tanken.

Det kan naturligtvis vara andra fel.
 
Har också haft tankarna på bränslefiltret men bilen har bara körts 403 mil sedan filterbytet och filtret borde ha samma påverkan oberoende av om motorn kall eller varm.
Jan-Olov
Nej det krävs mer bränsle vid kall motor, slå i spridarrengöring om det inte hjälper byt filter.
 
Har en Fiat Ducati 128 JTD 01 rycker vid gaspådrag 50 % vid fullt pådrag försvinner
det .
Ska nog prova att slå i spridarrengörning kanske hjälper som tidigare inlägg föreslog .
 
Enkelte JTD hadde problemer med dårlig kontakt på spridare, mulig det kan føre til ujamt drag på enkelt cylindre.
 
Har en ny Euro6, den uppträder på samma sätt, rycker när den är kall på lågt gaspådrag.
 
Har en Fiat Ducato 1998 med 2,8 l motor på 122 hkr, motortyp 8140.43.
Jan-Olov
--------------------------------
Hejsan, den årsmodellen 2.8L och 122hk borde betyda att du har mekaniska bränsleinsprutningen och att motorn saknar glödstift.
Jag kan inte funktionen fullt ut men i så fall har du något extra munstycke med förvärmning som sitter uppe på insugningsröret (till höger om men tittar in i motorn) som har med "chokefunktionen" att göra. Kolla upp så den/de funktionerna funkar fullt ut.
Jag kommer inte ihåg och kan inte funktionen fullt ut som sagt. men jag har för mig att vi mätte så det fanns skaplig strömförbrukning till funktionen när bilen var kall bl.a. på någon bil för rätt länge sedan.

Lycka till. M.v.h. JANKRO.
 
Helt rätt att det är mekanisk insprutning på motorn. Tog en bild av högra delen av insugningsröret.
Har sugit ur en del bränsle ur tanken och det var massor av skräp i bränslet. Tror inte det är dieselalger då dessa brukar bilda trådar. Funderar på att demontera tanken för att få den helt ren. Därefter ett nytt bränslefilter och om det inte hjälper blir det att mäta strömförbrukningen.

Med vänlig hälsning
Jan-Olov
IMG_1539.JPG
 
Kom på att det finns en lucka i golvet till bränslegivaren i tanken. Då behöver man inte demontera tanken för rengöring. Tog bort luckan i golvet, isoleringen och det nedre locket i golvet. Kom då åt att ta bort bränslegivaren och den vägen suga ur tanken. Det gick bra och jag kunde tömma tanken på allt bränsle och skräp.
Efter att bränslet stått i dunkar en dag och skräpet sjunkit till botten kunde jag sila större delen av bränslet och hälla tillbaka i tanken. Jag tillsatte också Red Line Dieseltillsats som anges rengöra och smörja bränslesystemet. Jag bytte också bränslefiltret. Efter detta har det mesta av ryckningarna vid kall motor försvunnit.
Bifogar dokument med bilder på luckan i golvet och bränslegivaren.
//Jan
 

Bilagor

Tillbaka
Toppen